Calin Fara este unul dintre cei mai experimentati oameni din industria de User Experience (UX), cu 20 de ani de industrie si 15 in domeniu, zeci de proiecte, de la cele mai simple pana la solutii si platforme cu impact asupra a zeci de milioane de utilizatori, de la design de interfata pana la strategie de produs si business development.

Totodata, el a pus la punct o comunitate de UX, o conferinta de UX - prima din Europa de Est- , Asociatia Romana de User Experience. De curand este member of UXD International Advisory Board - Kent State University, USA.

Am discutat cu Calin despre provocarile organizarii unui eveniment pe UX de anvergura, diferentieri, dar si despre schimbari de interes ale business-urilor pe zona de experienta a utilizatorilor atunci cand acceseaza site-uri.

WALL-STREET.ro: Care sunt provocarile organizarii unui eveniment aproape exhaustiv pe zona de UX?

Calin Fara: In primul rand sa gandesti un eveniment care sa fie UTIL. Nu un eveniment facut doar ca sa existe sau pentru ca da bine. Un eveniment cat mai adaptat contextului local, atat din punct de vedere al continutului, cat si a problemelor specifice unei industrii in crestere accelerata. Spre deosebire de alte piete de soft cu multi ani de crestere in spate (USA, UK), piata de UX din Romania abia de curand a capatat mai multa amploare, din cauza nevoii din ce in ce mai acute de a face produse si nu doar outsourcing. Odata cu dorinta de a face produse, a venit si nevoia de a intelege utilizatorii, de a construi experiente dedicate pentru ei, cat mai complete si valoroase.

In urma evenimentelor de UX organizate anterior, am identificat o nevoie specifica pentru specialistii din UX Design si pentru cei care lucreaza in domenii conexe, de la Customer Experience, Marketing, Product management sau chiar Recruiting. Nevoia de invatare formala si aplicata, de workshopuri care sa acopere intreaga plaja de domenii ce sunt incluse in UX si designul de produs, dar care sa poata in acelasi timp sa fie urmate de cineva care are un serviciu si care nu isi poate permite cateva luni de training in strainatate.

Asa a aparut ideea bootcamp-ului de UX Design, un eveniment care a fost special gandit pentru a oferi o abordare holistica asupra domeniului, dar in acelasi timp profunda si aplicata, in asa fel incat sa fie un real ajutor atat celor care vor sa afle cat mai multe despre UX Design, cat si specialistilor care lucreaza deja de multi ani in industrie.

Provocarile organizarii unui astfel de eveniment foarte intens si specializat, sunt toate legate strict de specificul lui. E nevoie de timp (iar cand ai un job full time si familie realizezi ca trebuie sa sacrifici o gramada de lucruri pentru a te ocupa de asa ceva), de fonduri (un astfel de eveniment nu este deloc ieftin de organizat pentru ca specialistii de top care sa tina un training specific e normal sa nu fie ieftini), de colaboratori de incredere, de o cunoastere profunda a domeniului si a industriei, tocmai pentru a putea oferi un eveniment cu adevarat customizat pentru piata locala. Si nu in ultimul rand, e nevoie de o uriasa pasiune pentru ceea ce faci, pentru ca altfel nu ai motivatia sa mergi inainte indiferent de piedicile care apar.

W-S.ro: Prin ce incerci sa diferentiezi evenimentul de altele similare si de editiile precedente?

CF: UX Days este primul eveniment de acest gen din Romania si foarte probabil din Europa de Est, motiv cu atat mai important pentru cei care vor sa descopere acest domeniu sau sa obtina un “boost” considerabil. Diferenta majora fata de alte workshopuri, este ca ne adresam unui segment de profesionisti, care au nevoie de training la nivel de top, dar nu au la dispozitie timp sau posibilitati sa il faca in alta tara. De aici si specificul de BootCamp - o tabara de antrenament de scurta durata, dar extrem de intens si cu rezultate vizibile si concrete.

W-S.ro: De ce ar trebui sa participe cei care au business-uri online?

