*Interviul face parte din proiectul ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect menit să spună poveștile din spatele magazinelor online românești

Mesteshukar ButiQ a fost creat și gândit ca o întreprindere socială, cu scopul de a combate stereotipurile legate de etnia romă prin reinterpretarea meșteșugurilor lor tradiționale, pentru a crea obiecte moderne. Astfel, Khalid le-a oferit meșteșugarilor de etnie romă șansa de a fi judecați după obiectul pe care îl fac și nu după etnia din care provin.

“Stereotipurile nu se combat la modul agresiv și vulgar, ci îl pui pe rom să facă un obiect la care se pricepe, iar când oamenii admiră acel produs spui că e făcut de un rom. Oricum, tradițiile românești în ale meșteșugurilor sunt, în mare parte, legate de etinia romă”, mi-a povestit Khalid, într-un interviu realizat în micuțul său atelier.

Khalid Inayeh Mesteshukar Butiq

În acești opt ani de existență, Mesteșhukar BoutiQ nu doar că a reușit să reînvie meșteșugurile tradiționale ale romilor, dar le-a și combinat cu design contemporan de produs (au lucrat cu designeri din Austria sau Suedia), pentru ca, în cele din urmă, să devină un business care se poate susține singur.

De patru ani nu mai avem niciun fel de finanțare și business-ul stă pe picioarele lui, cred că suntem singurul business de economie socială care se susține singur. Lunar, avem vânzări de circa 4.000 de euro, bani care ne acoperă toate cheltuielile, reușind să avem chiar și un ușor profit”, îmi mai spune Khalid, care se ocupă aproape singur de funcționarea Mesteșhukar BoutiQ.

“Nu îmi permit să plătesc foarte mulți oameni, tocmai de aceea mă ocup de vânzare în magazin, dar și produc o parte dintre produse. Mai colaborez și cu 6-7 meșteri din când în când, însă modelele de bază le fac eu”, a adăugat acesta.

Mesteshukar ButiQ

În opinia lui Khalid, Meșteșhukar ButiQ este locul în care oamenii vin să se simtă bine și să se încarce cu energie pozitivă, lucru pe care pot să îl confirm și eu după două ore petrecute în magazin.

Cred că oamenii se bucură mai mult în momentul în care intră în magazin și în timp ce își caută produsul pe care îl doresc, decât de achiziția în sine, pentru că pe noi, oamenii, ne bucură mai mult călătoria decât destinația.

- Khalid Inayeh -

Mesteshukar ButiQ

Clienții care intră în magazinul Mesteșhukar BoutiQ sunt, în general, oameni educați, foarte mulți dintre ei arhitecți sau studenți la arhitectură. Dar foarte multe persoane cumpără și online.

“Jumătate din vânzările noastre provin din magazinul online pe care l-am deschis în urmă cu trei ani. Cei din București aleg mai degrabă magazinul fizic, în timp ce cei din țară și puținele comenzi de peste hotare vin prin intermediul magazinului online”, mai spune Khalid. Timpul maxim de livrare a comenzilor online este de două săptămâni, dar cel mai adesea produsele ajung mult mai repede la destinație.

Nu prea avem produse pe stoc pentru că nu ne permitem asta. Lucrul la o bijuterie durează între două ore și două zile, în funcție de complexitatea acesteia.

- Khalid Inayeh -

Mesteshukar ButiQ

Ateliere de lucru în lut care să facă oamenii fericiți

Începând din această lună, Khalid pornește un nou proiect: ateliere de modelaj în lut. De ce lut, după o experiență de atâția ani de lucrat cu metale?

“Noi suntem făcuți din lut. Dacă te bagi într-un laborator și faci o analiză, vei descoperi că orice bucată de pământ din zona în care te-ai născut și trupul tău au aceleași componente în proporție de 97%-98%”, susține antreprenorul.

Mesteshukar ButiQ

Scopul principal al acestor ateliere nu este ca oamenii să devină experți în modelarea lutului, ci ca ei să fie mai fericiți.

“Participanții învăță să lucreze în lut și își fac un obiect din lut, dar scopul meu este ca omul să intre nefericit și să iasă fericit. Să învețe că și atunci când e singur poate să prindă momente de fericire fără să aibă motiv anume, ci amintindu-și de un moment frumos”, mai spune Khalid.

Iar scopul lui nu pare deloc departe de adevăr, având în vederea că de la workshop-ul de test pe care l-a făcut de curând, fetele prezente au plecat de acolo dansând.

Mesteshukar ButiQ

Pentru a-și face un obiect din lut, fiecare participant ar trebui să ia parte la trei workshop-uri a câte două ore.

Pe lângă lucrul în lut, mi-am propus ca la fiecare atelier să deschid câte un subiect controversat pentru a stârni discuții cât mai interesante. Încă mă gândesc dacă să pun un cost fix de 100 de lei sau să las să dea fiecare cât vrea.

- Khalid Inayeh -

Sursa foto: Wall-Street.ro