Criza din transporturile aeriene continuă - și ar putea dura până anul viitor. Dacă aveți un zbor în următoarea perioadă, riscul să vă confruntați cu o anulare, o întârziere de câteva ore sau un refuz la îmbarcare e foarte mare. Ce e de făcut? Vine su sfaturi Ramona Colea, Director General al FlightClaim, companie care reprezintă pasagerii în astfel de situații.
1. Cel mai important este să ajungeți la destinație
Acesta este focusul. Și asta deoarece ce ați plătit dinainte la destinație - de pildă, cazarea la hotel - nu vi se compensează, chiar dacă zborul s-a anulat. De asemenea, dacă aveți zboruri de legătură, e important să fie pe aceeași rezervare.
Linia aeriană vă va plăti compensația: 250, 400 sau 600 de euro de persoană, ȋn funcṭie de distanṭa de zbor. În plus, aveți dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor suplimentare pe care le-ați suportat la locul de escală din pricina problemelor de zbor (de pildă, a trebuit să petreceți o noapte la un hotel, a trebuit să luați trenul până la un alt aeroport din cauză că s-a schimbat zborul etc.).
Citește și: 5 sfaturi pentru cei care vor să zboare cu avionul în această perioadă
2. Bazați-vă pe propriile forțe, nu pe telefon și pe e-mail
Dacă vi s-a anulat zborul, să nu vă așteptați să vină cineva la aeroport să vă ia și să vă ducă la hotel. Chiar dacă la ghișeul companiei e multă lume, mergeți acolo, fiindcă cel mai probabil nu veți putea rezolva prin telefon.
Citeste si:
”E complicat, fiindcă ne-am obișnuit să fie totul repede și cu minim efort. Dar nu e totul la un click distanță, nu merge totul cu actele trimise pe WhatsApp”, spune Ramona Colea.
3. Pe parcursul călătoriei, păstrați tot: carte de îmbarcare, chitanțe, bonuri
Pentru orice plătiți în plus din cauza anulării sau întârzierii țineți toate chitanțele. ”Bucățica aia mică din cartea de îmbarcare contează”, spune Ramona Colea.
Dacă vi se refuză îmbarcarea, cereți o hârtie, luați un nume de la reprezentantul liniei aeriene, ca să puteți documenta ulterior ce vi s-a întâmplat. ”Până acum erau situații când oamenii ajungeau la aeroport, se întâmpla ce se întâmpla, ei plecau acasă liniștiți și aveau pretenția să ceară imagini de pe camerele de luat vederi din aeroport, ceea ce nu face nimeni.”
Citeste si:
4. Țineți cont că legea (adică Regulamentul 261/2004) se aplică și retroactiv
Asta înseamă că nu trebuie să cereți compensația în ziua în care vi s-a anulat sau a întârziat zborul, nici în săptămâna respectivă, nici măcar în anul respectiv. Nu vă stricați (și mai tare) vacanța făcând dosarul pentru cererea de compensație și pentru rambursarea cheltuielilor suplimentare, aveți suficient timp la dispoziție și mai târziu.
5. Încercați să aveți o sumă de bani de rezervă
În actuala situație, nu puteți călători cu banii numărați. Dacă vi se anulează zborul, va trebui poate să plătiți o noapte la hotel sau măcar un taxi până la hotelul respectiv, chiar dacă apoi vă veți recupera aceste costuri. Țineți cont și de faptul că există riscul să vă primiți banii înapoi după un an-doi sau chiar mai mult.
Citeste si:
Iar dacă încercați să vă recuperați costurile printr-o companie, verificați-o un pic înainte și depuneți cereri prin mai multe companii deodată, fiindcă e ca și cum te-ai duce la un proces cu mai mulți avocați care nu știu unul de altul.
Dacă urmați aceste sfaturi, ați putea chiar să obțineți un avantaj de pe urma acestei experiențe neplăcute. Directorul FlightClaim spune că există clienți care își fac următoarea vacanță cu banii obținuți din compensațiile pentru zboruri anulate sau cu întârzieri foarte mari.
Sursa foto: Shutterstock
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: