In ciuda rentabilitatii reduse a hotelurilor din zonele montane, investitorii alearga dupa amplasamente pentru noi unitati de cazare
Companii romanesti, dar mai ales straine, cauta cu disperare terenuri la munte, in general pentru construirea de hoteluri sau pensiuni. Preturile cresc, dar si asa terenuri de vanzare se gasesc tot mai greu. Cat de profitabile sunt hotelurile de la munte?

E o nebunie totala!. Asa caracterizeaza directorul unei agentii imobiliare din Brasov febra care i-a cuprins in aceste luni pe cumparatorii de terenuri la munte. La Zoltan Trading, o agentie imobiliara brasoveana, vin zilnic cereri de cumparare de terenuri in Poiana Brasov, dar si in statiunile de pe Valea Prahovei. Saptamana trecuta am intermediat vanzarea unui teren de 3.000 de metri patrati la pretul de 220 de euro metrul patrat, spune Zoltan Haller, directorul agentiei. Sa dai 660.000 de euro pe o bucata de teren pe care vrei sa construiesti un hotel, inseamna ca afacerile in zona trebuie sa fie foarte profitabile. Asta arata si evolutia din ultimul an a preturilor terenurilor in zona. Pentru ca, spune Haller, daca un metru patrat de teren in Poiana Brasov costa anul trecut cam 130 de euro, acum acesta a urcat la peste 200 de euro. Mai exact, o crestere de peste 50% intr-un singur an. Preturile terenurilor au crescut si in Predeal, unde cu greu mai gasesti un metru patrat de teren mai ieftin de 80 de euro.

In lipsa terenurilor disponibile, un om de afaceri romano-american a concesionat de la Ministerul Culturii fostele grajduri regale de langa castelul Peles din Sinaia. Contractul, incheiat pe 25 de ani, prevede o chirie de 2.500 dolari pe luna si conditii stricte legate de conservarea locatiei, considerata monument istoric. Spatiul mic a permis ca hotelul Bastion sa aiba doar 13 camere, insa renovarea complexului a costat 1,5 milioane dolari. Am apelat la diversi mestesugari si la poze vechi pentru a reface ornamentele interioare, spune Nicolae Gutu, patronul hotelului. El asteapta incasari de 40-50.000 de dolari pentru cele trei luni de functionare din acest an, in conditiile unui grad de ocupare de 60-70% si a existentei unei sali de conferinte. De cealalta parte a baricadei, hotelierii spun ca afacerile nu sunt chiar atat de profitabile cum ar parea la prima vedere si, daca n-ar fi sustinuta de turismul de afaceri (conferinte, seminare, team-building), treaba ar merge mult mai prost.

Turistii individuali au cam disparut, spune Ioan Almasan, directorul hotelului Belvedere din Predeal, care adauga ca peste 80% din turistii din sezoanele 2004-2005 au venit in interes de afaceri. Chiar si in acest caz, profitul hotelului de 130 de camere care-l are ca actionar minoritar pe fostul selectioner Anghel Iordanescu, nu a depasit 6%.
Turismul de business si incasarile din conferinte detin acelasi procentaj, adica 80% din cifra de afaceri a hotelului Piatra Mare din Poiana Brasov, care are 186 de camere clasificate la patru stele. Daca n-am fi avut cele noua sali de conferinte care insumeaza peste 1.400 de locuri, n-am fi avut nici un profit, sustine Felicia Ciurus, directorul hotelului care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro.

In cazul unui hotel care traieste preponderent din turismul de placere, cum este Orizont din Predeal, un profit de cateva procente poate fi considerat multumitor. A mers bine anul trecut. Am avut o cifra de afaceri de doua milioane de dolari si un profit de 2-3%, destul de bun pentru ce se intampla acum la munte, crede Dorel Maria, directorul de la Orizont. Profiturile mici sau, in multe cazuri, inexistente ale hotelurilor din Poiana Brasov sau Valea Prahovei sunt explicate de hotelieri prin numarul mic de turisti. Agentiile de turism explica, la randul lor, acest deficit de turisti prin lipsa infrastructurii de agrement si prin tarifele mari practicate de hotelieri. Ciprian Popescu, directorul general al agentiei Danubius din Constanta, care aduce anual pe Litoral peste 20.000 de turisti straini, spune ca la munte, in schimb, nu reuseste sa-i convinga sa vina pe straini. Ma chinui de trei ani sa aduc straini la munte, dar conditiile esentiale pentru ca ei sa vina sunt crearea unui domeniu de schi competitiv si scaderea tarifelor hotelurilor, mai scumpe decat cele din statiunile montane din Bulgaria, Cehia sau Slovacia, afirma Popescu.

Toate acestea, puse cap la cap, fac ca din ce in ce mai multe voci din turism sa creada ca, in doi-trei ani, la munte se va repeta ce se intampla acum la mare: zeci de hoteluri vor iesi la vanzare, pentru ca proprietarii nu vor mai reusi sa le mai sustina. In doi ani vom incepe sa le vedem pe piata. Deocamdata, proprietarii lor, dintre care multi sunt oameni de afaceri fara experienta in turism, cred ca au gasit niste mine de aur, explica Tinu Sebesanu, directorul general al hotelului Howard Johnson din Bucuresti, detinut de un grup de oameni de afaceri romani care au in proprietate si hotelul Paltinis din Sinaia.



Am fost nevoiti sa apelam la istorici si arhitecti pentru a reface decoratiunile originale din hotel.
Nicolae Gutu,
proprietarul Complexului Bastion Sinaia


Capacitatea hotelurilor de la munte este mica

In statiunile de la munte functioneaza 850 de unitati de cazare, din care doar 88 sunt hoteluri, cu o capacitate totala de 11.242 locuri.
Anul trecut, in statiunile montane au sosit 836.298 de turisti, din care 493.959 au stat la hoteluri, restul in vile, cabane, moteluri, pensiuni.
Poiana Brasov 540 de locuri clasificate la patru stele si 1.020 clasificate la trei stele
Predeal 954 de locuri clasificate la trei stele
Sinaia 1.020 de locuri clasificate la patru stele si 896 clasificate la trei stele
Cat costa terenurile la munte
Sinaia: 150 euro/mp
Poiana Brasov: 220 euro/mp
Predeal: 85-115 euro/mp

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri