Comentarii pe articolul INTREBAREA PENTRU CITITORI: Au ajuns preturile locuintelor la un nivel realist?


Au ajuns preturile locuintelor la un nivel realist?

Stasek Adrian la 7 Aprilie 2010, ora 12:43
Nici pe departe! Preturile reale ale imobilelor de toate categoriile-inclusiv terenuri, trebuie sa fie situate undeva la 30-40% din valorile actuale.
Preturile in blocurile vechi trebuie sa fie mai mici cu minimum 25% fata de cele noi (construite dupa 1990).
Im rest, totul este hotie din partea asa zisilor dezvoltatori imobiliari, si a celor care dupa 1990 au avut putere sa acapareze la preturi de nimic, cat mai multe imobile, pe care acum se chinuie sa le vanda la preturi foarte mari. Si inaccesibile pentru majoritatea romanilor nevoiasi.
Prundeanu Marian Solomon la 7 Aprilie 2010, ora 12:50
BINE SPUS! In Germania, in DORTMOUNT pretul unui apartament cu 3 camere si suprafata 93 mp in decembrie 2007 era la 53.000 negociabil. deci cam acesta ar fi pretul real al unui apartament cu 3 camere.
Ovidiu Nedelcu la 7 Aprilie 2010, ora 12:53
Oho inca mai e loc de scazut la blocuriel vechi care au fost cumparata de la ICRAL pe 2lei.
Terenurile fara utilitati si in camp luate pe 0,01$.
Simion Octavian George la 7 Aprilie 2010, ora 12:56
Preturile inca sunt mari. Anul acesta am achizitionat un apartament cu 3 camere intr-un bloc vechi in Brasov cu 80 000 euro, pret care este neschimbat de acum 2 ani cand am mai incercat sa cumpar un apartament asemanator.
Parerea mea este ca se mai poate scadea.
Ionescu Lupeanu Silvia Speranta la 7 Aprilie 2010, ora 12:58
Preturile sunt inca foarte mari, mai ales raportate la puterea de cumparare a romanilor. Sa nu uitam ca venitul minim al romanilor este pe penultimul loc in Europa iar pretul imobiliarelor este la polul opus.
Budescu Gabriel la 7 Aprilie 2010, ora 13:00
Poate ca abia acum sunt preturile la un nivel realist comparand cu situatia economica si nivelul salarial din 2008.
Daca ne raportam la situatia economica actuala (aici incluzand nivel salarial, somaj, perspective...etc) NU, preturile nu sunt la un nivel realist.
Mihail la 7 Aprilie 2010, ora 13:37
"Realismul" depinde de perioada la care ne raportam:
Din istoria familiei/rudelor care au achizitionat apartamente:
1972 - 4 camere confort 1, 80mp utili, O boxa, 2 grupuri sanitare, tamplarie de metal la geamuri, bloc nou (atunci), Cartier Berceni - 76000 LEI. Dolarul era atunci 50 Lei ?! Sa zicem 38000 $. Credit pe 20 ani.
2000 - 3 camere confort 1semidecomandat , 68 mp utili, 1 grup sanitar, apartament intr-o stare deplorabila (construit in 1973) - 13000 $. Investitii in el 5000 $ pt a fi locuibil.
2002 - 3 camere confort 1 decomandat, 68 mp utili, 1 grup sanitar, bloc din 1978, apartament de nelocuit (instalatie electrica si de apa vandalizate, calorifere defecte) 13500 $ (cat un Cielo GLE nou :) ). Renovarea a costat 10000$ (geamuri, usi, instalatii de apa, canal, electrica, calorifere, finisaje interioare)
2008 - apartamentul de 4 camere valora pe piata 120000 Euro iar cele 2 de 3 camere dupa serioase renovari 100000 Euro. Evaluare facuta de compania de asigurare - "valoare de nou".
2009 octombrie - apartament de 3 camere, decomandat, bloc nou (2009), 75 mp utili, 120 construiti (cu terase), finisaje interioare alese de propietar in limita a 5000 Euro, 2 grupuri sanitare, O boxa, Izolare termica f buna fata de cele vechi - 120000 Euro. Credit 25 ani. Apartamentul are infiltratii de apa la fiecare ploaie dar factura la gaze este sub costul incalziri (gigacaloriei) la apartamentele de 3 camere.

Astazi "realismul" se traduce in valori cu 30% mai mici decat varful din 2008.
Vor mai fi rectificari de pret dar in nici un caz nu vor avea inca 30-40% in jos asa cum se asteapta de o anumita parte a cumparatorilor. Si in nici un caz nu vom mai vedea preturile din 2000-2002! Este aproape imposibil - inflatiile cumulate(ale zonei Euro) din ultimii 10 ani nu pot fi sterse cu buretele peste noapte!
Iar cei 76000 Lei platiti in 1972 au reprezentat o suma fabuloata pt acea vreme - Cam 70 de salarii (cumulate pt ambii parinti) - si nu 30 cum a avansat cineva in alt post.

O dacie 1300 cumparata in 1982 a costat cam tot cat un apartament de 4 camere in 1972 . Apartamentele cumparate in 2000-2002 costau cat o masina medie la acea vreme (Cielo GLE :) ). Mi se pare o nebunie sa dai aceeasi suma de bani pe o masina sau pe o casa. Cand acest lucru se (va mai??) intampla fiti sigur ca va fi startul pentru o noua perioada de speculatii - o bula imobiliara. Cei care isi doresc revenirea la acele preturi sunt de fapt jucatori pe piata imobiliara - si nu cei care isi doresc o casa pt ei si familia lor.
Preturile au ajuns aproape de minim iar o scadere ulterioara cu 30% ar fi propice pt noua relansare a speculatiilor imobiliare.

Imi doresc ca si copii mei sa poata sa isi cumpere o casa cand vor avea nevoie, dar asta nu inseamna sa am asteptari ca piata sa scada cu 40% in urmatorii "x" ani.
Radu la 7 Aprilie 2010, ora 14:27
Nu cred ca au scazut indeajuns (daca au scazut cumva). In opinia mea, un pret corect ar fi corelat cu venitul mediu (in comparatie si cu pret /venit mediu, in tarile UE).
Tudor Dobre la 7 Aprilie 2010, ora 15:07
cele mai aproape de adevar preturi sunt cele din 2002 .
Marian la 7 Aprilie 2010, ora 15:25
Cred ca n-ati pus bine intrebarea. Cum sa ajunga pretul locuintelor la un nivel realist. Pretul lor este si a fost dintotdeauna la niveul realist. Preturile tranzactiilor, tocmai prin faptul ca au loc, sunt preturi realiste. Cred ca ati vrut sa ziceti pret corect in loc de realist.
Majoritatea spunteti ca preturile sunt prea mari pentru salariile de la noi. Si aveti dreptate, insa preturile nu sunt influentate doar de puterea de cumparare a oamenilor provenita din salarii.
In primul rand la noi sunt multi bani negrii, economia subterana duduie, Bucurestiul fiind dupa parerea mea orasul in care se invart cei mai multi bani negrii din Europa. Si bani sunt. Evident ca nu-i are un muncitor de la o fabrica sau un simplu functionar insa cert e ca exista. Asta a fost principalul motiv pentru care au crestut preturi in primul rand. Banii facuti usor tot la fel de usor se si duc...(si) pe locuinte
Apoi romanul, ca natie, este dependent de casa, de pamant. N-o sa-l vezi niciodata ca pe america traind toata viata in chirie, sau migrand dintr-o parte in alta cum are chef. El trebuie sa stea in casa lui, neaparat, cu orice, pret. Aceasta sete de case si slabiciunea sau puterea(ca de fapt e si una si alta) de a face sacrificii a contribuit si ea decisiv la cresterea nivelului preturilor. N-o sa vezi niciodata un individ german spre exemplu, care sa faca astfel de sacrificii si sa se dea jumatate, 3 sferturi din venit, o viata intreaga doar ca sa aiba casa lui. Multi s-au aruncat la credite si tranzactii mai degraba cu picioarele inainte decat cu capul, fara sa gandeasca de loc.


Insa cu toate aceste, piata imobiliara se autoregleaza. Nu inteleg ce atata agitatie. Multi spun ca preturile sunt mari si totusi cumpara ? dc ? Daca nu vor mai exista clienti pentru apartamentele din complexurile impobiliare de pe piata, atunci s-ar reduce automat preturile, chiar si la jumate. Insa exista, mai putini ce-i drept dar inca exista. Deci subliniez inca o data, pretul actual este realist.

Totusi piata, cum e si normal, se schimba mereu, In viitorul apropiat vad o usoara scadere din 2 motive. Unul este situatia destul de delicata in care ne aflam economic, mai concret lipsa de bani. Iar al doilea e perceptia participantilor asupra realitatii. Criza asta a fost(si este) ca un dus rece care ne face sa ne trezim putin la realitate si sa constatam ca nu tot ce zboara se mananca. Ca nu merge totul la infinit in sus orbeste, si ca trebuie mai mult cap cand se iau decizii importante. Si asta consider ca e cel mai important lucru, ii face pe cumparatori sa fie mai rezervati si mai cumpatati in ceea ce priveste investitiile impobiliare.

Desi varful de lance , SUA a iesit din criza si si-a inceput revenirea, noi mai avem vreun an de tras, si datorita "bunilor si inteleptilor nostri conducatori". deci inca vreun an trendul preturilor va fi usor descendent, un 2-3 % pe semestru , pana toamna anului viitor.
Andone Camelia la 7 Aprilie 2010, ora 15:43
Ai dreptate Marian,
Americanul sau neamtul nu da 1/2 sau 3/4 din venit, o viata intreaga pe o casa ... dar daca te intilnesti cu situatia de a fi nevoit sa dai 3/4 din salariu / luna pe o chirie (si nu in buricul targului sau pe cine stie ce locuinta) ??? atunci, romanul se gandeste: dau 300 - 400 euro rata / luna, dar macar sa fie casa mea si la batranete sa stau linistit, caci din pensie nu stiu daca mai pot da o asa chirie ... sau sa ramana copiilor mei ceva din zbaterea mea ...
Din pacate, nici macar asta nu poate sa faca tot romanul ... si de aici scandaluri parinti / copii, soacra / nora, sotie / sot ...(Doamne fereste de mai rau!)
Dutu Eugen la 7 Aprilie 2010, ora 16:42
Un pret corect este intotdeauna cel platit de un cumparator. In viziunea celui ce plateste, produsul merita banii pe care ii da. Nu va suparati, a cumparat cineva o casa in luna martie la un pret mai mare decat il avea aceeasi casa in ianuarie-februarie ? Sincer, nu cred.
la 7 Aprilie 2010, ora 17:08
atunci cand calculez valoarea de impozitare in vederea autorizarii constructiei unei case in ploiesti folosesti un pret cuprins intr 1700 si 2100 de lei/mp; deci pentru o suprafata de 100 de mp avem: 100mpx2100=210 000. lei adica, la un curs de 4.2 lei/euro, inseamna: 50 000 de euro...restu-i comert!
Peter Tolan la 7 Aprilie 2010, ora 17:25
Nici pe departe nu sunt corectee, impart si eu parerea altora care au spus acest lucru! Este adevarat ca in germania preturile sunt asa cum sunt dar sa nu uitam totusi ca traim in Romania unde nu au ambii parinti salarii a cate 1500 de EUR pe caciula ca sa isi poata plati un apartament cu 3 sau 4 camere deci este absurd sa zicem ca preturile sunt corecte! Valoarea unui apartament construit in anii `70-`80 cu doua camere calitate 2(beton) confort 1 este situat undeva la 87-90.000 Roni deci practic pretul de piata la momentul actual de cca150.000 Roni este ireal(vorbim totusi despre o locuinta de 40 de ani)....Totodata nici salariile nu sunt prea luminoase daca calculam chiar si cu programul Prima Casa nu ai sanse sa obtii o "locuinta a viselor"..
Toate aceste preturi sunt elaborate de mafia ipotecara care incearca sa scoata maximum de profit pe urma celor care isi pierd locuinta din cauza insolventei sau imposibilitatii de plata a ratelor pentru ca nu au, sau siau pierdut locul de munca oricat de prost platita!
Nu mi se pare ceva corect ca sa avem preturi la locuinte, ca in alte state membre UE dar salariile si siguranta locului de munca sa lipseasca cu desavarsire...
As accepta astfel de preturi la locuinte daca as stii ca cel putin 30 de ani am asigiurat locul de munca si o si pot plati si nu raman pe drumuri pe cand ajung pensionar!



Andrei Nicoleta-Cristina la 7 Aprilie 2010, ora 17:28
Nu este vorba de preturile apartamentelor/ caselor este vorba strict de salariile deplorabile pe care le avem. Eu nu cred ca un roman cu venituri medii poate pune vreodata de o parte bani de o casa (cu salariile actuale ca nu cred ca se va intampla vreo minune). In minunata noastra tara tineretul nu isi poate permite o masina da pai o casa :-))))))
Chisu Teodor la 7 Aprilie 2010, ora 19:38
NU! Hotia inca e prea mare in Romania.(in toate domeniile.
Stefan Marian la 7 Aprilie 2010, ora 22:09
prea mare lacomia constructorilor,agentiilor imobiliare,samsarilor.
trebuie sa scada pretul .
cineva facea o comparatie cu app cumparat cu 72000 pe vremea decedatului.
in conditiile in care nu toata lumea putea sa-l cumpere ci doar unii,....cred ca nu era un efort asa de mare .-media era de 2500/luna dar erau persoane ce aveau si 6-7000 salariu atunci ,si chiar muncitori ,asa ca ...
Sorin Males la 7 Aprilie 2010, ora 22:13
Multe opinii, ca de obicei, unele mai realiste, altele mai "corecte", dar ce este important ca sa ne putem da seama de preturile reale ale apartamentelor, ale chiriilor, si a altor proprietati imobiliare este sa avem parte de niste comparatii la nivel national, urmand la nivel european, cautand un standard! Apreciez comparatiile facute de cei care cunosc preturile din alte orase ale Europei, pentru ca sunt cele mai bune exemple!
Au fost si factori care au ridicat preturile la acest nivel: hotie, lacomie, inflatie, cumparatorii care au acceptat astfel de preturi si nu in ultimul rand mentalitatea romanului de a avea si mai ales de a munci ca sclavul 20-30 de ani pt o casa uitand de alte valori....
Cred ca nu este ok sa lucrezi atat de mult sa dobandesti in final actul de proprietate, conform conditiilor actuale, dar suntem in situatia aceasta tot datorita majoritatii romanilor si nu ale unor guverne sau ale unor dezvoltatori imobiliari!
Daca peste 2-3 ani in cel mai fericit caz, salariul mediu pe economie ar fi de 600-700 de euro si facem iar niste calcule cu 30 de salarii sau cel mult 100 pt a vedea cu apartament ne putem permite, aceste discutii si nemultumiri nu ar mai conta foarte mult si vor fi uitate chiar din vara. Astfel de subiecte trebuiesc discutate mereu si mereu, si in vreme de criza si in vreme de crestere econ, k asa-i romanul uita la bine si se vaita de nu mai poate la greu!!!

Dar mai buna decat toate este sa fim sanatosi sa le putem face pe toate, chiar si in 40 de ani de munca : ))) k doar ne pensionam mai tarziu.
Sanatate va doresc!!!
Silviu la 8 Aprilie 2010, ora 09:53
Am citit cu atentie toate posturile, concluzia este ca foarte putine comentarii sunt obiective. Marian a spus bine, intrebarea este pusa gresit, pretul realist este cel platit de cumparator in momentul respectiv, mai ales in conditiile in care marea majoritate a evaluatorilor din Romania se raporteaza la preturile tranzactionate in momentul respectiv.
Atat timp cat cineva este dispus sa plateasca pretul cerut preturile vor sta la un anumit nivel.
Ca si proaspat cumparator al unui apartament in Bucuresti, prin programul Prima Casa 1, pot spune ca nu cred ca pretul platit este cel corect. De ce am facut acest compromis atunci? NU avem legislatie sau daca este reglementat ceva prin lege atunci nu este respectat. Foarte adevarat ca un occidental ar prefera sa stea in chirie toata viata, dar, revin, acolo toate lucrurile sunt transparente, reglementate prin legislatie, contracte semnate care, culmea, se si respect. In Romania va exista intotdeauna nesiguranta casei in momentul in care esti chirias, si atat timp cat exista sansa sa platesti bancii aceeasi bani ca si pe o chirie, alegerea de facut este logica.
Romanii au intr-adevar un foarte dezvoltat simt al proprietatii, dar asta se intampla doar pentru ca nu exista o alternativa viabila. Proprietarii nostri stiu doar sa incaseze chiria si atat. Nu a dezvoltat nimeni nici un proiect imobiliar destinat inchirierii, ce se intampla acum este o alternativa de criza, nimeni nu vrea sa-si recupereze investitia in 30 de ani, ci acum.
Atat timp cat specula, spaga, mentalitatea "las-o ba ca merge asa" vor fi modul de a face afaceri in Romania, cu parere de rau trebuie sa spun ca nu cred ca lucrurile se vor schimba. Odata cu revenirea din criza, sau mai bine zis la primele cresteri salariale, lumea va capata incredere, si va creste cererea. Atunci preturile vor creste.
Bilha Andrei la 8 Aprilie 2010, ora 22:11
preturile ar mai putea sa scada ,dar daca puterea de cumparare ar creste ,toata lumea ar avea de cistigat si preturile vor stagna pt. ca lumea a realizat ca se poate si cu preturi mici

  Inapoi la articolul INTREBAREA PENTRU CITITORI: Au ajuns preturile locuintelor la un nivel realist?

Setari Cookie-uri