Comentarii pe articolul Ialomitianu spune ca FMI si CE lauda rezultatele obtinute de Romania


FMI

Constantin Radut la 1 Februarie 2011, ora 10:22
FMI dicteaz, Romnia onoreaz. De ce?
Intrat, de aproape doi ani, sub pulpana deloc protectoare a Fondului Monetar Internaional, Romnia se vede umilit din toate punctele de vedere, att economic, ct și politic. Este evident, astzi, ca decizia de a ncheia n grab un acord cu FMI a fost determinat att de promisiunile electorale ale preedintelui Bsescu și de incompetenta guvernului instalat n decembrie 2008, ct si de dezinteresul unor instituții hotaratoare n acest demers, respectiv Banca Naional a Romniei.
In fata unui deficit bugetar de peste 5,5 %, descoperit n ianuarie 2009, precum si iminena crizei in societatea romneasca aflat nc sub euforica stare de boom a anilor 2007-2008, decidentii de atunci (si acum la crmuire) au avut de ales ntre sfidarea viitorului si inchistarea n sine. Au ales pe cea din urma. Se credea ca asa vor fi mai puine bti de cap si, vorba preedintelui Basescu, se va dibui mai repede ancora stabilitatii.
Aadar, n marea volbura ce venea, Romnia a ales varianta cea mai facil. Ancora FMI-ului. O instituie care se afla, la vremea respectiva cam pe marginea prpastiei. Adic nu prea mai avea clieni. "Beneficiarii" cei mai importanti, stui de binefacerile "reformelor structurale" dictate de FMI, cum ar fi Brazilia, Argentina, Uruguai, Filipine, Indonezia au rambursat, n avans, ratele la creditele convenite. In 2008, FMI a acordat credite numai n valoare de 16 miliarde $. n 2003, suma contractat fusese de peste ase ori mai mare (103 miliarde $). Pentru a-si aduna lichiditati, n 2008 si 2009, FMI vinde cca 403 tone de aur, din care aproape 200 tone ctre India, Insulele Mauricius si Sri Lanka, restul luand o cale netiut, deoarece nico tranzacie nu a fost fcut public.
Rsritul crizei n emisfera nordic (atenie! rile emergente din sud nu au fost și nici nu sunt "lovite" de criza) este man cereasc pentru instituia de la Washington. Intre noiembrie 2008 si mai 2010, FMI a ncheiat acorduri stand-by n valoare de 180 miliarde $, din care 110 miliarde destinate Greciei, restul cte 20 miliarde Ungariei și Romniei, apoi Ucrainei, Letoniei, Serbiei, Islandei, Belarus, Bosniei și Moldovei. In total 10 state mici și mijlocii. In unele tranzacții s-au mai alturat și UE sau BM.
Cu ce s-au ales aceste state din "ajutoarele" FMI. Majoritatea cu știrbirea suveranitții naționale n gestionarea economica, cu reforme care nu dau rezultate, cu nemultumiri sociale. Guvernele care au avut nc demnitatea național au reacționat la timp, nesupunndu-se fara condiții FMI. A se vedea cazul Ungariei.
Altele nici nu au intrat n "jocul' institutiei financiare de care vorbim. Este cazul Poloniei, țar care n 2007-2008 nu strlucea prea mult fata de Romnia. Dimpotriv, avea deficit bugetar sanctionat, in repetate rnduri, de Comisia Europeana, avea datorie publica de aproape 200 miliarde $ (de aproape 10 de ori mai mare dect a Romniei), șomaj de 11-12%, ntreaga industrie extractiva menținut n viata cu subvenții (ca și n prezent) etc. Dar guvernul de la Varșovia nu s-a "pierdut cu firea" A fost și mai precaut. A strans un fond de solidaritate de cca 20 miliarde Euro, a valorificat la maxim tragerile de fonduri europene, a nceput, cu bani europeni, un vast program de infrastructura rutiera, aeroportuara și sportiva (n ntmpinarea Campionatului european de fotbal din 2012), a ncheiat n 2009 și 2010 doua acorduri tip "'precautionary" cu FMI, iar acum altul de 30 miliarde $, astfel incat și-a menținut cea mai importanta crestere economica din UE.
Cum precizam mai nainte, de frica viitorului, guvernanții noștri au strigat n gura mare ca va veni criza și ne trebuie ajutor. Cum sa nu reactioneze potențialii creditori privati si sistemul bancar la o asemenea alarma trasa chiar din Bucuresti. Atunci a venit FMI si ne-a ajutat cu 20 miliarde $. Rezultatul? ZERO.
Criza s-a adncit, srcirea populației este n creștere, guvernarea tarii se face dup cum dicteaz un anume domn Franks. Msurile anticriza ale guvernului sunt inexistente, pentru ca nu are nici capabilitate tehnica si nici marja de manevra din partea FMI. Unde sunt "reformele structurale" convenite cu FMI? Vor aprea ele si, mai ales, in ce vor consta? Celebra lege a salarizrii unice este un paleativ, nu va produce efecte in structura economica, eventual, n diminuarea ponderii anvelopei salariale in PIB. La fel și legea sistemului de pensii. Cum poate sa planifice un guvern echilibru n acest domeniu cand baza de sustinere a pensiilor scade datorita diminurii contribuabililor si decalajului tot mai nsemnat ce se creeaza in "piramida' varstelor intre populația activa si cea de peste 65 de ani. Iar efectele "reformelor" guvernului de astzi se vor rsfrnge cu mai mare impact in "gap-ul" demografic pe termen mediu si, mai ales, pe termen lung.
Orientarea economica a tarii trebuie schimbata pana nu este prea trziu. Romania nu trebuie sa mai onoreze "dictatele" FMI.
Guvernul actual, sau cel care va veni, este obligat sa sprijine creterea economica. Aceasta se poate obține numai prin acțiuni de stimulare a consumului intern și a producției. Doua prghii de relansare pe care executivul Romniei le-a strivit in ultimii ani. Cu acordul tacit al Bancii Naționale. Guvernul sa nceteze cu obedienta fata de o instituie financiar internaional care a dat gre n toate "indicațiile" sale, la noi si aiurea, si sa-si intocmeasca propriul pachet de politici. Bani exista. Prima resursa este Uniunea Europeana, care ne-a alocat, intre 2007-2013, cca 32 miliarde euro si din care am utilizat nici 10 %. In comparație, Polonia va atrage in 2011, numai pentru infrastructur, peste 3 miliarde Euro. Tot att ct a "consumat" Romnia n peste trei ani si jumtate in cele 7 PO si alte fonduri, inclusiv cele structurale. Acesta este paradoxul "strategiei" Romniei de ieire din criza: am avut si avem fonduri puse la dispoziție de UE si ne afundam in criza, sub pavza att de necesarelor si ineficacelor "reforme structurale" impuse de FMI.
Singura reușit a "parteneriatului" cu FMI a fost sporirea incredibila a stocului datoriei externe. In 10 ani, de peste 10 ori, adic de la 11,16 miliarde $ in anul 2000, la aproape 120 miliarde $ in 2010.
Acum, la București se discuta despre posibilitatea unui nou acord de mprumut. Se auzea, la un moment dat, de un acord tip "precautionary". Aceasta este o invenție recent a FMI de a acorda linie de credit fr precondiții din partea creditorului. Pana in prezent, numai Mexicul, Polonia si Venezuela au beneficiat. Deoarece acordul "precautionary" presupune o economie sntoasa, stabil si cu previziuni de creștere economica. Ei bine, Romnia va avea, probabil un "precautionary", dar tot stand-by. Adic Romnia nu ndeplinete, n ianuarie 2011, niciuna dintre condiiile mai nainte amintite. Altfel spus, guvernarea economica a tarii se va face tot la "indicatiile" Fondului. Despre acest tip de acord, Guvernatorul Bncii Naționale spunea ca miza noului acord este, de fapt, "continuarea reformelor". Cata ironie ne poate oferi soarta, domnilor!
Constantin Radut

  Inapoi la articolul Ialomitianu spune ca FMI si CE lauda rezultatele obtinute de Romania

Setari Cookie-uri