Sprit de vara la TV

Desi am in spate ceva ani de jurnalism, nu am reusit inca sa ma obisnuiesc cu ideea ca venirea verii echivaleaza cu intrarea presei romane intr-o coma editoriala care dureaza pina hat, dupa inceperea scolii.

In fiecare septembrie ma amagesc cu speranta ca poate anul viitor nu va mai fi la fel, ca producatorii radio-tv si conducatorii presei scrise vor gasi resursele de a nu dilua complet oferta publicistica pe parcursul verii. Si iarasi, in fiecare an - iar 2006 nu face exceptie - constat socat ca situatia se agraveaza continuu, fara ca nici o minte limpede din mass- media traditionala sa ia vreo masura.

Se bate foarte tare moneda pe gustul consumatorului de presa care, chipurile, nu ar mai fi capabil sa asimileze informatii serioase sau analize economice pertinente de-a lungul verii. Mi se pare o enormitate raspindita numai si numai cu scopul de a justifica lenea si sictirul varatec al facatorilor de presa din Romania.

Oricine citeste cu oarecare regularitate presa straina aproape ca nu sesizeaza vreo diferenta de continut publicistic intre un numar de ziar editat in noiembrie si altul in august. La noi, odata confirmata sosirea verii prin doua-trei zile ceva mai calde, comentatori, moderatori, vedete tv si editorialisti altfel remarcabili fie dispar fizic din peisajul mediatic, fie cad intr-o toropeala ideatica profunda.

Din nefericire, ritualul anual al dilutiei in presa nu face decit sa acutizeze problema de fond a mass-mediei locale si anume inapetenta la dezbaterea publica a problemelor cu adevarat importante ale Romaniei.

Nu ma refer aici la tematica politica - un segment de interes mai scazut pentru comunitatea de afaceri -, ci la marile teme economice ale unei tari aflate in pragul aderarii la Comunitatea Europeana. Nu-mi amintesc sa fi vazut la vreun post tv - nici macar la cele publice - vreo dezbatere serioasa, sistematica, cuprinzatoare a efectelor sectoriale ale aderarii: ce se va intimpla cu procesatorii locali de lapte sau de carne, cu micii operatori turistici, care va fi impactul constringerilor de mediu asupra comunitatii de afaceri?

Astept cu nerabdare prima emisiune care sa dezbata argumentat chestiunea cotei unice de impozitare - insa altceva decit plictisitoarele “mese rotunde-gerovital” unde fiecare spune ce-i trece prin cap, daca se poate urlind sau jignind pe oricine are alta opinie. Astept de asemenea momentul in care seful statului, premierul, ministrii de resort vor dialog a pe indelete cu telespectatorii pe o tema pur economica la alegere.

Nu cred ca exista o perioada mai propice pentru astfel de initiative mediatice decit vara, atunci cind tot romanul e mai putin incrincenat, mai inclinat catre problemele mari ale vietii - de care nu are timp sub iuresul cotidian, mai intelegator si mai detasat de stresul activitatii curente.

In baza carui algoritm sau sondaj de opinie au tras televiziunile concluzia ca in iulie si in august populatia Romaniei se transforma miraculous intr-una de pitecantropi interesati exclusiv de bere, mici, blonde platinate si filme de mina a doua reprogramate a zecea oara?! S-a ajuns pina intr-acolo incit deunazi unul dintre ziarele altminteri serioase al tarii a umplut prima pagina intinzind ca o peltea o stire care altfel n-ar fi meritat mai mult de o scurta mentiune undeva la interior. Mai mult, acelasi ziar avea jumatate din numarul normal de pagini si chiar si asa, doua erau ocupate de reclame la alte publicatii ale grupului. Jale mare!

Un cititor neavizat caruia i-ar cadea sub ochi numai ziarele de vara ar putea crede ca Romania si-a rezolvat de mult toate problemele si de-acum are timp de picanterii si cancanuri. Cititorul sau telespectatorul avizat intelege insa ca din iulie pina in septembrie sloganul in redactii este: mai bine ne facem ca nu se intimpla nimic si spunem ca lumea nu are chef de lucruri serioase, ca sa ne vedem si noi linistiti de vacanta.

Setari Cookie-uri