Cum se numeste 'industria de publicitate online din Romania'?

O istorie in care se va intelege de ce conceptele nu pot fi licentiate.

Scriu de cand ma stiu. Si am ajuns sa consider fara scris, mi-ar fi greu sa ma regasesc in anumite momente. Poate pentru ca atunci cand scriu, am tendinta sa fiu calm, doar eu si gandurile mele. Fara agitatia din jur si fara mofturile pe care le face viata atunci cand o iei la rost. Pentru mine, scrisul este adevarata pasiune.

Cei mai multi dintre noi ne regasim adesea in activitati pe care le facem cu placere. Uneori, ne regasim in ele pentru ca sunt picatura de altceva din viata noastra. Pentru ca ne tin departe de lumea in care realitatea musca.

Alteori, pasiunile ne imbraca viata. E mai simplu sa te dai cu parapanta, sa joci fotbal, sa mergi la concertul trupei preferate, sa cutreieri pesterile Romaniei, sa te uti la televizor, sa joci jocuri de strategie, sa faci programare pentru blogul tau, sa postezi cele mai frumoase bannere, sa citesti toate revistele de business din lume, sa respiri...

Asa am cunoscut, in ultimele luni, piata de publicitate din Romania. Fara jocuri de culise. Fara sicane. Un loc ca oricare altul, am crezut la inceput. Desi, lucrurile nu stau chiar asa. Sunt intrebat de multe ori prin ce se poate impune internetul ca mediu de afaceri in Romania. Si la inceput mi-a fost greu sa dau un raspuns coerent.

Pana am inteles ca internetul nu se poate impune decat prin oamenii care il definesc. Iar piata de publicitate online din Romania, cu toate partile ei bune sau rele, are un atu pe care e greu sa il egaleze cineva.

Are oameni pasionati. Oameni care au multe lucruri de oferit. Oameni care au invatat ca diferenta dintre vise si realizari este chiar vointa lor. Oameni prea destepti ca sa se lase prinsi in idile de moment.

Din cele mai multe perspective, ma gandesc uneori ca lucrurile pe care le-am castigat in primele trei luni ale anului 2007 sunt greu de cuantificat.

Nu ma ascund dupa deget. Stresul cotidian ne imunizeaza. Ne transforma in masini si ne goleste de sentimente. Incepem sa ne consideram invincibili si gandim planuri din ce in ce mai diabolice. Ne contram cu semenii nostri de parca viata noastra ar depinde de asta. Si asa, concurenta intre doua companii se transforma in concurenta intre persoane. Si nu mai trece mult pana cand ajungem sa ne conducem viata personala dupa principii de business. Fara cheltuiei imprevizibile, fara prea mult timp pierdut. Fara sentimente.

Cu toate acestea, uneori cunoastem oameni pe care intr-un mod ciudat ajungem sa ii respectam pentru ceea ce sunt in particular, mai mult decat pentru rezultatele muncii lor. Si, de cele mai multe ori, sentimentul asta vine atunci cand aveam mai mare nevoie de el.

In ultimele luni, am scapat de sindromul scenariilor fantastice si am inaugurat ideea de piata transparenta de publicitate online. Si am realizat aceste lucruri in principal pentru ca in noiembrie 2006, oamenii implicati in publicitatea online din Romania s-au asezat impreuna la o masa. La acel moment, piata s-a transformat dintr-un concept abstract intr-o realitate. Atunci, oamenii din industrie au ales sa se respecte reciproc.

Pretul acestui respect a fost constituirea unei asociatii a industriei de publicitate online din Romania. O realitate greu de negat si imposibil de ingropat in acuzatii. Acest concept nu are un nume decat pentru ca omenirea prefera sa isi identifice creatiile, poate pentru a le putea fixa mai bine in memoria publica.

Incepand cu noiembrie 2006, am cunoscut industria de publicitate online si am ajuns sa o respect. Datorita oamenilor ei.

Si, oricat de cinici am fi, aceste lucruri sunt imposibil de negat. O industrie nu e o turma de oi care asteapta sa fie pastorita. Si nici pasunea pe care zburda veseli mieii primavaratici ai schimbarii.

O industrie se conduce singura, prin oamenii pe care ii alege.

Si nu poate fi inchisa intre zidurile unui nume.

Nici chiar de catre cel mai abil scriitor.

Setari Cookie-uri