CF: Nu ar trebui sa participe doar cei care au business-uri online. Ar trebui sa participe toti cei care au un business, toti cei care lucreaza intr-un fel sau altul pentru produse sau servicii ce ajung in contact cu oamenii. O sa revin asupra unei teme foarte importante si poate ar fi trebuit sa incep exact cu asta - UX Design nu inseamna nici design grafic, nici design de interfata (UI), nici web design.

UX Design este un domeniu care se ocupa de intreaga experienta a unui utilizator, fie ca este produs fizic, digital sau un serviciu, online sau nu. Fie ca e vorba de o aplicatie digitala, de un serviciu sau de un magazin de piese auto care are atat magazin de retail, cat si site web, UX Design-ul presupune ca cineva (ideal un specialist) gandeste si construieste intreaga experienta a unui om care intra in contact cu acel produs sau serviciu. Asta este si motivul pentru care exista atat de multe domenii conexe in UX Design: de la psihologie, stiinte cognitive, ingineria informatiei, pana la marketing, customer service, branding, grafic design.

Si ce e foarte important, nu exista produs sau serviciu care sa nu aiba o experienta, fie ea buna, obisnuita sau dezastruoasa. Experienta interactiunii va inconjura inerent absolut orice lucru cu care venim in contact, din perspectiva de utilizatori sau clienti, deci e foarte important daca se lucreaza activ pentru a construi aceasta experienta in mod constient si in cunostinta de cauza.

Asadar oricine doreste sa inteleaga sau sa aprofundeze din tehnicile si secretele dezvoltarii unei experiente pentru un produs, de orice natura ar fi el, ar trebui sa participe la UX Days.

W-S.ro: Care consideri ca va fi highlight-ul evenimentului de anul acesta?

CF: Highlight-ul este chiar intregul eveniment! Pentru ca e unic, pentru ca exista, pentru ca va fi o abordare holistica a domenului, pentru ca va fi intens.

Daca ar fi insa sa aleg un highlight al highlight-ului, as putea spune ca este partea de “Strategie de UX”, zona care in Romania este aproape complet ignorata, desi importanta ei este una fantastica. Ca sa putem aduce un workshop pe partea de strategie, am gandit modulul din ultima zi, care se adreseaza cu precadere specialistilor din zona de recruiting, managerilor si a seniorilor din domeniu, celor care vor sa inteleaga mai bine cum se construieste o echipa, o strategie, cum se negociaza cu stakeholderii din pozitia de UX specialist, pentru cei care vor sa inteleaga multiplele aspecte strategice ce contribuie la succesul unei echipe (fie ea formata si dintr-un singur om) de UX Design.

W-S.ro: Cum s-a schimbat interesul business-urilor pentru zona de User Experience in ultimii ani?

CF: Schimbarea - este mai degraba una de ‘awareness’, de intelegere a faptului ca e nevoie de cineva specializat care sa ocupe rolul(urile) de UX Designer. Poate ca am contribuit si noi local la aceasta intelegere, prin meetupurile si conferintele de UX Design organizate pana acum.

Mai degraba e vorba de o tendinta globala din ce in ce mai pregnanta - utilizatorii, consumatorii, nu mai vor orice, nu se mai multumesc cu putin si sunt la randul lor mult mai atenti la intreaga experienta a unui produs, la modul in care interactioneaza cu companiile de-a lungul intregului “user journey”. Astfel partea de User si Customer Experience a devenit un diferentiator in sine si evident ca si business-urile de la noi au inceput sa inteleaga asta, mai ales in contextul unei digitalizari globale in care informatia circula extrem de rapid, iar orice consumator, din orice colt al lumii, poate da feedback instantaneu despre experienta avuta.

W-S.ro: Da-mi exemplu de 1-2 platforme internationale sau chiar .ro care au un UX bine pus la punct, din perspectiva ta, si spune-mi ce anume iti place in mod special.

CF: Pentru a nu fi partinitor, mai ales cu companiile locale, am sa dau un exemplu de site care m-a impresionat, in mod complet neasteptat (si chiar ma bucur ca ii fac reclama, desi nu am nicio legatura cu cei care l-au construit).

Este vorba de un site de carti pentru copii, Wonderbly.com. Ce anume mi se pare atat de deosebit? As incepe in primul rand cu faptul ca, desi am ajuns pe el aproape din intamplare - un ad pe facebook, am ajuns sa inchei o tranzactie pe site la 10 minute de cand am intrat prima oara, fara sa fi cautat sa cumpar in mod special ceva din ceea ce ei ofereau.

Si asta pentru ca, in cele 10 minute, mi-au oferit cea mai frumoasa experienta pe care am avut-o eu cu un site de carti pentru copii - am putut sa personalizez cartile, atat cu imagini, cat si cu texte - predefinite super frumos, pentru a nu pierde timp, le-am customizat cu preferintele lor si cu ale mele, am rasfoit apoi virtual cartile personalizate, complet, pagina cu pagina.

Dincolo de valoarea produsului pe care am putut sa o evaluez complet si care era top level, valoarea experientei de a personaliza acel produs a fost fabuloasa. Ajungand la final mi s-a oferit un discount absolut semnificativ pentru ce urma sa cumpar - ce-ti poti dori mai mult? intreaga comunicare de-a lungul procesului fiind extrem de ludica si prietenoasa.
Am devenit client instantaneu si dupa cum este si evident, un promotor activ al business-ului lor.

W-S.ro: Care sunt 2-3 greseli pe care le fac dezvoltatorii/antreprenorii online cand vorbim de UX?

CF: Am sa le iau pe rand in ordinea importantei si limitarea la on-Iine e irelevanta, aceleasi probleme se regasesc in intreaga industrie.

In primul rand sa nu ignore ca trebuie (si nu, nu e optional) sa se ocupe de partea de UX a produsului pe care il construiesc. Iar prin asta inteleg ca trebuie sa gandeasca produsul avand intreaga experienta in minte, integrata si completa, cu toate punctele de interactiune ale unui client cu brandul, compania, serviciile conexe.

Apoi, inclusiv produsul in sine, fie ca e aplicatie, serviciu digital sau platforma b2b, trebuie intotdeauna proiectat, construit, plecand de la utilizator, de la nevoile lui reale, de la tipologia lui, de la contextul in care el se afla. Si aici vorbim de domenii importante din UX design - UX research, marchet research. Da, produsul se construieste avand constrangerile si targetul de business in minte, dar intotdeauna plecand de la utilizatori. Si asta este de fapt partea cea mai ignorata in product si UX design, de antreprenori si companii mici, dar chiar si de firme foarte mari - se pleaca de la o idee, de la un set de feature-uri, cel mai probabil foarte atragatoare, dar care nu sunt validate cu utilizatorii tinta, in contextul real. Si astel se poate ajunge ca un produs care pare o idee fabuloasa, sa esueze, eventual dupa ce deja a fost dezvoltat folosindu-se resurse semnificative. Asta este motivul pentru care, desi poate parea ca outputul zonei de UX research nu este unul palpabil, noi ca specialisti in UX design, insistam pe zona de UX research ca fiind o componenta vitala in proces.

Un alt aspect important care este de multe ori ignorat de antreprenori si chiar in enterprise deopotriva, este valorea “datelor” in designul experientei unui produs. Mai ales in contextul actual in care avem o multime de informatii despre utilizatorii nostri din propriile “analytics’ sau alte platforme de date. Stim sau putem afla foarte usor de unde vine un utilizator, la ce se uita, cum se uita, ce cauta, unde renunta sau ce il determina sa devina client. Folosind aceste date putem construi use cases, user flows, user journeys, care sa nu mai fie bazate pe ‘pareri’, pe ‘impresii’, ci efectiv pe date concrete, masurabile. Si astfel intram in alta zona a designului de experienta a unui produs.

Si lucrurile nu se opresc aici, ci dimpotriva, devin chiar mai complexe. Asadar iata de ce exista specialisti si specializari in UX si Product Design, iata de ce exista echipe care se ocupa de toate aspectele implicate, de ce exista notiuni ca strategie de UX si design driven companies. Iata de ce noi ca asociatie facem toate eforturile sa aducem cat mai multa informatie si oportunitati de invatare in UX design, un domeniu atat de complex, fascinat si de important, iar UX Days este cel mai concret mod prin care cineva care doreste mai multe cunostinte aplicate in domeniu, le poate obtine.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri