Comentarii pe articolul Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei


Tara in care traim

Ioan Hotea la 12 Ianuarie 2011, ora 22:09
Sa fim constienti ca in tara in care traim se intimpla urmatoarele:

De zeci de ani cca 80% dintre romani au venituri de 200-300 E/luna. Pina in '89 au avut aceste salarii pentru ca am avut de realizat economia socialista, dupa aceasta perioada pentru a distruge economia construita cu multa sudoare si pentru a imbogati niste neispraviti nesimtiti: turistei Udrea trebuie sa-i asiguram posetute Vuitton de zeci de mii de euro, drumarului Casuneanu trebuie sa-i asiguram banii sa-i ia avion fiului sau, generalului mascarici Voicu trebuie sa-i asiguram mijlocele banesti sa poata distruge mormintele eroilor neamului ca peste oasele lor sa-si construiasca mausoleu, magistratilor sa le asiguram pensii nesimtite etc.

Cu aceste mijloace modeste romanii trebuie sa se alinieze civilizatiei occidentale. Teoretic sunt doua cai pentru a atinge acest nivelul occidental de viata: pastrarea preturilor si cresterea salariilor sau lasarea libera a preturilor si cresterea puternica a salariilor.

Dupa cum evolueaza lucrurile se pare ca trebuie sa ramainem la periferia civilizatiei occidentale. Preturile se aliniaza preturilor occidentale, trend care n-are cum fi impiedecat - OMV, daca nu gaseste piata la nivel corespunzator in Romania, va vinde combustibilii in vest, chiar si-a tras o conducta rapida in acest scop - iar salariile, dupa cum am spus, de foarte mult timp, ramin cam aceleasi.

O concluzie: nu avem cum opri alinierea preturilor cu cele din vest, pentru binele nostru nu avem decit sa actionam pentru cresterea salariilor. Este greu, dar nu imposibil.

In legatura cu pretul combustibililor:

In Romania pretul benzinei la pompa este de 1.17 E/l, la nivel european este 1.42 E/l. Pretul fara taxe este 0.58 E/l, iar la nivel european 0.59 E/l.

Deci nivelul taxelor la benzina este 0.0.59 E/l in Romania si 0.83 E/l la nivel european, adica taxele pe combustibil sunt in R cu cca 30% mai scazute decit cele la nivel european.

O fi bine, o fi rau? Analizind mersul vremii se pare ca e rau. Guvernanti competenti ar observa ca detinatorii petrolului vind fara taxe la nivel european, desi 50% este din resurse interne si obtinut in conditiile salarizarii din R. Ce inseamna asta? Inseamna ca producatorii obtin beneficii uriase, desi dupa impozitele platite nu s-ar parea. Statul despre care se spune ca este cel mai prost administrator (de ce oare?, mie, contribuabil onest, mi se pare o umilinta aceasta imagine) n-are cum dovedi acest lucru (vezi imaginea de idiot siret a sefului concurentei), deci cel mai simplu lucru pentru el este de a creste taxele si redeventa cel putin la nivel european, daca nu peste. In acest fel ar stringe bani la bugetul amarit, pe care daca nu i-ar da unor neispraviti de felul celor nominalizati mai sus, i-ar putea folosi pentru atingerea nivelului de civilizatie ocidental pentru tot romanul. Nu este singura sursa, vrem nu vrem, Romania este totusi inca o tara bogata.



  Inapoi la articolul Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei

Setari Cookie-uri