Mi-a venit ideea scrierii acestui articol dupa ce, in ultima vreme, am intalnit din ce in ce mai multi "corporatisti", specialisti sau manageri seniori, care simt nevoia de a pleca pe cont propriu sau care au facut acest pas in ultimii 4-5 ani.

La randul meu, fiind un fost corporatist care a plecat acum un an pe cont propriu, am realizat ca mi-as fi dorit sa inteleg mai bine (la acel moment) provocarile pe care o presupune aceasta schimbare. In discutiile cu oameni ca mine, adica aceia care am supravietuit cu succes primului an de antreprenoriat, am descoperit o serie de principii si tactici comune care au dat roade indiferent de obiectul de activitate.

Cunosc un cuplu de antreprenori care a plecat din departamentele financiare si resurse umane acum 7 ani ca sa .... faca paine. Si au inceput sa faca paine acasa pentru cateva restaurante din Bucuresti si vecinii de bloc.

Cunosc tineri avocati care au plecat din marile firme de avocatura, specialisti in GDPR, care au devenit freelanceri, specialisti in comunicare transformati in designeri de haine sau bijuterii, marketeri care cultiva lavanda, fosti angajati la stat care fac ii, ofiteri bancari care au devenit brokeri de credite, actori care si-au deschis firme de reasigurare, manageri de evenimente care si-au creat propriile firme de evenimente, fosti economisti care dau consultanta financiara antreprenorilor, specialisti in HR care au acum propriile firme de recrutare sau de training, jurnalisti care au plecat pe cont propriu si tot asa. Exemple sunt foarte multe.

Cei mai multi dintre cei care se simt pregatiti sa plece pe cont propriu se identifica cu una dintre urmatoarele situatii:

  • Vor sa aiba un control mai mare asupra propriului destin.
  • Simt ca nu au unde sa mai creasca in mediul de business romanesc.
  • Vor sa faca lucrurile asa cum simt ei ca este mai bine, nu cum vor altii.
  • Nu vor sa mai aiba sefi.
  • Au o idee de business in care cred cu toata fiinta lor si pe care vor s-o dezvolte.
  • Au o pasiune sau un hobby pe care cred ca il pot dezvolta intr-un business.
  • Cauta un tip de activitate care sa le permita sa petreaca mai mult timp cu copiii lor.

Asadar, motivatia trebuie sa fie puternica pentru a asigura succesul in antreprenoriat. Altfel, la prima piedica sau la a cincea te vei gandi: „Poate nu e de mine chestia asta si ar fi bine sa-mi gasesc totusi un alt job pana adun mai multe datorii decat pot duce”.

Si, atentie, a face bani sau mai multi bani – aproape niciodata nu este motivatia primordiala, ci mai degraba o motivatie secundara pentru un antreprenor.

Apoi, intervine perseverenta. Antreprenoriatul este doar pentru cei perseverenti. Daca petreci destul timp pe LinkedIn vei vedea multe mesaje de genul „Steve Jobs sau J.K. Rowling au esuat de „n” ori pana au reusit”. Si asa este.

Antreprenoriatul este pentru cei care se simt motivati de a face lucrurile de la zero. Pentru cei care se pot organiza si pot lucra intr-un mediu fara reguli, cel putin la inceput. Pentru cei care vor sa faca ei regulile. Pentru cei auto-motivati de a reusi. Pentru cei care au destula incredere in ei insisi, incat sa creada ca vor reusi. Pentru cei adaptabili la contexte noi.

Asadar, vointa, auto-motivatia si perseverenta, calitati umane fara de care performanta nu este posibila sunt cu atat mai importante atunci cand pleci pe cont propriu.

Inainte de a demisiona din joburile pe care le aveti, este important sa:

  • Va faceti un plan de business cat mai detaliat, cu obiective clare pe 3, 6 si 12 luni, 3 si 5 ani, diferentiatori in piata, analiza de competitie, model de business, strategie de go-to-market, strategie de vanzari, strategie de promovare, strategie de business development;
  • Sa inregistrati deja o companie sau un PFA;
  • Sa identificati un contabil bun si un specialist bun in GDPR;
  • Sa gasiti un consultant juridic sau un avocat bun care sa va ajute cu template-uri de contracte specifice activitatii voastre;
  • Sa incepeti sa lucrati la canalele de prezentare si comunicare ale afacerii: website, pagina de Linkedin si pagina de Facebook;
  • Sa identificati deja o retea de furnizori-parteneri cu care sa va dezvoltati afacerea;
  • Sa gasiti oameni care sa va impartaseasca viziunea, sa creada in voi, oameni care sa vi se alature din postura de angajati sau parteneri in afacere;
  • Dar cel mai important va fi sa va asigurati un buget pentru primul an de activitate; puteti folosi rezervele financiare pe care le aveti deja, puteti sa dezvoltati afacerea in timpul liber asa incat in momentul in care demisionati, businessul sa produca deja sau puteti lua un credit (insa, atentie mare, la aceasta ultima varianta).

Este bine de stiut si ca variantele de finantare pentru start-up-uri nu sunt multe:

  • Programul Start-up Nation, despre care exista foarte multe resurse online care sa va explice cum functioneaza. Insa este esential sa stiti ca daca va inregistrati afacerea in Bucuresti, judetul Ilfov, Cluj sau alte orase mari si bogate – sansele de a primi finantare sunt zero.
  • Finantare bancara.

Si nu in ultimul rand:

  • Sa ai o abordare bazata pe cooperare si parteneriat. Cel putin la inceput, vei simti nevoia sa te consulti, sa impartasesti idei, sa afli si alte abordari si solutii practicate in piata. In acest sens, retelele de networking pot fi o solutie.
  • Sa ai curaj. Sa fii pregatit sa schimbi strategia de business oricand este nevoie. Sa incerci mereu tactici noi pana le gasesti pe cele care functioneaza pentru tine si business-ul tau.
  • Sa fii adaptabil. Sa realizezi ca daca in corporatie iti puteai face treaba de cele mai multe ori bazandu-te pe multi colegi din alte departamente, cand treci in antreprenoriat, trebuie sa faci de toate sau cel putin sa stii sa faci de toate daca trebuie, cel putin la inceput: de la contabilitate si financiar, la legislatie, recrutare, vanzari, marketing, etc.
  • Sa inveti mereu lucruri noi, pe care sa le folosesti in dezvoltarea business-ului tau.

Sursa foto: Pixabay.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri