Scaderi de pana la 30% ale venitului per camera, erodare de 20% a gradului de ocupare si de 10% a tarifelor, acestea sunt principalele consecinte ale crizei in industria hoteliera din Romania, in opinia lui Sorin Ionescu, managing partner al companiei de consultanta hoteliera Fivestar Hospitality.
In general, au avut de suferit mai mult hotelurile pozitionate in esalonul superior al sistemului de clasificare si, evident, mai putin cele pozitionate in zona medie si inferioara, mai crede consultantul. “Sunt convins ca industria hoteliera a realizat pentru prima data ce inseamna sfarsitul unui ciclu de dezvoltare in real-estate. Proprietarii noilor hoteluri deschise pe piata din Bucuresti au constientizat ca cererea hoteliera este un indicator cu care nu e bine sa te joci atunci cand iei decizii de investitii”, a mai declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Sorin Ionescu.

Daca in trecut investitorii se grabeau cu investitiile in aceasta industrie, care crestea vazand cu ochii, acum precautia este infinit mai mare.

“Studiile de pre-fezabilitate sunt acum la mare cautare, ce bine ar fi fost daca ar fi fost la fel si in ultimii 2-3 ani. Cu siguranta, strategiile de combatere a efectelor crizei in gradul de ocupare si tarife ar fi fost mult mai eficiente”, opineaza consultantul.

Razboiul tarifelor nu a fost cea mai buna decizie in contacararea efectelor negative ale recesiunii, insa a fost cea mai la indemana.

“Evident ca s-au facut greseli in ce priveste reducerea tarifelor in momentul instalarii crizei, insa mentinerea tarifelor sau chiar marirea acestora era greu de realizat intr-o piata care se confrunta prima data cu o asemenea situatie. La greutatea aplicarii acestor strategii a contribuit surplusul de camere de pe piata care a condus la razboaie in tarife si evident la situatia actuala. Alte greseli au fost legate de reducerile de cheltuieli: cine a redus si bugetul de marketing a regretat sau o va face curand”, mai afirma Ionescu.

In ceea ce priveste perioada urmatoare, o agravare a situatiei este putin probabila. “De acum inainte, hotelierii romani nu trebuie sa se mai astepte la socuri. A intervenit deja o oarecare stare de stabilitate, politicile de afaceri s-au ajustat. Dupa o perioada de asteptare de maximum un an ma astept sa intram pe o panta usor ascendenta”, adauga consultantul Fivestar Hospitality.

Mai precis, tarifele vor reveni la cele de dinaintea crizei intr-un orizont de unu pana la doi ani, pe masura ce vom intra intr-un nou ciclu de dezvoltare a real-estate-ului, in timp ce revigorarea gradului de ocupare ca dura de doua ori mai mult. "Camerele in plus de pe piata raman goale indiferent daca este criza sau nu", concluzioneaza Ionescu.

Principala lectie pe care au invatat-o hotelierii in primul an de criza este, in opinia consultantului, ca nu exista o “evolutie dupa ureche” in aceasta piata, asa cum se credea inainte de declansarea crizei.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Un an de criză »



Setari Cookie-uri