Provocarea generatiilor (II)

Spuneam in articolul precedent ca e interesant de vazut care este impactul pe care o generatie de angatati il are asupra locului de munca si, mai mult, ca nu e de neglijat. Un motiv cheie este ca unul dintre motivele comunicarii ineficiente dintre angajati poate fi diferenta de varsta si, implicit de aspiratii si nevoi, ca generatie. Dupa prezentarea elementelor care definesc generatiile, intr-o impartire pe perioade de cate 20 de ani, urmeaza in randurile urmatoare sa ne uitam, pentru fiecare generatie, la cum reactioneaza fata de diferite provocari la locul de munca.

Cum privesc autoritarea si leadershipul manifestat fata de ei?

1. Generatia The Silents (Interbelica)
• Pun pret pe lolalitate, dedicare si angajament fata de organizatie
• Au nevoie de o roluri foarte clar definite si de o figura centrala puternica, pe post de conducator
• Cred puternic in traditii, uniformitate, consistenta si standardizare
• Sunt foarte patrioti

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)


• General vorbind, le place un stil de leadership consensual si colegial
• Desi sunt sustinatorii unui stil de management participativ, le vine greu sa il practice ei insisi
• In Romania, in anii tineretii (’60-‘80), au avut parte de o situatie contradictorie: stilul de management era de tip autoritar-militar in timp ce la nivel social se conturau semnele unei generatii similare celei din afara Cortinei de Fier (hippie), dar care a fost inabusita la inceputul anilor ’80

• Dupa revolutie, unii dintre ei au resimtit nevoia unui stil de leadership participativ, care sa le redea confortul pierdut prin trecerea brusca de la comunism la economia de piata

3. Generatia X (Decreteii)

• Tind sa puna sub semnul intrebarii institutiile statului si autoritatea
• Nu au atat de multa incredere in ierarhie si prefera uneori organizarea informala
• Se uita mai degraba la merite decat la statutul cuiva
• Valorizeaza independenta si individualitatea, vazandu-se mai degraba ca liber profesionisti sau cel putin ca agenti ai schimbarii
• Le place sa puna sub semnul intrebarii politicile sau procedurile care sunt neclare, ambigue sau invechite
• Sunt flexibili si adaptabili la o piata in continua schimbare

4. Generatia Y

• Sunt mai putin dispusi sa respecte regulile societatii in care traiesc
• S-ar putea sa nu aiba un respect implicit pentru autoritate – nu se dau in laturi de la a oferi sugestii despre cum se poate imbunatati o situatie
• Tind sa nu aiba incredere in politicieni, jurnalisti si in institutiile publice in general
• Respecta competenta
• Nu sunt impresionati de pozitii, titluri sau autoritate
• Vad leadershipul ca un proces participativ si sunt asertivi si directi in relatia cu superiorii
• Vor lideri care sa fie competenti, sa ii inspire si sa ii motiveze

Cum reactioneaza fata de tehnologie?


1. Generatia The Silents (Interbelica)

• Au crescut intr-o era in care munca fizica era mai importanta decat cea bazata pe cunoastere
• Au tendinta de a se simti inconfortabil cu tehnologia moderna, gasind unele aparate electrocasnice ca fiind intimidante
• Prefera comunicarea fata in fata sau la telefon

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)

• Raspandirea televiziunii in perioada tineretii lor le-a transformat modul de viata
• Inteleg importanta tehnologiei atat acasa cat si la locul de munca, dar in continuare este o provocare pentru unii dintre ei

3. Generatia X (Decreteii)


• Sunt prima generatie care a crescut cu computerele, video-playere si jocuri video
• Tehnologia este importanta pentru ei in orice moment al vietii si se simt confortabil cu ea
• Sunt mult mai informati decat precedentele generatii
• Asteapta de la angajatori sa le fie oferite cele mai noi tehnologii pentru a-i ajuta in munca

4. Generatia Y

• Au crescut intr-un mediu plin de informatie usor accesibila si se simt cel mai confortabil cu tehnologia
• Asimileaza tehnologiile noi cu o viteza foarte mare
• Usurinta in utilizarea tehnologiei le-a oferit un avantaj competitiv – uneori devin consultantii adultilor in a-i ajuta pe acestia sa se obisnuiasca cu tehnologia
• Au tendinta de a gandi rapid si de a jongla cu mai multe sarcini in acelasi timp
• Isi folosesc inteligenta tehnologica pentru comunicare, invatare sau pentru distractie
• Sunt online aproape permanent si pot gasi cu usurinta orice informatie pe Internet sau prin retelele sociale din care fac parte
• Au crescut cu o dependenta mare fata de tehnologie si aceasta le afecteaza negativ abilitatile de a scrie sau a vorbi corect
• Folosirea masiva a tehnologiei le-a creat nevoi de recompensare instant din partea celor cu autoritate

Cum privesc relatiile cu cei din jurul lor?

1. Generatia The Silents (Interbelica)

• Respecta autoritatea
• Au tendinta ca uneori sa ramana blocati in mentalitatea de tip “n-am mai facut niciodata asta”

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)


• Le place sa lucreze pentru un manager caruia ii pasa de ei si ii trateaza ca fiind egali cu el
• Apreciaza lucrul in echipa si leadershipul participativ
• Egalitatea e importanta: vor sa fie tratati echitabil
• Comunicarea interpersonala si relatiile personale sunt importante
• Nu se simt confortabil in conflicte
• Recompensa personala conteaza

3. Generatia X (Decreteii)

• Vor sa isi construiasca relatii personale durabile
• Se poate conta pe ei atunci cand e vorba de realizarea unor sarcini dificile
• Inteleg conceptul de familie nu in acceptiunea traditionala ci mai degraba ca un angajament personal si emotional intre parteneri
• Au tendinta de a-si manifesta leadershipul personal; nu agreeaza prea mult ierarhia
• Mai independenti decat precedentele generatii

4. Generatia Y

• Slaba comunicare fata in fata se datoreaza in mare parte utilizarii intensive a comunicarii virtuale
• Tind sa fie mai loiali colegilor, prietenilor sau sefilor decat organizatiei din care fac parte
• Socializarea si relatiile personale sunt sarea si piperul la locul de munca, fiind mai importante pentru ei decat productivitatea, profitabilitatea sau rezultatele
• Le place sa munceasca alaturi si sa invete de la colegi mai mari, pe care ii respecta
• Relatia cu managerul direct este factorul cel mai important in decizia de a ramane sau nu intr-o organizatie

Cum privesc schimbarea si diversitatea?

1. Generatia The Silents (Interbelica)


• Apreciaza conformismul, regulile si indatoririle
• Au crescut intr-o perioada de tranzitie de la agricultura la economia manufacturiera
• Se simt infortabil cu ambiguitatea si schimbarea

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)

• Preferinta pentru un loc de munca placut, democratic, uman
• In unele tari au luptat pentru egalitate in sistem
• In Romania, au avut parte de egalitate in perioada comunista insa dupa revolutie au gasit multa inegalitate si competitie, fapt ce ii face sa tanjeasca uneori dupa vremurile in care toata lumea era egala
• Tind sa ii judece pe cei care au alte pareri decat ale lor

3. Generatia X (Decreteii)

• Ii preocupa mai putin traditiile sau ce s-a intamplat in trecut
• Se simt confortabil cu schimbarea; sunt obisnuiti cu un ritm alert si cu schimbari in jurul lor
• Lucreaza bine in sisteme multiculturale; accepta diversitatea religioasa, politica, sociala
• Sunt foarte receptivi in privinta accederii femeilor sau minoritatilor in pozitii de conducere si cred in egalitatea sanselor dar nu in egalitatea sistemelor
• Au invatat sa respecte punctele de vedere divergente

4. Generatia Y

• La nivel mondial, datorita mobilitatii foarte mari, tind sa devina prima generatie eterogena (pierzand caracteristicile rasei sau ale etniei din care fac parte); sunt constienti de asta si accepta cu usurinta situatia
• Se bucura de orice inovatie si cauta in permanenta modalitati mai bune de a rezolva lucrurile
• Se misca in ritm cu schimbarile – nu sunt afectati de instabilitatea policita sau economica din lume
• Vor atentie si tratament egal

Cum vad managementul?

1. Generatia The Silents (Interbelica)


• Sunt mai confortabili cu un stil de leadership directiv
• Accepta feedback-ul ierarhic
• Punctualitatea e la multi un punct forte

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)

• Sunt pasionati si preocupati de managementul participantiv si implicarea angajatilor
• Nu au abilitati extraordinare de rezolvare a conflictelor
• Cauta mereu un scop in ceea ce fac
• Accepta ierarhia insa prefera un stil de lucru participativ
• Par sa aiba nevoie de coaching pentru dezvoltarea personala si profesionala
• Pot fi foarte sensibili atunci cand li se ofera feedback
• Au tendinta de a pune uneori procesul inaintea rezultatelor

3. Generatia X (Decreteii)

• Au o orientare non-traditionala in relatie cu timpul si spatiul din jurul lor; daca performanta este multumitoare si exista rezultate, nu vad necesitatea de a fi bifa prezenta la locul de munca
• Tind sa fie orientati catre rezultate
• Nu le place micromanagementul si vor sa aiba ownership asupra proceselor
• Isi doresc un mediu de lucru confortabil si relaxat, chiar daca lucreaza in corporatii
• Tind sa fie independenti, sa aiba libertatea de decizie
• Prefera lucrul in echipe mici fara un leadership clar definit

4. Generatia Y

• Apreciaza abordarea directa; datorita informalismului, pot fi perceputi ca lipsiti de respect
• Se simt importanti cand munca le este apreciata si nu le place sa fie criticati
• Pot fi nerabdatori si cu dorinta de a obtine rezultate imediate
• Lucreaza repede, sunt creativi si au propriile cai de obtinere a rezultatelor
• Procesul e mai important decat rezultatul
• Sunt loiali finalizarii unui proiect dar critica autoritatea daca nu le convine
• Accepta regulile si procedurile atata vreme cat acestea nu le compromit individualitatea, timpul liber sau distractia
• Sunt capabili sa invete sau sa realizeze cateva sarcini in paralel
• Isi doresc si asteapta sa se distreze la locul de munca
• Vor manageri care sa se comporte mai degraba ca profesori sau facilitatori decat ca sefi in acceptiunea traditionala; vor sa munceasca alaturi de sefi nu pentru ei
• Au nevoie de mai multa supervizare si structurare a activitatii
• Se simt confortabil intr-un mediu mai putin stresant
• Raspund bine directionarii constante, feedback-ului pozitiv imediat si recompenselor frecvente

Cum privesc recompensele si motivatia de a munci?


1. Generatia The Silents (Interbelica)

• Asteapta sa fie recompensati pentru munca lor dar nu cer asta imediat
• Avanseaza in organizatie prin mult efort
• Valorizeaza senioritatea si varsta
• Vor siguranta financiara

2. Generatia Baby-Boomers (Colectivizarii)

• Vor sa realizeze lucruri marete – aleg uneori proiecte provocatoare
• Pun pret pe timpul personal pe masura ce avanseaza in varsta
• Le place sa fie recompensati cu bani, titluri, senioritate sau alte avantaje care le pot consolida pozitia
• Gasesc satisfactie si un scop in ceea ce fac

3. Generatia X (Decreteii)


• Apreciaza planificarea, orarul flexibil de lucru, vestimentatia relaxata
• Sunt dornici de dezvoltare personala prin training
• Astepta sa fie recompensati pentru micile succese intermediare finalizarii unui proiect
• Vor sa castige bani fara a consuma prea mult timp personal

4. Generatia Y

• Salariul este important pentru ca astfel pot face cheltuielile dorite
• Insista sa fie lasati sa isi realizeze sarcinile in modul si la momentul cel mai convenabil lor
• Vor sa reuseasca imediat – daca nu vad ca sunt recompensati imediat pentru succesele lor, pot decide foarte usor sa se mute la alta companie
• Apreciaza orarul flexibil si isi gestioneaza cu atentie timpul personal
• Profita de orice ocazie de dezvoltare personala si de avansare in cariera
• Le place recunoasterea publica a succeselor si isi doresc sa fie recompensati la intervale mai scurte de timp comparativ cu celelalte generatii
• Le place sa se distreze in timp de lucreaza

Finalizes aici incursiunea in lumea generatiilor si a diferentelor dintre ele. Sper ca informatiile de mai sus sa va fie utile si sa le puteti folosi ca un ghid in diferitele situatii in care veti avea de gestionat procese de lucru care implica angajati din generatii diferite.

Experienta personala (in Human Invest suntem generatiile X si Y) mi-a demonstrat ca, desi generatiile X si Y sunt legate prin aplecarea catre tehnologie, sunt multe alte aspecte care le diferentiaza, astfel incat, in anumite momente, reactiile pot fi semnificativ diferite si sa ceara abordari diferite. Pe de alta parte, asa cum spuneam si la inceput, caracteristicile generatiilor nu inseamna ca toti cei nascuti in aceeasi perioada au aceleasi manifestari sau nevoi. Cel mai important pentru un manager este sa fie pregatit, sa se astepte la reactii de genul celor descrise in cuprinsul articolului si sa isi pregateasca propria abordare, astfel incat sa aiba cat mai putine conflicte si un nivel de motivatie cat mai mare la locul de munca.

Va doresc un management cat mai peformant al generatiilor de angajati!



Ultimele editoriale scrise de Rares Manolescu


Setari Cookie-uri