Pentru ca mediul online este noua piata de desfasurare a celor mai multe dintre business-urile zilelor noastre, domeniul care gazduieste site-ul a devenit o parte foarte importanta a capitalului companiei. De aceea modalitatea de a proteja acest tip de capital a devenit foarte interesanta pentru tot mai multi oameni de afaceri.

Exista multe variabile pe care ar trebui sa le iei in calcul atunci cand te gandesti sa iti protejezi numele de domeniu, insa impreuna cu avocatii de la Cosmovici Intellectual Property am sintetizat care sunt cei mai importanti pasi de urmat ca sa fii sigur ca numele de domeniu al companiei tale este protejat.
Alege-ti un nume de domeniu unic

De obicei, atunci cand iti alegi un nume de domeniu, esti atent ca intelesul cuvantului sa se potriveasca foarte bine cu obiectul de activitate al afacerii. O idee buna ar fi sa fii atent si cat de general sau particular este respectivul cuvant. Cu cat acesta are un grad mai ridicat de unicitate, cu atat il vei putea proteja mai bine.

Un nume care descrie foarte bine produsul sau serviciul oferit cum ar fi „generator de calitate” ar putea avea mari probleme in zona de protectie intrucat este foarte general si foarte multe business-uri ar putea face apel la el pentru a-si descrie produsele. Pe cand nume precum „Uber” sau „Google” nu te duc cu gandul nici la servicii de car sharing, nici la motoare de cautare, dar sunt nume atractive si usor de pronuntat, extrem de distinctive si care faciliteaza foarte mult procesul de protejare.

Reguli de alegere a numelui de domeniu

1. Alege-ti numele de domeniu. Acesta poate sa faca apel la produsul sau serviciul tau sau poate fi un nume arbitrar, insa ai grija sa nu fie prea lung sau usor de confundat cu alte nume.

2. Fa o scurta cercetare. Asigura-te ca nimeni altcineva nu mai foloseste acest nume de domeniu si nici o derivare apropiata a acestuia. De asemenea, ar trebui sa verifici daca cineva a inregistrat ca marca numele de domeniu pe care tu ti-l doresti. Poti face asta chiar tu, la urmatoarele adrese:
Pentru marcile nationale:
http://www.osim.ro/marci/pmarc.htm

Pentru marci internationale:
http://ecommerce.wipo.int/databases/trademark/index.html.

3. Inregistreaza-ti numele de domeniu ca marca la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) sau international la WIPO (World Intellectual Property Office). Ai si posibilitatea sa iti alegi un nume de domeniu care sa reprezinte doar un acronim al marcii sau care sa faca referire la intelesul marcii tale.

In Romania, autoritatea oficiala care gestioneaza numele de domenii se numeste RoTLD.

Este foarte important de stiut ca incepand cu data de 1 martie 2018 va fi implementat un sistem de mentenanta anuala. Aceasta inseamna ca toti proprietarii de domenii .ro vor plati anual o taxa de mentenanta dupa o procedura asemanatoare cu cea implementata pentru domeniile internationale. Proprietarii care nu vor plati aceasta taxa la timp nu vor mai avea drept de folosinta asupra domeniului, acesta putand fi cumparat de altcineva.

4. Protejeaza-ti numele de domeniu. Daca esti la inceput de drum in afaceri, ar fi recomandat sa iti inregistrezi atat numele companiei, cat si numele de domeniu ca marca.

Prin protejarea numelui de domeniu poti opri alti competitori sa foloseasca nume de domenii asemanatoare care creeaza confuzie in piata.

In concluzie, web site-ul a devenit o componenta foarte importanta a capitalului unei companii. Alege-ti cu grija numele companiei si numele de domeniu, monitorizeaza-ti constant marcile impotriva potentialelor incalcari si inregistreaza-ti domeniul web ca marca. Acesti pasi simpli te vor ajuta sa iti protejezi cea mai vulnerabila parte a capitalului de proprietate intelectuala a companiei tale.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri