De cate ori te-a intrebat cineva la scoala ce valori ai, cum iei decizii in functie de ele si cum ai ajuns sa pretuiesti aceste valori? Imaginati-va o zi de vara (da, in vacanta) si o sala plina de liceeni entuziasti. In luna iulie anul trecut, de exemplu, am avut training simultan cu 75 de liceeni din Lugoj, Resita si Targu Mures si, la prima intalnire am inceput sa vorbim concret despre comportamente si valori. Tema pentru intalnirea urmatoare a fost sa-si intrebe parintii si apropiatii ce valori stau in spatele deciziilor pe care le iau in viata. Prin acest Arbore al Deciziilor afla cu stupoare cat de multe impartasesc cu parintii lor in ceea ce priveste alegerile importante in viata. E un moment de declic in care descopera si se descopera.

De cate ori te-a intrebat cineva la scoala ce viziune ai in viata? Sau ti-a aratat cum sa lucrezi eficient intr-o echipa?

Tinerii nostri urmeaza ca in 6 luni de program LEADERS Explore sa-si defineasca o viziune in viata, sa invete cum sa lucreze eficient intr-o echipa si cum sa comunice persuasiv. Si pentru asta nu vor primi note, nu exista o miza de popularitate la mijloc care sa-i determine sa-si investeasca timpul si energia astfel; ei o fac cu multa dedicare si responsabilitate stiind ca, in viitor, aceste abilitati le vor asigura un viitor mai bun: o cariera potrivita intereselor vocationale, un set de competente care-i vor ajuta cand vor avea initiative antreprenoriale, o experienta in plus care le va permite sa se angajeze pe o functie avansata.

La inceputul lunii ianuarie, la Formul Economic de la Davos, s-a discutat despre viitorul educatiei. Potrivit Institutului Global McKinsey, robotii ar putea inlocui 800 de milioane de locuri de munca pana in 2030, in timp ce Forumul Economic Mondial sugereaza ca o "revolutie a competentelor" ar putea deschide o multime de noi oportunitati pentru angajatii de mâine.

In programele de educatie nonformala, tinerii au sansa sa-si dezvolte tocmai acele competente pe care nu le pot dezvolta la scoala, dar care vor fi esentiale pentru carierele pentru care se pregatesc. Vorbim aici despre abilitati precum autocunoasterea, definirea unui stil de leadership, descoperirea stilurilor de comunicare, lucrul in echipa si gandirea in perspectiva. Poate suna abstract si superficial, dar ceea ce ne defineste pe noi ca oameni si dezvoltarea acestor abilitati ne vor face de neinlocuit pe piata muncii.

Sa revenim la elevii din cele trei orase. Madalina, una dintre “exploratoarele” din program, e in clasa a IX-a si, cel mai probabil, se va angaja incepand cu anul 2025. In cei patru ani de studii preuniversitare si cei trei ani de universitate va invata la peste 30 de materii diferite, va sustine cel putin 20 de examene si va realiza un studiu aprofundat pentru lucrarea de licenta. Cantitatea de informatie asimilata probabil poate fi stocata cu usurinta intr-un laptop, pe un memory stick, informatii pe care inteligenta artificiala ar putea sa le memoreze in cateva secunde.

Studiul facut de Global Agenda Council din cadrul World Economic Forum nu ne linisteste deloc: pana in anul 2026, se asteapta ca inteligenta artificiala sa faca parte din consiliul de administratie al companiilor.

Madalina este la scoala intr-o zi de vacanta, pentru ca a inteles ca rolul educatiei nonformale este vital pentru viitorul sau. Inca nu stie daca va merge intr-un department de marketing al unei companii multinationale sau isi va deschide propria agentie de PR, insa stie cu siguranta ca ceea ce invata la scoala nu este suficient si nu o pregateste pentru viitor. Fiind constienta de necesitatea unor skill-uri care sa o ajute sa se pozitioneze diferit in viitor, ea a recurs la o experienta extracurriculara pentru toate acele lucruri pe care nu le poate invata la scoala.

Tot in cadrul Formului Economic de la Davos, Jack Ma, Fondatorul Alibaba Group, a declarat: “Daca nu schimbam modul in care predam, in 30 de ani de astazi inainte vom fi in dificultate. Abordarea invatamantului bazata pe cunoastere este cu 200 de ani in urma si nu va putea niciodata sa concureze cu masinile. Copiii ar trebui sa invete abilitati soft, precum gandirea independenta, valorile personale si munca in echipa”, a adaugat fondatorul gigantului de e-commerce al Chinei.

In luna decembrie, Madalina, alaturi de 250 de elevi din 10 orase din Romania au constituit prima generatie de absolventi ai programului Leaders Explore pentru liceeni. Programul nonformal a constituit prima initiativa care s-a desfasurat pe parcursul a 36 de saptamani (perioada similara cu dimensiunea unui an scolar in sistem formal) si a completat pregatirea lor scolara cu abilitati care, in 2026, le vor fi esentiale. Viitorul va fi singurul care ne va spune daca au avut sau nu dreptate sa-si ia educatia in propriile maini.

Sursa foto: Shutterstock.com / Rawpixel.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri