Grecia sau Bulgaria sunt principalele destinații turistice frecventate de români. Chiar dacă cei mai mulți dintre compatrioții noștri aleg Germania pentru locurile de muncă sau pentru piața vastă de mașini second-hand, statul german suprinde prin bogăția sa turistică. Într-un interviu cu Cristian Sallai, directorul regional al Organizației Germane pentru Turism, wall-street.ro a aflat care sunt măsurile pe care Germania intenționează să le adopte pentru un turism ordonat și câți români sunt așteptați să viziteze țara în 2021.

Deschiderea numeroaselor granițe în Europa, cu puțin înainte de sezonul de vară a anului trecut, a oferit industriei turismului internațional doar un scurt răgaz în mijlocul pandemiei.

”În ceea ce privește Germania, acest lucru a însemnat că prăbușirea numărului de înnoptări în timpul lockdown-ului inițial din martie (cu mai mult de 90% față de anul precedent) a lăsat locul unui declin mai puțin accentuat de 50% în lunile de vară din iulie și august. Pe întreg anul 2020, declinul însă, va fi de peste 60% în numărul de cazări ale vizitatorilor străini în comparație cu 2019”, a declarat Sallai, pentru wall-street.ro.

Numărul de înnoptări efectuate în Germania a scăzut cu circa 51,2 milioane de cazări, iar sumele cheltuite de vizitatorii au scăzut cu aproximativ 18,7 miliarde euro în anul 2020 comparativ cu anul precedent.

Sursa Foto: Shutterstock

”Dacă media scăderii numărului de înnoptări ale vizitatorilor străini în Germania a fost de circa 60% în 2020, în ceea ce privește vizitatorii din România, cazările acestora au scăzut cu doar 30%. Aceasta ne arată că există un interes tot mai mare al românilor pentru a vizita Germania”, a adăugat Sallai.

De ce anume depinde revenirea turismului internațional

Sallai susține că turismul nu își va reveni doar pentru că există dorința oamenilor, ci trebuie luate în calcul anumite aspecte care țin de organizarea industriei.

Tipurile de călătorii, piețele sursă din care va avea loc o revigorare mai rapidă precum și scopul călătoriilor, respectiv tipurile de produse turistice care vor constitui puncte de atracție pentru vizitatori sunt doar câteva dintre direcțiile în jurul cărora se va construi turismul post-pandemic.

”Cert este că această criză nu va dispărea mâine, iar efectele ei se vor resimți în industrie pentru câțiva ani de acum încolo. Călătoriile în scopuri de recreere și vacanțele vor fi primele care vor reveni la cote normale, spre exemplu. Desigur procesul nu va fi peste noapte, dar în momentul în care restricțiile de călătorie vor fi ridicate o să observăm o reluare rapidă a călătoriilor turistice. Oamenii vor să călătorească! Și în momentul în care aceasta va fi posibilă în siguranță și fără restricții, o vor face”, a completat directorul Organizației.

Călătoriile de afaceri, greu de imaginat

Pandemia nu a luat sfârșit și, deși sunt în vigoare anumite măsuri de relaxare, restricțiile impuse au împiedicat desfășurarea evenimentelor de business, precum conferințe sau diferite lansări. În plus, mutarea în online a acestor evenimente a dus la blocarea călătoriilor de afaceri la nivel internațional.

”În 2019, proporția călătoriilor de afaceri în Germania din exterior a fost de 23% din totalitatea călătoriilor către Germania. Aproape 16 milioane de călătorii de afaceri au fost efectuate în 2019 în Germania. Veniturile generate de segmentul de călătorii de afaceri s-au ridicat la 18 miliarde euro în 2019. Prognoza actuală pentru 2023, de exemplu, arată că segmentul călătoriilor de afaceri va scădea cu 26%. Aceasta înseamnă că cifrele generale pentru 2023 vor fi, de asemenea, pe teritoriu negativ (în scădere cu 14%), revenirea la nivelurile dinaintea crizei nefiind o perspectivă realistă până în 2024”, a explicat acesta.

Sursa Foto: Shutterstock

Cum își imaginează Germania un turism ordonat

În mod cert, regulile de protecție pe care le respectăm în prezent vor rămâne alături de noi pentru o bună perioadă. Prin urmare, cazarea la un hotel sau vizitarea unui obiectiv turistic se va realiza într-un context nou, poate chiar modern.

În opinia mea, sustenabilitatea va fi elementul definitoriu al turismului în viitor. Izbucnirea pandemiei COVID-19 a adus cu sine o schimbare a valorilor către o mai mare responsabilitate socio-ecologică atunci când vine vorba de călătorie.

- Cristian Sallai -

Germania a fost recunoscută la nivel mondial ca fiind una din țările care a gestionat cel mai bine, în limitele posibile, criza sanitară. Aceasta prin diverse măsuri. Atât lockdown-uri stricte când situația o impunea, cât și relaxări când acest lucru a fost posibil.

”Au fost create fluxuri clare pentru accesul turiștilor, a fost determinat numărul maxim de vizitatori acceptați per unitate, au fost colectate datele de contact pentru a putea, la nevoie, efectua anchete epidemiologice, au fost elaborate standarde pentru această criză sanitară, iar unitățile care au îndeplinit aceste criterii au fost certificate ca atare. Încă exista restricții severe, în unele cazuri, stațiunile și hotelurile precum și restaurantele fiind în continuare închise”, a mai spus Sallai.

Vor germanii pașaport de vaccinare?

Apariția vaccinului este crucială și a adus cu sine certitudinea că o revenire la normalitate nu mai este o perspectivă teoretică, ci una concretă pe termen mediu. Astfel perspectiva începerii reconstrucției industriei devine una tot mai apropiată.

Spre deosebire de Grecia sau Israel, Germania nu aprobă implementarea unui pașaport de vaccinare, deși susține cu fermitate vaccinarea anti-COVID.

”La acest moment nu există discuții legate despre un pașaport al vaccinării. De altfel, nici nu se pune problema obligativității vaccinării în Germania. Este un proces voluntar și prin educarea populației asupra importanței imunizării o să ajungem la normalitate cât mai repede posibil”, a răspuns Sallai.

Câți turiști români sunt așteptați în Germania în 2021

Luând drept bază de raportare anul 2019, cel pre-pandemie, vizitatorii români au efectuat peste 1,1 milioane de înnoptări în Germania. Până la apariția restricțiilor la sfârșitul lui februarie 2020, creșterea a fost de încă 3%. Deci se preconiza un nou an record pentru vizitatorii din România în Germania.

”Nu avem încă cifrele finale pentru 2020, dar estimăm ca scăderea numărului de înnoptări pentru 2020 a românilor in Germania va fi undeva între 30-35% în 2020 față de 2019”, a menționat Sallai.

Estimările legate de anul acesta sunt dificil de realizat, deoarece sunt foarte multe variabile de luat în calcul. Rata de răspândire a virusului în perioada imediat următoare, rata de vaccinare nu numai la nivel de Germania și România, ci în general, perioada menținerii restricțiilor pentru anul acesta și eventual reușirea revenirii la o normalitate relativa în a doua parte a anului.

”Ținând cont de toate aceste variabile, estimăm că numărul înnoptărilor în 2021 va fi undeva la 80% din cel al înnoptărilor din 2019, deci undeva pe la 800.000 -1 milion de înnoptări urmând ca cel târziu în 2023 să ajungem din nou la nivelul din 2019”, a declarat acesta.

Sursa Foto: Shutterstock

Cum va arăta turismul internațional în 2021

Pandemia a schimbat perspectiva asupra vieții, în general, cu atât mai mult asupra turismului, care, ironic vorbind, a intrat în vacanță. În acest sens, Sallai vorbește despre schimbări în comportamentele turiștilor pentru călătoriile din 2021, care pot porni de la următoarele:

  • digitalizarea accelerată a proceselor de comunicare și informare.
  • turiștii devin mai atenți la siguranță, și manifestă un interes mai mare pentru turismul durabil - sustenabil.
  • interesul vizitatorilor s-a mutat din orașe si evenimente din aglomerări urbane mici și medii spre segmentul Health and Nature Travel.

”Anul 2021 va fi începutul unui proces de reconstrucție, restructurare și reorientare a turismului. Dacă din punct de vedere al cifrelor va fi nevoie de 3-4 ani pentru a reveni la nivelul anului 2019, provocările si oportunitățile vor fi însă majore. Va avea loc nu numai o repoziționare a jucătorilor pe piață (studiile noastre arată clar că vom vedea repoziționări ale cotelor de piață în ceea ce privește destinațiile), dar și o schimbare fundamentală în comportamentul turiștilor, mai ales în interesul acestora față de diverse tipuri de produse”, a precizat acesta.

Nu în ultimul rând, Sallai a transmis turiștilor români că din momentul în care călătoriile vor fi sigure și posibile, Germania îi va aștepta cu un produs turistic variat, de la natură și spa la orașe și evenimente.

Germania este o destinație turistică vizitată în proporție de 72% de turiști europeni. În ceea ce privește țara noastră, 40% din călătoriile românilor spre Germania sunt în scopuri turistice și 30% pentru vizitarea familiei și prietenilor. În plus, 58% dintre români merg în Germania fie cu automobilul, fie cu autocarul.

Turismul este o ramură foarte importantă în economia Germaniei. Totalul cheltuielilor efectuate de turiști în Germania în 2019 a fost de 287,2 miliarde de euro. De altfel, industria turismului este și unul dintre principalii angajatori cu peste 3 milioane de locuri de muncă în Germania (6,8% din totalul locurilor de munca, locul 3 după retail și sănătate). De altfel, turismul german este responsabil pentru aproape 4% din produsul intern brut al Germaniei, pe locul trei după industria construcțiilor și cea de automotive.

Sursa foto: S. Borisov/ Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri