Finalul de an a arătat că potențialul de creștere a comerțului electronic a fost afectat de condițiile economice care au redus apetitul și bugetele românilor în perioada sărbătorilor de iarnă, se arată într-o analiză realizată de compania de marketing digital Limitless Agency.

Anul 2022 a fost unul atipic pentru piața de ecommerce, care, deși s-a păstrat pe un trend de creștere, ritmul este mult mai lent decât în alți ani, consumatorii români făcând mai puține cumpărături din impuls, ceea ce s-a văzut în perioada de Crăciunului și Anului Nou.

Potrivit reprezentanților Limitless Agency, printre motivele creșterilor relativ mici din ecommerce în 2022 se află inflația ridicată, care i-a determinat pe consumatori să fie mai chibzuiți, și creșterea numărului de reclame și advertiseri, care targetează aceleași audiențe.

Inflația și-a spus cuvântul în 2022, în numeroase industrii, dar în special în ecommerce, care deși are un potențial enorm de creștere a crescut cu doar 10%-15%. Prin comparație, în 2020 piața de ecommerce a crescut cu 30%. Desigur, ecommerce-ul românesc va continua să crească, având în vedere că doar jumătate dintre români cu acces la Internet obișnuiesc să comande online, însă procesul de creștere va fi mai lent, mai ales în eventualitatea unei crize economice.

Pe lângă situația actuală, cu prețuri majorate, care îi determină pe români să cumpere doar produse de care au nevoie, concurența pe piață este din ce în ce mai strânsă, fiind înființate tot mai multe magazine online”, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.

Astfel, pe fondul unei concurențe puternice în ecommerce, a crescut numărul de reclame, ceea ce a dus automat la creșterea CPC (cost per click) la 17,2% în medie, chiar până la 30% în unele domenii, pentru generarea aceluiași număr de comenzi ca în 2021. Per total, bugetul magazinelor online pentru promovare în 2022 a fost cu aproape 20%-30% mai mare decât anul anterior, însă, prin tool-uri performante, Limitless Agency se ocupă de optimizarea costurilor astfel încât magazinele online să obțină maximul de vânzări prin investiția făcută.

În 2022, lunile noiembrie și decembrie au fost printre cele mai bune perioade din an, fiind marcate de evenimente importante pentru vânzări, Black Friday și sărbătorile de Crăciun. Astfel, în decembrie, potrivit unei analize realizate pe 3.340 de magazine online, comanda medie de a fost de 402 lei, în scădere de la 605 lei în noiembrie, cu ocazia Black Friday, fiind înregistrate venituri totale de peste 88 milioane de euro la peste 1 milion de tranzacții.

Dacă în primele zile din decembrie vânzările în online au fost mai jos, între 5 și 9 decembrie românii au început să cumpere mai mult. Vârful vânzărilor a fost în data de 12 decembrie, când au fost înregistrate 46.762 de tranzacții și vânzări de aproape 4 milioane de euro. Un al doilea vârf al vânzărilor a fost înregistrat pe 19 decembrie, cu 44.191 de tranzacții și vânzări de aproape 3,6 milioane de euro.

Cumpărături de 1,3 milioane euro în ziua de Crăciun

Potrivit reprezentanților Limitless Agency, totalul cumpărăturilor realizate în intervalul 24 decembrie 26 decembrie a fost de 4,1 milioane de euro prin intermediul magazinelor online, iar în zilele de 30 și 31 decembrie au mai comandat de încă 3,1 milioane de euro.

Cumpărăturile online nu s-au oprit nici măcar în zilele de Crăciun sau înainte de Revelion, finalul de an aducând milioane de euro magazinelor online. Astfel, au fost înregistrate unele dintre cele mai bune vânzări din luna decembrie – aproape 1,2 milioane euro pe 24 decembrie, aproape 1,3 milioane euro pe 25 decembrie și aproape 1,7 milioane euro a doua zi de Crăciun, respectiv aproximativ 2 milioane de euro pe 30 decembrie și 1,1 milioane euro în ultima zi din an”, spune Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.

Cea mai mare comandă înregistrată a fost în domeniul IT&C, de aproape 14.500 euro, pentru invertoare solare, urmată de o comandă în valoare de peste 12.000 euro pentru laptopuri și telefoane Apple.

Categoriile din IT&C cu cele mai mari vânzări în decembrie au fost telefoane (22%), plăci video (10%), TV/audio video (7%), mașini de spălat rufe (5%), aparate frigorifice (3%), laptopuri (2,2%) și console (2,2%). La final de an, a fost observat un interes crescut pentru echipamente VR/Gaming.

În ceea ce privește zona de fashion, cea mai mare comandă a fost de aproape 5.000 euro, pentru ochelari de soare, urmată de o comandă în valoare de aproape 2.700 euro, pentru încălțăminte. Categoriile lentile de contact, rame de ochelari, treninguri damă, geci, rochii de seară, paltoane, ghete damă (34%), cizme damă (26%), botine dama (8%) și ghete bărbați (8%) au generat cele mai mari vânzări.

Pentru 2023, reprezentanții Limitless Agency estimează o creștere în ecommerce în jur de 15%, punctând că este loc de o creștere dublă în domeniu. Potrivit acestora, costurile de marketing vor crește având în vedere concurența tot mai mare, recomandându-le magazinelor online să își fidelizeze clienții actuali pentru a-și optimiza costurile și a-și crește vânzările.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri