“Viitorul este mobile” – aud propozitia aceasta de mai bine de un an, la aproape orice intalnire cu un manager activ in eCommerce. Intr-adevar, traficul atras de magazinele de comert online de pe terminale mobile este, in medie, de circa 30%, insa cand vine vorba de optimizare si experienta oferita potentialilor clienti, majoritatea magazinelor din tara lasa de dorit. Uneori chiar mult.

Sunt magazinele online din Romania pregatite sa primeasca clientii pe platformele mobile si mai ales sa le ofere o experienta cursiva, placuta? Raspunsul scurt (si trist) este ca, in general, nu. Surprinzator, avand in vedere ca toata lumea cunoaste faptul ca din ce in ce mai multi potentiali clienti acceseaza site-urile de pe smartphone-uri sau tablete. Iulian Stanciu, seful eMag.ro, sublinia la inceputul anului curent ca 20% din trafic vine de pe dispozitive mobile; La nivel international, mai multe studii independente arata ca in 2013 circa 30% din traficul magazinelor online este generat de pe terminale mobile, insa rata de conversie este redusa. Pentru 2014 se asteapta o crestere cu circa 10 puncte procentuale a traficului provenit de pe terminale mobile, odata cu cresterea penetrarii smartphone-urilor si a accesului din ce in ce mai facil la Internet mobil.

Un studiu al Google arata ca internautii ar putea vizita mai rar un site care se incarca chiar si cu doar o milisecunda mai greu decat al unui concurent.

Cu alte cuvinte, daca nu ai o experienta “de cinci stele” pe terminale mobile, risti sa iesi din joc, sa fii scos din piata de magazine dinamice care iau terminalele mobile in serios si optimizeaza experienta utilizatorilor pe aceste device-uri. Un exemplu pozitiv este magazinul international Asos.com, companie care a inceput optimizarea pentru mobile in urma cu cativa ani si in prezent este oferit ca exemplu de usability.

Utilizatorii tind "sa taxeze" toate site-urile care se incarca mai greu si un studiu al Google arata ca acestia ar putea vizita mai rar un site care se incarca chiar si cu doar o milisecunda mai greu decat al unui concurent. Clientii sunt de asemenea frustrati si ar putea renunta la a achizitiona de pe un magazin online daca link-urile sunt dificil de accesat de pe mobile, daca nu are fonturi lizibile sau grafica nu este dimensionata la dimensiunile ecranelor mobile.

OK, si cum stam?

Wall-Street.ro a analizat principalele magazine online din tara in ceea ce priveste viteza de incarcare a site-urilor mobile dar si experienta utilizatorilor pe ele, folosindu-ne de PageSpeed Insights. Instrumentul Google analizeaza felul in care pot fi optimizate paginile Web, viteza cu care se incarca (atat varianta mobila cat si desktop) si experienta generala a utilizatorilor. Punctajul primit porneste de la 1 (cel mai slab) si poate ajunge pana la 100 (perfect). ATENTIE - punctajul este valabil pentru data de 13 august 2014 - Google perfectioneaza sistemul de calcul si, fara indoiala, si magazinele online incearca generarea unei experiente mai bune, astfel incat rezultatele ar putea fi diferite in alte perioade. Rezultatele pe segmentul mobil, mai jos.

FashionUp.ro si Domo.ro ocupa printre ultimele locuri atat ca viteza de incarcare ale site-urilor pe platforme mobile, cat si ca experienta de shopping oferita clientilor.

eMag.ro

Viteza de incarcare a site-ului mobil a primit punctajul de 43/100; eMag.ro are probleme in ceea ce priveste optimizarea unor imagini, trebuie sa elimine resursele JavaScript si CSS care blocheaza redarea continutului din partea superioara a paginii si sa evite redirectionarile din pagina de destinatie.

De altfel, aceste trei probleme sunt intalnite in cazul majoritatii site-urilor de eCommerce din Romania.

In ceea ce priveste experienta generala a utilizatorului, eMag.ro a primit 99/100, fiind un site bun din punctul de vedere al usurintei de folosire pe terminale mobile.

Altex.ro

Viteza de incarcare – 64/100
Experienta utilizatorului – 63/100. Aceasta este mult mai scazuta decat concurentul eMag.ro, Altex.ro trebuind sa rezolve probleme ce tin de vizibilitatea fonturilor, dimensionarea corespunzatoare a elementelor care pot fi activate prin atingerea digitala si configurarea generala a dimensiunii grafice. De asemenea, Altex.ro ar trebui sa evite anumite plugin-uri.

Domo.ro

Viteza de incarcare – 32/100
Experienta utilizatorului – 59/100

Flanco.ro

Viteza de incarcare – 46/100
Experienta utilizatorului – 61/100

Cel.ro

Viteza de incarcare – 73/100
Experienta utilizatorului – 96/100

EvoMag.ro*

Viteza de incarcare – 42/100
Experienta utilizatorului – 64/100

[LATER EDIT] *La cateva zile dupa articolul wall-street.ro, EvoMag.ro a imbunatatit vitezele site-ului, in data de 22 august viteze pe mobile fiind de 62/100, experienta crescand cu doua puncte, la 66/100.

PCGarage.ro

Viteza de incarcare – 61/100
Experienta utilizatorului – 96/100

Elefant.ro

Viteza de incarcare – 63/100
Experienta utilizatorului – 64/100

Laredoute.ro

Viteza de incarcare – 68/100
Experienta utilizatorului – 59/100

FashionUp.ro

Viteza de incarcare – 27/100
Experienta utilizatorului – 61/100

Miniprix.ro

Viteza de incarcare – 49/100
Experienta utilizatorului – 99/100

Magazin online Viteza de incarcare Experienta utilizatorilor
eMag.ro 43 99
Altex.ro 64 63
Domo.ro 32 59
Flanco.ro 46 61
Cel.ro 73 96
EvoMag.ro 42 64
PCGarage.ro 61 96
Elefant.ro 63 64
LaRedoute.ro 68 59
FashionUp.ro 27 61
Miniprix.ro 49 99

Top viteze de incarcare ale versiunilor mobile ale magazinelor online:

Magazin online Viteza de incarcare
Cel.ro 73
LaRedoute.ro 68
Altex.ro 64
Elefant.ro 63
PCGarage.ro 61
Miniprix.ro 49
Flanco.ro 46
eMag.ro 43
EvoMag.ro 42
Domo.ro 32
FashionUp.ro 27

Top experienta utilizatorilor pe mobile:

Magazin online Experienta utilizatorilor
eMag.ro 99
Miniprix.ro 99
Cel.ro 96
PCGarage.ro 96
Elefant.ro 64
EvoMag.ro 64
Altex.ro 63
Flanco.ro 61
FashionUp.ro 61
Domo.ro 59
LaRedoute.ro 59

Este interesant de remarcat inconsecventa generalizata a site-urilor de eCommerce din .ro - aproape niciunul dintre ele nu isi pastreaza pozitia in ambele clasificari. De exemplu, eMag.ro si Miniprix.ro ofera o experienta foarte buna, aproape de maxim, dar nu exceleaza in ceea ce priveste vitezele de incarcare ale site-urilor, pierzand in mod sigur clienti din aceasta cauza. Altex sau LaRedoute sufera de aceeasi inconsecventa.

Cel.ro se situeaza in ambele cazuri in top 3 in timp ce FashionUp.ro si Domo.ro ocupa printre ultimele locuri atat ca viteza de incarcare ale site-urilor pe platforme mobile, cat si ca experienta de shopping oferita clientilor.

Cum ai caracteriza experienta pe site-urile mobile ale jucatorilor din tara? Ce consideri ca mai trebuie imbunatatit? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Lent

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri