Comentarii pe articolul Kraft Foods va inchide fabrica din Brasov si va disponibiliza 440 de angajati [Update]


Strategii de piata

Achim Raul la 12 Noiembrie 2008, ora 19:59
Strategii de piata
In timpul perioadei post decembriste, o multime de firme multinationale au intrat pe piata romaneasca. Strategia lor a fost simpla, si a vizat in general castigarea unui segment de piata cat mai mare, prin eliminarea din start a unui competitor local. Brandurile romanesti au fost preluate cu cheltuieli minime datorita bunavointei guvernului din acea vreme. Pachetul pe care companiile multinationale l-au primit in schimbul unor sume derizorii (cateva milioane euro), continea active imobilizate corporale ( cladiri, utilaje, terenuri) dar si active imobilizate necorporale (brevete, marci comerciale, licente).
Aceste companii multinationale au gasit o piata virgina, putin pretentioasa si imatura, pe care au putut activa fara prea mari eforturi.
In acest mod doua fabrici situate in Brasov si anume Poiana si Norvea au fost achizitionate de Kraft si respectiv de Colgate Palmolive.
Ce au in comun cele doua companii, amandoua vor renunta la pozitia de producator de pe piata romaneasca, ramanad pe piata doar ca marca pana la sfarsitul anului 2009.
Amandoua companiile au cumparat marcile fabricilor pe care le-au achizitionat, respectiv Colgate Palmolive (norvea, super cristal, d'amaris) iar Kraft (poiana).
Amandoua au facut investitii minime pe perioada cat au activat pe piata romaneasca.
La ora actuala numai din vanzarea activelor imobilizate corporale, cele doua companii vor obtine sume, care acopera de zece, doua zeci de ori investitia initiala, incluzand si sumele compensatoare platite angajatilor.
Problema este ca cele doua companii vor priva piata muncii din Brasov tocmai de cele doua domenii de activitate, respectiv productia de cosmetice si dulciuri, astfel angajatii care au activat in aceste domenii in jur de 30 de ani, se vad pusi in situatia de a schimba macazul la o varsta la care marea problema este tocmai adaptabilitatea. Astfel pachetul compensator pe care companiile il ofera, si pe care il mediatizeaza atat incercand sa minimizeze impactul restructurarilor asupra angajatilor, reprezinta o incercare de a masca o imagine proasta pe care compania ar trebuii sa o dobandeasca dupa astfel de practici, daca bineinteles romanii ar gandii la viitorul tarii si la binele tuturor.
Sa speram ca pe viitor vom evita astfel de greseli, si interesul care va prima, va cel al competitivitatii si al concurentei.



  Inapoi la articolul Kraft Foods va inchide fabrica din Brasov si va disponibiliza 440 de angajati [Update]

Setari Cookie-uri