Se vor scumpi produsele achizitionate pe Internet din cauza inflatiei, a evolutiei valutei, a cresterii pretului combustibilului si, per total, a deciziilor politice indoielnice, sau, din contra, acestea nu vor avea o influenta vizibila? Despre acest lucru, dar si despre aparitia de noi magazine online in .ro am discutat cu unii dintre cei mai vizibili si influenti manageri din aceasta zona.

Am vorbit cu Florinel Chis, CEO al ARMO (asociatia magazinelor online din Romania), oficialii Elefant.ro, Catalin Ciolpan, cofondator Ideall.ro, Andrei Georgescu, cofondator White Image (agentie care are multiple magazine online clienti – n.r.), Cosmin Nastasa, cofondator Data Revolt Agency si cu Laura Teposu, director dezvoltare Libris.ro.

Piata va creste, insa nu neaparat accelerat: multe business-uri „se zbat sa supravietuiasca, pragul de intrare a crescut substantial”.

I-am intrebat pe acestia daca piata de eCommerce va creste in 2019 intr-un ritm mai accelerat decat in 2018, raspunsurile fiind variate, insa, per total, circumspecte si realiste. “Piata isi va mentine tendinta actuala”, spune Florinel Chis. “Exista o serie de evenimente care pot influenta cresterea consumului si prin asta, cresterea comertului online”, continua el.

“In 2019 speram sa vedem actualizari legislative si norme de aliniere la legislatia europeana, factor ce va influenta pozitiv dezvoltarea comertului online” - Florinel Chis, ARMO.

Catalin Ciolpan, de la Ideall.ro, spune ca “Se va mentine o crestere, intr-adevar, insa nu consider ca va fi intr-un ritm mult mai accelerat decat 2018. Piata de eCommerce din Romania este inca in stadiul de dezvoltare, nu a ajuns la maturitatea pietei din vest, prin urmare exista in continuare un trend ascendent”.

Andrei Georgescu, de la White Image, ofera un raspuns amplu. „Va creste, asta este evident, insa daca ar fi sa definim ritmul de crestere ca numar de comercianti online - ritmul nu va fi deloc unul accelerat, pentru ca in momentul asta sunt business-uri de eCommerce care inregistreaza succes dupa succes, si pare ca totul le iese din prima si este totul usor, si foarte multe business-uri care se zbat sa supravietuiasca. Daca vorbim ca volum de bani rulati in zona de eCommerce, probabil ca evolutia va fi mai accelerata decat a numarului de comercianti, dar va fi foarte polarizata si condusa de cativa playeri mari. In prezent, costurile de intrare in eCommerce au crescut substantial”, avertizeaza specialistul.

Cosmin Nastasa, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti pe zona de eCommerce, spune ca exista 2 elemente care contribuie la accelerarea cresterii. “Primul este nivelul de maturitate la care ajung/vor ajunge magazine online - daca ne gandim la magazinele lansate acum 3-5 ani, ele reprezinta acum o buna parte din piata de eCommerce. Ceea ce inseamna ca vanzarea pe online va deveni tot mai elevata, prin tehnici/ strategii/ folosirea datelor. Al doilea element este dat de schimbarea graduala a consumatorului roman - cu timpul acesta va scapa de "temerile" legate de cumparatura digitala si va "comunica" mai bine cu brandurile centrate pe online.

Se vor scumpi produsele?

Florin Chis, de la ARMO, considera ca sunt sanse destul de mari ca preturile sa creasca in 2019, comparat cu aceleasi produse si preturi din 2018. „Comertul online e mediu transparent si foarte competitiv. Aceasta competitivitate din online, bazata pe dinamicitate si posibilitatea de a urmari in timp real concurenta, se reflecta in pretul de vanzare, iar in online sunt preturi mai bune. Cresterea preturilor combustibilului poate fi un factor, dar pretul carburantilor face si obiectul unei investigatii din partea Consiliului Concurentei”.

Totodata, el continua spunand ca deciziile politice pot afecta in mai multe feluri, “in 2019 speram sa vedem actualizari legislative si norme de aliniere la legislatia europeana, factor ce va influenta pozitiv dezvoltarea comertului online”.

Oficialul Ideall.ro este chiar mai inclinat decat Florinel Chis sa creada ca produsele se vor scumpi, adaugand faptul ca “sunt foarte multi factori care pot influenta scumpirea produselor comercializate”.

Andrei Georgescu spune ca sunt sanse 50-50 sa se scumpeasca...insa sunt aceleasi sanse si sa asistam la ieftiniri. „Evolutia principalelor valute are o prognoza de oarecare stabilitate in 2019 - si in opinia mea va avea un impact nesemnificativ asupra preturilor. In ceea ce priveste evolutia pretului combustibililor, lucrurile sunt destul de volatile si greu previzibile, este ciudat ca pretul petrolului a scazut in conditiile restrictiilor de cumpararea petrolului din Iran - cu siguranta acesta poate influenta o serie de preturi, doar ca momentan tendinta este de scadere, si se pare ca piata este influentata de alti factori care sunt prea putin transparenti. Totusi momentan pretul petrolului este in scadere. Inflatia - nu cred ca va fi o problema in urmatoarea perioada pentru ca tendinta de crestere a veniturilor prin OUG-uri a incetinit”, considera cofondatorul White Image.

Reprezentanta Libris este cea mai sigura pe faptul ca produsele se vor scumpi, neoferind insa amanunte sau argumente. Totodata, oficialii elefant.ro considera ca sunt sanse “6 din 10” ca preturile sa creasca.

Urmareste wall-street.ro pentru a afla mai multe amanunte despre perspectivele pietei eCommerce din tara, intr-un material amplu, atipic, in care noi afirmam iar expertii din piata ofera note care indica posibilitatea ca afirmatiile sa fie adevarate sau, dupa caz, false.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri