Evenimentele de dupa 1989 au reprezentat un nou punct de plecare pentru turismul romanesc. Managerii au fost obligati sa faca fata concurentei destinatiilor externe, interzise pina atunci in Romania. Marile orase din vest si statiunile de la Marea Neagra au fost principalele tinte. La inceput, majoritatea romanilor au preferat tot litoralul romanesc. Incetul cu incetul insa au inceput sa se uite spre alte zari. In prezent, agentii de turism spun ca destinatiile externe se vind foarte bine. Dupa ce a pierdut clar cursa cu Turcia si Grecia, iar destinatii precum Spania sau Egipt sint din ce in ce mai solicitate, din acest an si litoralul bulgaresc pare sa fi luat o felie consistenta din piata romaneasca.

Concediul romanesc se muta la tara

In ultimii ani, turismul romanesc a suferit modificari semnificative. Importanta litoralului a scazut, iar infrastructura invechita i-a determinat pe multi turisti sa se orienteze catre alte locuri. Marii cistigatori par a fi agroturismul, zonele montane si Delta Dunarii. Specialistii sint de parere ca ar putea aparea noi statiuni cu potential turistic.

Cadere meteorologica

Anul 2005 a fost total diferit pentru operatorii de pe litoral fata de cel precedent. In 2004, conform Autoritatii Nationale pentru Turism, numarul turistilor cazati in unitatile din statiunile de la Marea Neagra a crescut cu 5,18% fata de 2003, de la 718.220 de persoane la 755.455. Datele disponibile pentru trimestrul al doilea al acestui an arata o scadere de 11,19% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Operatorii de pe litoral au pus aceasta scadere pe seama vremii nefavorabile. Totusi, nu trebuie neglijat raportul calitate-pret. Acesta explica probabil faptul ca litoralul bulgaresc a avut succes, in conditiile in care din punct de vedere climateric nu sint mari diferente. In prezent, situatia nu este deloc roz. Multe dintre hoteluri nu se afla intr-o stare prea buna. Exista chiar cazuri de statiuni care au decazut si au pierdut o cota importanta de piata. Cel mai reprezentativ exemplu este Neptun-Olimp.

Crestere unica

Unicitatea Deltei Dunarii a facut ca aceasta zona sa inregistreze o crestere spectaculoasa in ultimii ani. Astfel, in 2004, comparativ cu 2003, s-a inregistrat o crestere de 96,27%, de la 36.985 turisti la 72.592. Si turismul montan a inregistrat in 2004 o crestere cu 11,83% fata de 2003, in vreme ce in cazul turismului in statiunile balneoclimaterice cresterea este mult mai mica, de numai 1,39%.

Scumpire cu TVA

Cel mai probabil, anul 2006 va aduce scumpirea serviciilor turistice. Cresterea preturilor utilitatilor si marirea TVA la 22% va duce la o crestere semnificativa a preturilor. Asta, in timp ce Bulgaria si Croatia, principalii concurenti ai Romaniei pe piata turistica internationala, atrag un numar mare de turisti, iar preturile sint, in unele cazuri, chiar mai mici decit in Romania. Cea mai consistenta scumpire s-ar produce in domeniul hotelier, unde in prezent cota de TVA pentru cazare este de 9%. Preturile ar putea creste cu 15-20%, ori Romania este deja o destinatie destul de scumpa. O crestere a tarifelor pentru sezonul urmator mai mare de 5% ne-ar scoate de pe piata turistica interna si internationala, spune Mircea Draghici, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

Noi zone turistice

Specialistii considera ca in urmatorii ani vor aparea noi areale turistice in zone montane si in apropierea unor lacuri, dar si in Delta Dunarii si pe litoral. Aceasta ar putea fi o sansa, deoarece s-ar naste noi statiuni turistice, cu o infrastructura noua. Vom constata dezvoltarea in diferite areale lacustre a unor oferte turistice neconventionale, printre care si sporturile nautice cu ambarcatiuni cu si fara motor, scufundari, si altele. Si in zona montana se vor agrega noi proprietati in perimetrul unor areale schiabile, se vor amenaja si reamenaja pirtii si sisteme de transport pe cablu, spune Paul Marasoiu, presedintele companiei de consultanta Peacock Hotels.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri