2022 este un an de reașezare, de reorganizare a vieții, atât pentru oameni cât și pentru corporații. Cele două crize succesive (pandemia și războiul din Ucraina) ne-au afectat semnificativ viața personală, iar circuitele economice globale și echilibrul geo-politic au fost, de asemenea, serios perturbate.

Companiile, dar și angajații, încearcă să funcționeze cât mai eficient în noul context socio-economic. La nivelul fiecărui angajat, al echipelor, al companiilor și al industriei estimările de afaceri sunt foarte greu de realizat.

Să ne imaginăm de exemplu un angajat care este responsabil de dezvoltarea unui departament ce livrează servicii back-office pentru mai mulți clienți. Acesta a simulat scenarii și a pregătit cele mai bune estimări despre câștigarea unor clienți noi pentru următoarele două trimestre. Astfel, a estimat o creștere de cel puțin 35%.

Fie că lucrăm în business services sau nu, toți avem nevoie de predicții cât mai precise într-o perioadă tot mai incertă.

Inteligența colectivă sau ce spune majoritatea

Din cauza timpului limitat, de multe ori este mai simplu să ne documentăm dintr-o singură sursă sau să analizăm părerea unui singur expert în care avem încredere. O abordare diferită presupune să ne bazăm mai mult pe inteligența colectivă. James Surowiecki a prezentat această idee în 2004 și a povestit atunci în cartea sa cum regula simplă de a merge pe votul majorității surclasează de cele mai multe ori și cele mai complexe strategii pentru luarea unei decizii.

Pentru mine, o metodă mai simplă de a aplica acest exercițiu în industria de business services este prin participarea la evenimentele de knowledge sharing. Fiind organizate de cele mai multe ori pe teme specifice, putem afla și analiza părerea mai multor experți. Companiile din industria serviciilor de business sunt printre cele mai active în calificarea și recalificarea angajaților, în încurajarea acestora să participe la conferințe și alte acțiuni și programe de educare și informare.

De asemenea, ne pot ajuta să luam decizii mai fundamentate rapoartele și analizele realizate la nivel de industrie. ABSL este o organizație activă care realizează în fiecare an sondaje și rapoarte relevante pentru industrie, pe care angajații le aplică ulterior în dezvoltarea diferitelor servicii.

Încrederea în sine se bazează pe exercițiu

După ce parcurgem mai multe cărți de dezvoltare personală sau de afaceri, putem rămâne cu impresia că una din misiunile principale în viață este să îți crești tot mai mult încrederea în sine. Cu toate acestea, un lider bun nu ar trebui să fie preocupat doar de încrederea în sine. Încrederea în propriul succes te poate face să estimezi greșit efortul necesar să îl atingi.

Pentru a ne calibra constant încrederea în sine putem să exersăm cât mai des cu estimări realiste pentru diferite situații incerte, care apar zilnic la birou. Acest exercițiu este și mai util dacă este făcut constant alături de echipă, consultând fiecare membru cu privire la anumite scenarii posibile. Va putea fi proiectul livrat în timpul dorit de client? Dar în bugetul recomandat de client? Putem nota discuțiile și le putem analiza împreună cu echipa la finalul proiectului, pentru ca fiecare să înțeleagă cu ce precizie a fost făcută estimarea inițială.

Am observat că în multe organizații acest exercițiu nu este pus în practică. Planurile sunt făcute în baza unor șabloane, dar cu aceeași încredere că vor reuși, deși de multe ori s-a dovedit eronată.

Datele transformă incertitudinea în certitudine

O cercetare făcută de Celia Gaertig și Simmons în 2018 arată că oamenii preferă în general o prognoză unde gradul de incertitudine este cuantificabil și devin sceptici în momentul în care întâlnesc o prognoza fără astfel de date. Pe scurt, preferam să vedem analize care subliniază prin fraze precum „există 70% șansa de a câștiga” decât pe cele care spun să „credem că există șansa de a câștiga”.
Consider că un plan de dezvoltare înțelept este acela în care echipa strânge suficientă informație pentru a se putea raporta ulterior cu încredere la gradul de incertitudine rămas.

Adaptarea continuă

Este iluzoriu să credem că putem ignora incertitudinea ce ne înconjoară și să credem că putem face predicții perfecte. O creștere rapidă a cererii pentru un anumit serviciu nu înseamnă neapărat că trebuie să accelerăm dezvoltarea pentru a putea servi acea cerere și în viitor. E posibil să fie cauza unor evenimente ce nu se vor mai repeta, iar compania se poate trezi în situația în care pentru serviciul respectiv nu mai există o cerere la fel de mare.

Lecția este să învățăm constant din incertitudinea cu care trăim. Vom putea întotdeauna să luăm decizii mai bune dacă încorporăm incertitudinea în gândirea și calculele noastre și dacă îi încurajăm pe toți colegii din echipă să facă asta. Aceste exerciții ne vor ajuta să ne calibrăm estimările și să le facem cu mai mare precizie.

Citeste si:

    Sursa foto: ABSL

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri