Numarul de magazine online din Romania s-a dublat in 2018 fata de 2017: 14.000 de magazine online au bifat afaceri de 3,5 miliarde euro anul trecut, cu 30% mai mult fata de anul anterior. Care sunt insa provocarile cu care se confrunta jucatorii din ecommerce si ce solutii exista? Ionut Farcas, country manager VTEX si speaker ecomTEAM, ne-a raspuns.

Trendul descrescator al marjei de profit

Marja de profit in continua scadere a magazinelor online din Romania apare ca efect al concurentei in crestere, al transparentei informatiilor in piata si a alinierii preturilor.

“In acest moment exista softuri care integreaza rapid magazinele online cu furnizorii, softuri care pot sa dea in timp real preturile concurentilor. Este evident ca aceste preturi se vor alinia in jos”, explica Ionut Farcas.

Un alt motiv este faptul ca marii jucatori de IT&C din Romania sunt obisnuiti sa vanda volume mari cu marje mici, si-au extins gama de produse si practica acelasi model si in alte domenii. “Practic, am ajuns sa vindem mancare pentru animale sau produse fashion la marje de produse IT&C doar pentru ca marii jucatorii si-au diversificat gama”, spune Ionut Farcas.

Solutii pentru cresterea marjei de profit:

  • Private label - pana acum 3 ani, marca privata era o optiune pentru magazinele mari, cu bugete pentru departamente de achizitii din China; mai nou exista companii specializate care pot ajuta cu toate serviciile necesare pentru crearea propriei linii de produse.

  • Furnizori noi - de obicei pot fi gasiti la targurile de profil; multi dintre jucatorii din online sunt cumva receptori de informatii, sunt cautati de furnizorii din Romania si ilisteaza pe site. Trebuie sa aveti o abordare mult mai proactiva, cautati sa aduceti furnizori noi.

  • Rotatia de stoc - fiti foarte atenti la produsele care stau foarte mult pe stoc si incercati sa le miscati mult mai repede;

  • Negocieri de bonusuri cu furnizorii - cea mai buna metoda de a-ti pastra marja este sa nu o dai celor din firma ta, care se ocupa de achizitii sau vanzari; ajung sa scada aceasta marja si sa se alinieze preturilor din piata. O metoda foarte buna este sa iei acesti bani sub forma de bonus, dupa o negociere de volume de vanzari;

  • Preturile psihologice - sunt pe praguri, ideea e sa il duci la un pret mai ridicat;

  • Alinierea corecta a preturilor - exista softuri care fac preturi automate, in functie de competitori; in limita unei marje te poti alinia la cel mai bun pret din piata. Atentie insa la stocuri si la review-urile magazinelor: daca ratingul meu este mult mai bun decat al altui magazin, nu are rost sa ma aliniez cu pretul minim la el.

  • Marketplace - in general in piata exista solutii software de tip marketplace la un pret decent; marja bruta in acest caz este aproape de marja neta prin faptul ca nu mai am costuri de depozitare, achizitie, vanzare, ci doar de marketing.

Optimizari de costuri

"Primul lucru la care ne gandim este reducerea personalului, dar nu inseamna acest lucru. Poate insemna ca restructurezi felul in care faci anumite procese, de exemplu contractele cu furnizorii de servicii SEO, am un aranjament astfel incat sa ii platesc decent, dar sa le dau niste bonusuri pe performanta. Practic, mut si responsabilitatea odata cu aceste costuri", explica Ionut Farcas.

Solutii pentru optimizarea costurilor in marketing:

  • Campanii de tip SPLIT COST - pot sa impart costurile mele de marketing cu un partener care este dispus sa investeasca alaturi de mine efort sau bani. Exemplu: un furnizor de servicii non-bancare pe site, el trebuie promovat, nu trebuie sa cada in responsabilitatea voastra, faceti un plan de promovare in afara site-ului si agreati asupra contributiei lor in mediaplan si impartiti costurile; daca nu au bugete atunci trebuie sa contribuie alaturi de noi la promovare prin campanii de newsletter, Facebook.
  • Vanzari in sistem de marketing afiliat
  • Solutii software care cresc rata de conversie.

Solutii pentru optimizarea costurilor in logistica:

  • externalizare intregului departament/ proces - 3PL
  • implementarea de sisteme ERP, WMS a.s.a.p.
  • dropshipping

Acces la know-how

De ce know-how este nevoie pentru a gestiona activitatea unui magazin online?

  • management, strategie, leadership
  • branding, marketing, PR
  • achizitii, vanzari, servicii post vanzare
  • resurse umane, contabilitate
  • logistica, legislatie
  • SEO, google ads, facebook ads
  • analytics (google & more) etc

Solutii pentru obtinerea de know-how general si specific:

  • Advisory Board - consultanti cu care sa te intalnesti in mod regulat, specialisti in domeniile enumerate mai sus care iti pot oferti expertiza necesara; necesita o forma de remunerare
  • Multi-tenant SaaS solutions - acces la know how comun al tututor companiilor care folosesc asftfel de softuri

Partenerii ecomTEAM 2019 sunt FAN Courier, VTEX, Custom Soft, Gun Media, eMAG Marketplace, DWF, PayU, iar sponsorii sunt Upswing, Breslo, Valoris.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri