Persoanele juridice aflate in dificultate financiara, pentru care exista riscul intrarii in insolventa si care figureaza cu obligatii fiscale restante la data de 31 decembrie 2018, au primit recent doua vesti bune din partea guvernului.

In primul rand, persoanele juridice care la 31 decembrie 2018 figureaza cu obligatii fiscale restante catre bugetul de stat, pot solicita restructurarea obligatiilor fiscale restante, indiferent de cuantumul sumei, anterior alternativa restructurarii obligatiilor fiscale fiind permisa doar persoanelor juridice cu datorii catre bugetul mai mari sau egale cu suma de un milion de lei.

In al doilea rand, termenul de depunere a notificarii privind intentia restructurarii obligatiilor fiscale restante, precum si a solicitarii de restructurare a fost extins.

Concret, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2020 termenul de depunere a solicitarii de restructurare a obligatiilor fiscale restante a fost extins pana la 31 iulie 2020 (anterior, 8 februarie 2020). De asemenea, companiile au posibilitatea de a notifica ANAF privind intentia restructurarii pana la 31 martie 2020.

In esenta, scopul facilitatilor fiscale reprezinta pentru debitori o solutie pentru plata obligatiilor fiscale restante la 31 decembrie 2018, care poate fi avuta in vedere de orice contribuabil aflat in dificultate financiara. Aplicarea facilitatilor fiscale este conditionata de indeplinirea cumulativa a unor conditii, detaliate in cele ce urmeaza.

Conditiile de acordare a facilitatilor fiscale

In vederea aplicarii restructurarii obligatiilor fiscale restante, debitorii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

· sa nu indeplineasca conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata reglementata Codul de procedura fiscala;

· sa prezinte un plan de restructurare, intocmit de un expert independent;

· sa nu se afle in procedura insolventei;

· sa nu fi fost dizolvati;

· sa aiba depuse toate declaratiile fiscale;

· sa indeplineasca testul creditorului privat prudent.

Masurile de restructurare financiara

Masurile de restructurare care pot fi propuse prin planul de restructurare si care sunt utile debitorilor aflati in dificulate sunt:

· inlesniri (esalonare) la plata a obligatiilor bugetare si anularea obligatiilor fiscale accesorii – perioada maxima de esalonare este de 7 ani;

· conversia in actiuni a obligatiilor bugetare principale;

· stingerea obligatiilor bugetare principale prin darea in plata a unor bunuri imobile ale debitorului;

· anularea unor obligatii bugetare principale (pana la 50%) cu conditia platii unei cote parti din obligatia fiscala principala pana la data depunerii cererii de restructurare.

Important de mentionat este ca debitorul poate opta pentru aplicarea uneia sau mai multor masuri de restructurare, cu obligatia ca una dintre aceste masuri sa fie esalonarea la plata a obligatiilor fiscale principale.

Alternativele la OG 6/2019

Alternativ, contribuabilii au posibilitatea aplicarii masurilor de inlesnire la plata reglementate de Codul de procedura fiscala, care vizeaza:

· esalonarea la plata pe o perioada de maxim 5 ani a obligatiilor fiscale

restante si amanarea la plata in vederea anularii a penalitatilor de intarziere.

· esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 1 an in cazul debitorilor cu risc fiscal mic. in acest caz, pe langa penalitatile de intarziere se amana la plata in vederea anularii si un procent de 50 % din dobanzi;

· esalonarea la plata pe o perioada de maxim 5 ani, in situatia in care

debitorul detine bunuri in proprietate dar acestea sunt insuficiente pentru a constitui garantiile prevazute de lege. in acest caz, penalitatile de intarziere nu se anuleaza;

· esalonarea la plata pe o perioada de maxim 6 luni, pentru situatia in care debitorul nu detine bunuri in proprietate si nu poate constitui niciun fel de garantie. in acest caz, penalitatile de intarziere nu se anuleaza.

Privind situatia din punct de vedere macroeconomic, masurile introduse prin OG 6/2019 ar putea reprezenta un imbold pentru cresterea nivelului colectarii la nivelul bugetului de stat, in contextul unor incasari scazute din executare silita.

Concret, in primul semestru al anului 2019, incasarile provenite din executare silita in raport cu totalul veniturilor colectate de ANAF sunt la nivelul de 1,45%, in timp ce nivelul incasarilor provenite din executare silita in raport cu totalul obligatiilor fiscale restante colectate de ANAF este de 5,69%.

Vlad Dimitriu este manager in cadrul companiei de consultanta fiscala Taxhouse si este specializat in acordarea de asistenta fiscala de specialitate in litigii fiscale, taxare internationala, precum si pentru persoanele fizice care detin portofolii de investitii complexe.

Citeste si:

    Sursa foto: shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Economie »


    Setari Cookie-uri