Noile tehnologii duc la cresterea nevoii de specialisti in piata; noile tehnologii obliga (chiar si) Posta Romana sa se modernizeze, companiile private sa se extinda international si, nu in ultimul rand, clientii sa fie abordati la 360 de grade. Realizam o scurta retrospectiva a anului, din prisma a ce ne va astepta in eCommerce in 2016.

In primul rand, vorbim de Internet of Things – din ce in ce mai multe obiecte conectate; poti face shopping la televizor, de pe terminale mobile de orice dimensiuni, PC si laptop. Google Romania a facut publcie cateva statistici interesante - 63% dintre site-urile romanesti aflate in top 500 sunt mobile friendly, sub Polonia (73%) sau Marea Britanie (81%), dar peste Grecia (62%) sau Cehia (53%). Romania are o rata de penetrare a smartphone-urilor de 46%.

42% dintre utilizatori au cautat si au descoperit ce anume ii intereseaza despre un produs sau serviciu, cautand de pe smartphone. Tot 42% au cautat sfaturi online pe smartphone si 29% au comparat produse si servicii. 22% au cautat informatii de pe smartphone pentru a face o achizitie offline.

Concluzia este clara si de-a lungul intregului an am insistat in mai multe articole asupra importantei sale – nu mai poti supravietui in peisajul eCommerce autohton si mondial daca nu ai pusa la punct varianta mobile a platformei.

In contextul conectivitatii din ce in ce mai crescute, BitDefender a lansat anul acesta Box, o solutie hardware de securitate creata pentru a proteja utilizatorii de atacuri phishing, malware, redirectionari si alte link-uri malitioase. „35% dintre americani planuiesc sa investeasca in device-uri IoT in urmatoarele sase luni, asa ca nevoia pentru o solutie care sa ii ajute sa activeze, securizat, Internet of Things, a devenit un lucru critic”, a spus, la lansarea din State, Catalin Cosoi, chief security strategist la BitDefender.
Produsul este o mica cutiuta care actioneaza si ca router. Daca o anumita locuinta/un anumit software este atacat cibernetic, sistemul blocheaza atacul si trimite alerte pentru a avertiza utilizatorul cu privire la respectivul pericol. Casele cu numeroase device-uri inteligente conectate la Internet, precum smartphone-uri, PC-uri si TV-uri inteligente, pot beneficia de monitorizare in timp real de la BOX, gadget-ul companiei romanesti.

Este de asteptat ca in 2016 problemele de securitate in casele romanilor sa creasca, pe fondul diversificarii produselor care se conecteaza la Internet; in paralel, Bitdefender dar si alte companii vor incerca sa le contracareze.

Posta Romana se modernizeaza, extinderi internationale

Poate in alte state, faptul ca Posta nationala s-ar moderniza nu ar reprezenta neaparat o stire. In Romania, faptul ca Posta Romana ar urma ca in 2016 sa introduca POS-uri pentru plata cu card-ul reprezinta un motiv de fericire si, eventual, atractie pentru comerciantii online mai mici care ar putea livra colete prin cea mai mare retea nationala de mesagerie.

Tot in 2015, QuickMobile, urmand exemplul eMag.ro (dar si tendintele mondiale), s-a extins la nivel european, prin magazinul online QuickMobileShop.com, care livreaza in toate cele 28 de state din cadrul Uniunii Europene.

In magazinul international sunt disponibile peste 5.000 de produse premium, grupate in categorii precum telefoane, tablete, gadget-uri si accesorii. Preturile sunt exprimate in euro, contin TVA si taxe, iar transportul comenzilor va fi asigurat prin intermediul curierilor internationali UPS, DHL si TNT, fiind disponibile doua optiuni de livrare: cea standard cu timp de livrare in 2-5 zile lucratoare si cea express cu timp de livrare in 1-2 zile lucratoare.

Ulterior, compania a subliniat, pentru wall-street.ro, ca va incepe sa livreze si in monedele nationale ale statelor membre UE, nu doar euro.

De partea cealalta, eMag a anuntat extinderea in Polonia si, poate la fel de important, faptul ca va oferi magazinelor din Marketplace posibilitatea de a livra international, prin platforma proprie. „Deja am inceput testele cu mai multi parteneri”, a spus, pentru wall-street.ro, Iulian Stanciu, CEO al companiei.

Totodata, Profitshare, concurent al 2Parale pe piata de afiliere, s-a extins si ea in Bulgaria, un prim pas in strategia de extindere regionala.

Cel mai probabil, in 2016 vom vedea consolidarea operatiunilor acestor companii pe plan international dar si extinderea mai multor jucatori de pe piata locala in piete regionale. Invers, este de asteptat ca mai multe magazine (in special din zona fashion) sa intre in Romania si cele deja existente sa devina omnichannel.

Clientii, targetati diferit; noi job-uri

Clientii incep sa fie targetati din ce in ce mai divers, jucatorii din piata profitand de tehnologie pentru o abordare la 360 de grade. Pe langa deja traditionalele promovari prin retele sociale sau eMailing, anumite locatii fizice din Romania au implementat un sistem similar cu iBeacon, Zoniz, care targeteaza pe mobile clientii care trec in dreptul magazinelor.

Este o metoda noua care insa a prins avant extrem de rapid – este deja implementata in gari, pe stadioane, in muzee dar mai ales in retail. Tehnologia se bazeaza pe Bluetooth Low Energy, un sistem care consuma mai putina baterie decat traditionalul Bluetooth, pe Wireless (sau 3-4G) si un emitator (token) instalat in apropierea punctelor de interes (magazine, opere de arta etc.). Zoniz este o aplicatie construita de o echipa de 15 romani, din Cluj, si lansata in Romania la jumatatea lunii mai a anului curent. Zoniz este o solutie detinuta de compania suedeza Global E Business Solution (GEBS) fondata de cetateanul de origine romana Fridolin Bic.

La doua luni de la lansarea pe piata locala, Ciprian Pasca, country manager al solutiei, a implmentat-o in sapte locatii – patru in Cluj, inclusiv pe stadion, si trei in Bucuresti. Primul loc comercial in care este implementata solutia este in AFI Palace Cotroceni.

In contextul in care piata eCommerce se dezvolta pe mai multe ramuri, nevoia de specialisti creste. Web analyst, social media specialist, Google Analytics specialist, specialist SEO sau expert IT sunt doar cateva job-uri deja la mare cautare, si bine platite, care au legatura cu eCommerce-ul. O lista cu cateva zeci de pozitii care vor fi (din ce in ce mai) cautate, aveti aici, alaturi de declaratii exclusive ale unor experti din piata.

Care consideri ca vor fi principalele diferente in eCommerce-ul romanesc, dar si international, in 2016 fata de 2015? Te incurajam sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri