Închiderea granițelor, mutarea evenimentelor în online, dar și restricțiile de circulație la nivel intern au venit ca un tăvălug peste activitatea hotelierilor în timpul pandemiei, care nu au avut de ales în fața suspendării funcționării. Reluarea activității economice a fost așteptată cu mare nerăbdare, însă condițiile nou impuse de autorități au tăiat din elanul hotelierilor. wall-street.ro a luat legătura cu reprezentanți din industria hotelieră pentru a afla care este gradul de ocupare al unităților de cazare, în prezent, dar și cum privesc turiștii noile reguli de cazare.

Dacă pe litoralul românesc, situația este în parametrii echilibrați, în restul țării, hotelurile încă așteaptă primii turiști să se cazeze. În plus, puși în fața faptului împlinit, unii dintre reprezentanții industriei declară că se văd nevoiți să refuze politicos clienții care nu vor să respecte regulile generate de contextul sanitar pe care îl traversăm.

”Majoritatea oaspeților înțeleg că toate aceste măsuri au ca scop protejarea lor și a angajaților noștri. Din nefericire, există și o minoritate recalcitrantă care nu înțelege că trebuie să respecte cadrul legal în vigoare pentru siguranța tuturor. Noi refuzăm să cazăm oaspeții care nu respectă măsurile impuse de lege, mai ales pe cei care nu poartă mască în spațiile închise”, a declarat Andreea Bălaj, General Manager la Transilvania Trek, companie românească specializată în management hotelier.

Citește și: Pierderi de 320 de miliarde de dolari în 5 luni, pentru industria turismului

În cadrul unui complex hotelier există mai multe aspecte care trebuie luate în considerare în această perioadă de pandemie pentru a asigura atât protecția oaspeților, cât și a angajaților care lucrează în acest domeniu. Există mai multe norme impuse de autorități precum purtatul măștilor și a mănușilor de către angajați în toate spațiile hotelului, purtatul măștilor de către oaspeți în spațiile publice închise, prezența dezinfectanților în toate zonele publice, precum și norme recomandate de Asociațiile de Profil.

Vezi și: Cheltuieli de până la 60.000 de euro pentru hotelurile de pe litoralul românesc pentru măsuri împotriva Covid-19

”Pe lângă măști, mănuși și dezinfectanți, avem mai multe materiale de informare atât către oaspeți, cât și către angajați, efectuăm zilnic un procedeu de triaj al angajaților din punct de vedere simptomatic, am limitat capacitatea spațiilor publice pentru a respecta distanțarea socială și avem în vigoare proceduri suplimentare de dezinfectare a suprafețelor, atât în camere, cât și în zonele publice, precum și a așternuturilor și a veselei”, a explicat Bălaj.

Te poate interesa și: REPORTAJ | Ce măsuri de protecție găsesc turiștii în hotelurile din Mamaia

În plus, reprezentatul industriei mărturisește că au crescut costurile aferente curățeniei și procedurilor suplimentare de dezinfectare a tuturor spațiilor cu aproximativ 50%, acestea fiind generate de consumul de substanțe dezinfectante și a materialelor de protecție de unică folosință.

Tot Bălaj menționează că în ceea ce privește gradul de ocupare al hotelurilor din România, cele mai multe dintre acestea nu au o atitudine transparentă față de companiile care efectuează rapoartele cu cotele de piață, ceea ce împiedică realizarea unei analize obiective.

”În general, hotelurile afiliate și cele din principalele orașe participă la aceste raportări, iar în luna iulie există un grad mediu de ocupare între 18% și 27%”, a adăugat general managerul Transilvania Trek.

Citește și: EXCLUSIV Interviu cu proprietarul primei agenții de turism în insolvență din cauza COVID-19. Ce se întâmplă cu banii turiștilor

Turismul de afaceri, la pământ

Una dintre cele mai afectate ramuri ale turismului și implicit, ale industriei hoteliere, este dată de latura business-urilor. Evenimente precum conferințe sau lansări au fost și sunt interzise, pe de o parte. Iar pe de altă parte, firmele și-au mutat activitatea în online, pentru a recupera din costuri și pentru a putea rezista pe piață. În acest context, rezervările în hoteluri pentru un eveniment de o zi sau două au fost reduse la minimum.

”Ne confruntăm cu o scădere drastică a cererii, atât prin prisma restricțiilor impuse călătoriilor, cât și prin prisma temerii de infectare prezentă în cazul mai multor clienți. În România, centrele de turism de business precum București, Cluj, Iași, Timișoara sunt afectate și de restricțiile impuse de companii angajaților lor sau asupra evenimentelor, cum este cazul conferințelor și congreselor. Însă, cererea domestică la nivelul turismului de afaceri nu este suficientă pentru a permite tuturor hotelurilor să funcționeze normal. În luna iulie, vedem în rapoartele de cotă de piață disponibile o scădere a REvPAR (cifra de afaceri pe cameră disponibilă) de aproximativ 80% față de aceeași perioadă a anului 2019”, a mai spus Bălaj.

În acest sens, toți actorii din domeniul turistic sunt de acord că actuala criză din domeniu este fără precedent în istorie. Specialiștii din industrie preconizează menținerea unui nivel scăzut până cel puțin la sfârșitul anului 2020, dacă nu mijlocul lui 2021 și estimează o revenire la nivelul veniturilor din 2019, în 2024-2025.

Accelerarea pandemiei în România, încă o piedică pentru hotelieri

Creșterea accelarată a numărului de noi cazuri în România reprezintă o nouă piedică pentru hotelieri. Turiștii români ezită să mai călătorească, iar cei străini ar trebui să respecte o carantină de 14 zile, la întoarcerea în țară, deoarece România se află pe listele roșii ale multor state din Europa.

În plus, înaintea tuturor acestor motive, rezidă teama de infectare.

”Creșterea actuală a numărului de cazuri ne afectează pe două planuri. O dată, majoritatea țărilor europene au reintrodus restricții pentru călătorii care revin din România, fie sub forma de carantină, fie efectiv interdicție de a intra în țară. Astfel, turiștii care plănuiau să revină în România peste vară au renunțat la aceste planuri. În al doilea rând, și turiștii români au devenit mai ezitanți când vine vorba de călătorii, în sensul că deși cer oferte de preț, rata de confirmare este mai redusă”, a explicat Bălaj.

Pentru mai multe detalii, vezi raportul INS: INS: Scădere de peste 70% ale sosirilor românilor în unitățile de cazare

Cât despre efectuarea rezervării, oaspeții sunt interesați să afle în primul rând ce măsuri suplimentare a adoptat hotelul în perioada pandemiei și ce restricții sunt încă în vigoare în privința serviciilor oferite, de exemplu, piscina și restaurantele interioare sunt încă închise.

Criza, o oportunitate pentru dezvoltare

Evenimentele din ultimele luni au dus la intensificarea dialogului între actorii privați și autoritățile statului, la nivel central sau regional.

”În acest moment, se pune și mai acut problema dezvoltării unor alternative sustenabile pentru cerere turistică în destinațiile cu centre de business precum București, Cluj, Timișoara sau Iași. Spun sustenabile pentru că aceste alternative ar trebui să prezinte mai multă reziliență în fața factorilor externi sau să aibă o viteză mai mare de recuperare, comparativ cu destinații care și-au bazat strategia doar pe una sau două segmente, cum este cazul festivalurilor, care anul acesta au dificultăți de repoziționare”, mai spune Andreea Bălaj.

Te poate interesa și: Cât costă o cameră în cel mai nou hotel deschis în București

Astfel, momentul actual poate fi privit și ca o oportunitate pentru dezvoltarea și consolidarea ecosistemelor turistice în jurul destinațiilor locale și regionale, așa cum se întâmplă deja la Oradea, Alba Iulia, Sibiu și Brașov. Dar această oportunitate nu poate fi fructificată fără prezența actorilor majori din fiecare categorie turistică – hoteluri, centre de atracție, restaurante-, inclusiv a autorităților locale, care să faciliteze funcționarea asociațiilor de promovare turistică.

Nu în ultimul rând, și Andreea Bălaj a făcut un apel către români pentru respectarea regulillor de protecție, aceasta fiind principala măsură pentru depășirea acestei ascensiuni a valului epidemiologic.

Este foarte important ca toți turiștii să respecte regulile și măsurile din unitățile de cazare pentru a evita orice situație neplăcută atât pentru ei, cât și pentru personalul hotelier, dar și pentru a reveni cât mai curând posibil la o situație mai apropiată de normalul cu care eram obișnuiți.

Transilvania Trek este o companie din România, specializată în management hotelier. În prezent, compania deține în portofoliul său hotelul Double Tree by Hilton – City Plaza din Cluj-Napoca. Andreea Bălaj este General Manager al companiei și are peste 15 ani experiență în domeniul hotelier, atât în România, cât și la nivel internațional, fiind absolventă a London Business School și a școlii hoteliere de la Lausanne, conducând o echipă de opt persoane.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri