Rezultatele controlului efectuat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor la structurile de primire a turistilor din Romania (hoteluri, moteluri, vile, pensiuni turistice urbane, pensiuni turistice rurale) sunt demoralizante din perspectiva competitivitatii acestui domeniu. S-au constatat abateri de la norme in cazul a 325 din cele 447 de firme controlate. S-au aplicat amenzi de 740 de milioane de lei, iar 95 de firme au fost obligate sa-si traga obloanele, pana la intrarea in legalitate.

Din punctul de vedere al calitatii serviciilor, aceste societati au ramas cantonate in anii 80,
cand era dificil sa distingi intre un hotel de trei stele si o cladire parasita, lasata prada intemperiilor.

O situatie aberanta, dar tipica plaiurilor mioritice s-a constatat in cazul pensiunilor turistice. Tarani din localitatile intrate in circuitul turistic au mirosit rapid castigul facil si au nuantat sensurile traditionalei ospitalitati autohtone, integrandu-si cocioabele in agroturism. Ei ignora raul pe care il pot face imaginii Romaniei in lume. Intr-un fel te priveste turistul care iti bate la poarta pentru ca nu gaseste adapost, iar daca-l primesti cu caldura te omeneste pe masura, chiar daca nu i-ai oferit servicii de 5 stele, si in cu totul alt fel cel care iti calca pragul pentru ca tu ai firma la poarta. El se asteapta sa i se puna la dispozitie o camera curata pentru dormit, in care accesul sa nu se faca prin alte camere cu aceeasi destinatie, pentru a nu deranja si a nu fi deranjat de gazde sau de alti colocatari; sa aiba acces la un grup sanitar igienizat, cu dotarile obisnuite - apa calda/rece, canalizare -, precum si la un spatiu corespunzator pentru prepararea si servirea mesei.

De asemenea, in cazul alimentelor de casa se presupune ca acestea prezinta o anumita garantie din punctul de vedere al proprietatilor caracteristice, fiind certificate sanitar-veterinar. Facem aceste precizari, intrucat controalele opecistilor au dovedit ca nu sunt cunoscute si respectate sau, mai grav, sunt ignorate cu buna stiinta. Sunt foarte multi cei care isi trag firma, desi nu au nici un fel de autorizatie. Au fost gasite chiar pensiuni cu peste cinci camere, care functionau fara a avea macar autorizatie sanitara, ca sa nu mai vorbim de cea PSI sau de mediu.

Se poate admite ca, in cazul pensiunilor agroturistice, nu s-a depasit perioada de acomodare cu regulile pietei. Turistii sunt ingaduitori, isi tin respiratia cat pot cand folosesc toaletele, fara sa-l reclame pe proprietar daca acesta, la randul sau, nu se poarta urat. Asteptarile sunt insa diferite in cazul hotelurilor si motelurilor, unde si tarifele sunt pe masura, in unele cazuri chiar de zeci de ori mai mari fata de pensiuni.

Una e sa vezi pe o pensiune trei flori si sa constati ca buchetul e cam ofilit, si alta sa te cazezi la un hotel ce afiseaza trei stele, dar n-ar merita nici una. Potrivit exigentelor inspectorilor OPC, prea putine hoteluri ar trece testul corectitudinii clasificarii. In tariful de cazare sau cu plata separat, hotelurile ar trebui sa precizeze intre 5 si 18 servicii suplimentare, in functie de clasificare.

Un sfat util: inainte de a completa fisa cu datele personale la receptie, verificati daca sunt afisate, la loc vizibil, telefonul consumatorului: 0800 080 999, precum si adresa si numarul de telefon ale Oficiilor judetene pentru Protectia Consumatorilor. Daca nu exista, poate insemna ca hotelierii au ceva de ascuns. Considerati-va indreptatiti, in acest caz, sa verificati camera inainte.

Alte sfaturi utile si indicii: verificati daca sunt afisate la receptii toate tarifele de cazare, nu doar cele maximale sau exprimate numai n euro. Chiar inainte de a intra in hotel, starea parcarii va poate spune cate ceva despre grija gazdelor fata de turisti. Hotelurile de 2 stele si peste trebuie sa accepte plata prin card. Cautati pliantele cu informatii utile, de genul instructiunilor de folosire a telefonului, tarifele interne si internationale pentru convorbiri telefonice, serviciile gratuite si cele cu plata - frizerie, coafura, cosmetica, manichiura, inchirieri si reparatii diverse, curatat, spalat, calcat, pastrarea obiectelor de valoare etc. Pliantele trebuie sa fie realizate estetic si tiparite in limba romana si in cel putin doua limbi de circulatie internationala. Din pacate, rezultatele controalelor dovedesc ca, in statiunile din Romania, turistul trebuie sa fie excesiv de circumspect.

Mona Musca vrea sa conduca si turismul

Ministrul culturii, Mona Musca, a anuntat la Baia Mare, in cadrul unui Simpozion international pe tema reabilitarii monumentelor istorice, ca va propune trecerea turismului in administrarea sa. Precizand ca se asteapta la reactii negative din partea unor colegi din guvern, Mona Musca a motivat ca multe dintre bunurile de patrimoniu national pot fi exploatate ca obiective turistice.

Pensiunile au facilitati fiscale

Pensiunile turistice sunt structuri amplasate n mediul rural, avnd o capacitate de cazare de pna la 10 camere cu maximum 30 de locuri. Pensiunile agroturistice sunt cele care pot asigura o parte din alimentatia turistilor cu produse proprii. Persoanele fizice, asocia-tiile familiale si societatile comerciale care au ca obiect unic de activitate asigurarea de servicii turistice n pensiuni turistice si agroturistice clasificate beneficiaza de o serie de facilitati (ex.: scutirea de la plata impozitului pe venit si pe profit pe o perioada de 10 ani) prevazute in OUG 63/1997, aprobata cu modificari prin Legea 187/1998.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri