Cand vine vorba de evaluare in contextul unei tranzactii, o credinta comuna a proprietarilor de afaceri este aceea ca valoarea companiei lor este rezultatul inmultirii unui indicator financiar - de obicei EBITDA, cu un multiplu predeterminat de evaluare, multiplu standardizat care rezulta din analiza datelor de tranzactionare ale firmelor listate comparabile sau a tranzactiilor M&A precedente din respectiva industrie (astfel, valoarea unei companii care are EBITDA 10 milioane eur va fi 80 milioane eur, aplicand un multiplu de 8 x).

Iulia Bratu este director adjunct servicii consultanta financiara Deloitte Romania.

Insa, desi probabil intuitiva, aceasta perspectiva asupra valorii necesita deseori atentionari asupra limitarilor sale. Valoarea nu este un multiplu de “ceva”…

Nu exista un multiplu standard care sa dea o masura corecta a valorii unei companii. De ce? O prima limitare este eterogenitatea companiilor. Cand utilizam multiplii, luam ca referinta media unor situatii comparabile. Ce comparam? In practica ne uitam fie la companii similare listate, fie la companii ce au facut obiectul unei tranzactii precedente in acelasi sector. Insa, companiile nu sunt standardizate, chiar si in cadrul aceleiasi industrii exista particularitati. Companiile variaza in functie de marime, pozitie pe piata, model de business, mix de clienti, structura organizationala si operationala, etc.

Pe langa cei deja mentionati, un alt important factor diferentiator il reprezinta incadrarea geo-politica a companiei care este subiectul evaluarii, in mod special, pe continentul european, unde avem de-a face cu o gama larga de tari, fiecare cu particularitati economce si politice. Din acest motiv, selectarea situatiilor comparabile pentru scopul unei evaluari indicative este delicata, iar compararea unor tranzactii si companii din vestul Europei cu o situatie locala poate produce rezultate imprecise.

In plus, valoarea unei firme se bazeaza nu numai pe atribute financiare, ci si pe atributele sale nefinanciare si chiar necorporale. Evaluarea factorizeaza elemente precum: echipa de management, planuri de continuitate pentru firma etc. Cumparatorii au anumite obiective pe care doresc sa le realizeze cu ajutorul achizitiei, totul de la linia de produs la talentul anagajatilor poate avea impact asupra calculelor, in sensul unui premium sau al unui discount in evaluare.

Evaluarea depinde de cumparator…

Un alt aspect important este tipologia cumparatorului: strategic sau financiar. Prin natura lor, cumparatorii strategici sunt interesati de modul in care pot beneficia in viitor de achizitionarea companiei. In consecinta, metoda cea mai probabila de evaluare va fi actualizarea fluxurilor de numerar anticipate in ipoteza ca vor putea imbunatati fluxurile de numerar in viitor, prin cresterea veniturilor sau reducerea costurilor. Cuantificarea si evaluarea sinergiilor poate fi la fel de provocatoare ca si evaluarea in sine a afacerii. Odata cuantificate, sinergiile anticipate vor avea impactasupra pretului platit pentru afacere si, implicit, multiplul. Prin urmare evaluarea determina multiplul si nu invers.

Cumparatorii apeleaza adesea la "multiplu" pentru a exprima evaluarea, pur si simplu pentru a face vanzatorul mai confortabil cu termenii ofertei, dar de unde vine numarul? Cumparatorul va identifica valoarea in urma unui amplu proces de evaluare bazat pe ipoteze, metodologii si variabile. Din moment ce vanzatorul nu este preocupat de toate aceste detalii, odata stabilita valoarea, cumparatorul o va traduce intr-un numar pe care vanzatorul il poate identifica usor, respectiv intr-un multiplu de "x" aplicat unui indicator financiar (probabil venit, EBITDA sau EBIT).

Nu putem separa valoarea de structura tranzactiei…

O limitare specifica a multiplilor este structura tranzactiei in sine, valoarea companiei fiind afectata de structura capitalului, nivelul participatiei vandute (100%, pachet majoritar, pachet minoritar), emiterea de actiuni noi, existenta finantarii la nivel de tranzactie etc.

Doar un proxy…

Asadar, multiplii nu determina valoarea unei companii, ci sunt mai degraba o rezultanta, o consecinta a evaluarii. Multiplii sunt o exprimare a valorii relative, o referinta simpla la care apelam cand facem primii pasi in evaluarea unei companii pentru a o incadra in niste limite insa nu pentru a o determina;, astfel ca nu trebuie sa confundam relatia de cauzalitate cu cea de corelare intre multiplu si valoare.

Dupa cum spuneam, evaluarea depinde de o varietate de ipoteze si factori variabili ce tin de fundamentele si perspectivele companiei, dar si de industrie sau de potentialii cumparatori, cum ar fi sinergiile anticipate de fiecare. Multiplii ne ajuta in principal la a compara diverse tranzactii in acelasi sector, mai cu seama atunci cand vorbim de industrii omogene in care valoarea adaugata este constanta si in general mica.

Abordarea pe baza de multiplii nu ar trebui folosita ca metoda principala de evaluare, ci doar ca o verificare de rezonabilitate pentru a va asigura ca evaluarea, care utilizeaza o metoda mai formala, cum ar fi capitalizarea castigurilor, capitalizarea fluxurilor de numerar sau actualizarea fluxurilor de numerar, are sens.

Insa dincolo de ipoteze, variabile si metodologii consacrate, evaluarea unei companii nu este o stiinta exacta, ci mai degraba ceva elastic, depinzand in primul rand de cine evalueaza compania si in ce scop. Aceeasi companie poate valora diferit pentru diversi potentiali cumparatori, in functie de toti acei factori, ipoteze si sinergii.

De aceea, din perspectiva vanzatorului este recomandata organizarea unui proces de vanzare structurat, in cadrul caruia mai multi cumparatori interesati se pot exprima cu privire la valoarea companiei respective la acelasi moment, permitand astfel vanzatorului sa apeleze la efectul de selectie pentru a putea maximiza pretul obtinut.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri