Cumpar online de peste sapte ani – incepand de pe magazine internationale si pana la mici business-uri romanesti. Si totusi, cu toate avansurile tehnologice, de ce inovatia in e-Commerce lipseste sau este limitata la doar cateva mici artificii?

Status quo-ul experientei achizitiilor digitale nu s-a schimbat prea mult in ultima decada. Cele mai multe website-uri sunt inca bidimensionale, lipsite de imaginatie. Si totusi, atunci cand te uiti la tehnologia care ne inconjoara, nu poti sa nu te intrebi CUM poti sa le pui in aplicare si pe ce platforme. Vorbim de o lume a realitatii amplificate, a QR code-urilor si mai ales a mobile-ului.

De ce exista aceasta discrepanta? Avem la dispozitie puterea big data si o legatura din ce in ce mai stransa intre Web si mediul mobil – cumparaturile facute in mediul digital au potentialul de a deveni nu doar o necesitate ci chiar o placere. Cu toate acestea, in Romania, ponderea comertului online din total este de doar 2%-3% din totalul retailului in timp ce in SUA, zona globala fanion in ceea ce priveste evolutia mai multuor industrii, ponderea este de doar 7%, conform Forrester Research.

Mai mult, rata de conversie este foarte mica, undeva in zona de 1-2% - practic neschimbabata din 1995 incoace, si bounce rate-ul (procentajul vizitatorilor care intra pe site si apoi ies, fara sa viziteze alta pagina – n.r.) este foarte mare, de circa 70%. Acestea sunt date la nivelul intregii piete, existand zone unde cifrele sunt mai bune (electroIT de exemplu, unde livrarile online acopera 23,7%, conform eMag).

Motoarele de cautare poarta parte din “vina”

Cautarea este poate principalul “raufacator”. Companii, in frunte cu Google, (vazuta mai nou ca un adevarat pericol pentru publihseri – n.r.) au intrat foarte rapid in jocul eCommerce oferind consumatorilor o modalitate alternativa si usoara de a cauta continut online. Simultan, Google a inceput sa faca regulile eCommerce-ului asa cum il stim astazi.

Practic, brand-urile trebuie sa joace dupa anumite reguli pentru ca site-urile lor sa devina “gasibile”, axandu-si investitiile pe segmentul de SEO si cuvinte cheie, in loc sa lucreze la o experienta perfecta a utilizatorilor. Companiile investesc sume masive de bani in search – eBay, de exemplu, investeste anual 51 de milioane de dolari in cuvinte cheie, desi daca ar renunta la acestea traficul pe cea mai mare platforma de licitatii ar scadea cu doar 3%, conform oficialilor companiei. Acele sute de milioane ar putea totusi sa fie redirectionate catre cresterea satisfactiei clientilor – si acest lucru este valabil la aproape toate magazinele online din lume si din Romania.

Aplicatiile sau “arta sfidarii” Google

Unul din cinci romani cumpara produse de pe tablete, conform unui studiu Daedalus. Ponderea este chiar mai mare in alte state dezvoltate asa ca nu este foarte greu sa dai crezare unor lideri din industrie care spun ca vom asista la sfarsitul Internetului asa cum il stim astazi si vom intra in era aplicatiilor si mobile-ului.

Consumatorii petrec din ce in ce mai mult timp conectati la smartphone-uri si tablete (si nu doar pe retele sociale, cum vedem pe strada, in mijloacele de transport in comun sau restaurante) si pare ca mobile commerce-ul nu are multe bariere in fata eCommerce-ului.

Acestea fiind spuse, dezvoltarea mobile va transforma comunicatiile. Consumatorii de asatazi, din Romania inclusiv, aleg sa se conecteze cu prietenii prin intermediul platformelor mobile – eMail, voce, SMS, WhatsApp si asa mai departe. In mai putin de trei ani, mai mult de 1,5 miliarde de consumatori din intreaga lume folosesc aceste platforme mobile.

Acesti 1,5 miliarde de consumatori care folosesc platforme digitale mobile sunt cumparatorii digitali de maine si se asteapta sa aiba aceleasi experiente de utilizare a site-urilor de eCommerce ca si aplicatiile de pe App Store sau, uneori, Play al Android. Acesta va fi noul standard.

Multe branduri incearca deja sa depaseasca modelul Google, si aici se incadreaza aproape toate companiile care mizeaza pe aplicatii pentru magazinele lor de eCommerce. Practic, utilizatorii intra direct pe aplicatia magazinului preferat, business-urile “evitand” astfel “intermediarul” Google.

Deci, de ce ar trebui ca brandurile sa continuie sa investeasca bani in trafic platit, daca acesta devine din ce in ce mai putin relevant, in loc sa directioneze fondurile catre construirea unei experiente de shopping online incitanta, placuta, “unu la unu”? Companiile trebuie sa investeasca intr-o strategie care sa le permita sa construiasca relatii unu la unu pe toate mediile digitale, astfel incat search-ul sa devina, in timp, ceva care nu este necesar pentru a atrage/gasi clienti. O experienta de eCommerce trebuie sa fie ca un butic foarte placut si atragator, versus un automat din statiile de metrou.

Citeste si:

    Polonia, un exemplu in Europa de Vest

    Personal, imi doresc ca Romania sa devina un exemplu pentru Europa de Vest si chiar SUA in ceea ce priveste evolutia comertului online. Acest lucru ar atrage investitii internationale si implicit cresterea calitatii serviciilor si a increderii populatiei in comertul online.

    Cu toate acestea, in prezent, cu foarte putine exceptii, eCommerce-ul din tara a copiat ce s-a intamplat in afara si nu a inovat aproape deloc. Nu exista inca aplicatii mobile suficiente, nu exista o cultura a acestora in randul managerilor de magazine online. O pleiada de magazine mici si foarte mici, parca trase la imprimanta, nu sunt demne de admiratie.

    De cealalta parte, Polonia, stat apropiat de Romania, a inceput sa atraga atentia din ce in ce mai mult gigantilor internationali – in frunte cu Amazon care ar putea deschide o filiala in acest stat in viitorul nu foarte indepartat.

    Citeste si:

      Marea Britanie sta cu ochii pe Polonia, considerand statul din ECEE un punct de atractie pentru investitii viitoare, dupa cum puteti vedea din infograficul de mai jos realizat de eCommera.com.

      (click pe imagine pentru marire)

      eCommerce-ul devine global

      Un alt prag (deseori psihologic) pe care ar trebui sa il depaseasca antreprenorii romani care intra in zona de comert online este acela al granitelor propriei tari. In conditiile digitalizarii si al tehnologiilor din ce in ce mai performante, adeseori este mult mai convenabil (atat pe termen scurt cat si lung) sa iti gandesti business-ul ca pe unul global.

      “De ce sa nu intri direct pe piete internationale? Nu exista NICIUN motiv sa nu o faci! Taxele de transport nu sunt problema ta, sunt ale celui care cumpara!”, imi spunea, recent, un manager al unei companii care activeaza in acest mediu. Si avea dreptate.

      Infograficul realizat de compania de analiza Baynote.com arata care sunt punctele forte ale fiecarei regiuni ale globului, evolutii si “curiozitati” ale mediului eCommerce din lume.

      Cu toate tehnologiile care ne sunt la indemana, conectivitate si functionalitati pe mai multe canale, magazinele online din Romania au puterea de a crea o era noua a eCommerce-ului: o experienta care sa atinga la nivel emotional si care construieste, cu adevarat, o relatie de lunga durata.

      Sursa foto: Fata care scrie, Shutterstock

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alex Goaga
      Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


      Setari Cookie-uri