In cazul elefant.ro, business in care Sturza este investitor, se intampla similar – compania este pe pierdere, insa, spune el, “vedem luminita de la capatul tunelului”.

“In afaceri, atunci cand vrei sa faci un exit bun, conteaza doar primele doua companii de pe nisa respectiva. Doar ele pot sa viseze la un exit, ceilalti trebuie sa produca. In timp, insa, se va reveni la realitate – fara atatea decizii care erodeaza profitul. Oricum online-ul va fi intotdeauna mai ieftin decat offline-ul (nu vreau sa spun de ce!)”, spune investitorul, care considera ca, de exemplu, promisiunea de a livra in aceeasi zi reprezinta un efort suplimentar pentru retaileri, ducandu-se pana la un cost suplimentar de pana la 20%.

“Nu pot retailerii online la infinit sa subventioneze aceasta livrare expres, intrucat este foarte scump. Si, sincer, noi o subventionam”.

Sturza considera ca shopping-ul online ramane, inca, in functie de domeniu, o experienta eminamente impulsiva. “Sa prinzi clientul la timp in plasa si sa-l retii este foarte important”.

Viitorul online-ului – plasarea comenzii si apoi click-ul va porni productia

Ion Sturza priveste in viitor si considera ca parte din comenzile din online nu vor avea deloc stocuri. Nicaieri.

“Practic, pui comanda la o carte si, undeva, la o tiparnita, aceasta va fi tiparita instant si trimisa clientului. La fel si cu rochiile – plasezi comanda si un intreg angrenaj se va pune in actiune, de la croitorie pana la curier si, in final, client”.

“Timpii de livrare se vor lungi, da, de aceea este esentiala comunicarea corecta catre clienti. Deja, insa, s-au eficientizat procesele – din SUA pana la noi poti primi chiar in 4-5 zile”, spune investitorul, fost Premier al Republicii Moldova.

In Republica, Sturza spune ca nu exista notiunea de “plata la livrare”, ca in Romania, si rata de retur este de sub 2%, global, in timp ce in Romania se ridica la circa 8% cu varfuri in zona de fashion, da exemplu (circa 20%).

“Discutam insa cu cineva de la Zalando si imi spunea ca rata de retur este de 60%!”, puncteaza el.

In Romania, inca “o practica comuna” este sa…nu iti platesti furnizorii la timp. Si asta se intampla si pentru ca exista “un lant al slabiciunilor” pe firul retailerilor.

“Din punctul meu de vedere, marketplace-urile erodeaza brandurile magazinelor care le gazduiesc. Partenerii livreaza cum livreaza, uneori mai prost, iar experienta consumatorilor este uneori neplacuta si e greu sa explici ca partenerul esueaza, nu tu!”.

Livrare mai responsabila

Retururi multe. Camioane de mare tonaj. Din ce in ce mai multe comenzi online. Toate acestea erodeaza insasi planeta.

“Impactul nu este doar la nivelul mediului inconjurator, ci si la nivelul infrastructurii de transport. Lucrurile se vor reaseza insa – apar HUB-uri, trotinete si curieri pe bicicleta; nu are sens sa intri intr-un cartier cu un camion de 20 de tone. Curierii s-au dezvoltat exceptional, la standarde vestice, dar extensia lor este impactata si de lipsa forte de munca si infrastructura. Box-urile incep sa fie importante si inclusiv noi am migrat la un SaaS nou in acest sens”.

Citeste si:
Iliescu, interviu pentru o agentie de presa din Rusia
Dupa luni de tacere, Ion...

Evenimentul retailArena se adreseaza atat marilor lanturi de retail, magazinelor online, cat si furnizorilor de servicii, specialistilor in logistica si marketing, proprietarilor de spatii comerciale si producatorilor din FMCG. retailArena 2019 este un eveniment sustinut de: Carrefour Romania, eMag, VTEX, Fan Courier, Mastercard, CustomSoft, Iulius Town, Metro, Answear.ro, Enterprise Concept, Filip & Company, La doi Pasi, Hervis, Leverage, ING, SAP, Colliers, JYSK, Danone, Cushman & Wakefield Echinox, Quik, Cris-Tim, Mondelez, Kik, Environ si Altex.