Ce nu a adus anul in materie de TVA, va aduce ceasul

Nu mai este de mult o noutate subiectul nivelului cotei de TVA. A devenit deja o obisnuinta sa vedem articole, opinii, declaratii si apoi dezmintiri legate de cand si cat urmeaza sa creasca cota de TVA.

Daca anul trecut se discuta in cadrul Ministerului Finantelor Publice posibilitatea de a introduce cote reduse de TVA pentru produsele de baza, asa cum exista in majoritatea tarilor Uniunii Europene, de la declaratia Domnului Presedinte Traian Basescu din octombrie 2009 si pana in prezent, numai despre cresterea TVA se vorbeste (desi o cota redusa la produsele de baza ar fi probabil benefica, cel putin din perspectiva cresterii consumului si stimularii vanzarilor). Pentru multi, nu se mai pune intrebarea daca va creste sau nu, ci de fapt cu cat la suta va creste TVA. Va fi TVA 20%, 21%, 23% sau chiar 25%?

In octombrie 2009, Domnul Gheorge Pogea, Ministru al Finantelor in acea perioada, declara ca TVA ar putea creste daca sistemul de impozitare nu va asigura incadrarea in limita de deficit bugetar de 5,9% din PIB in anul 2010. In cazul unei reforme a veniturilor pentru majorarea incasarilor bugetare, fostul Ministru al Finantelor nu anticipa cresterea cotei unice, probabil pentru ca aceasta este “un drept” castigat al platitorilor de impozit si o realizare a guvernantilor la care ar fi greu de atentat. TVA sau impozitele indirecte ar fi singurele care ar mai putea salva situatia, in mod rapid si fara impotrivirea sectorului bugetar.

S-a vehiculat in presa idea ca o crestere a TVA cu un punct procentual ar aduce echivalentul a maxim 0,4% din PIB la buget. O crestere aparent nesemnificativa daca am crede pe cei care estimeaza ca o scadere cu 20% a cheltuielilor bugetare cu salariile ar completa bugetul cu aproximativ 2% din PIB.

In noiembrie 2009, s-a vorbit despre faptul ca insisi expertii Ministerului Finantelor Publice au efectuat o simulare privind efectul asupra incasarilor bugetare ca urmare a unei cresteri potentiale a TVA pana la 20% sau 21%, fara a anunta rezultatele public. Sa fi fost rezultatele sub asteptari?

Speram ca in viitor va exista mai multa certitudine si transparenta, in special de vreme ce a fost adoptata Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, iar rolul Consiliului fiscal va fi de a sprijini activitatea Guvernului si a Parlamentului in elaborarea si derularea politicilor fiscal-bugetare, in special pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice pe termen mediu si lung.

Avand in vedere evolutia nefasta a incasarilor la bugetul de stat (veniturile bugetului general consolidat au avut un trend descendent in perioada ianuarie-februarie 2010, scaderea fiind de 3% fata de aceeasi perioada a anului precedent), se pare ca cresterea TVA este doar o chestiune de timp.

Si nu am fi noi primii. Germania a majorat cota de TVA de la 16% la 19% in 2007, Estonia de la 18% la 20% la 1 iulie 2009, data la care si Ungaria a adaugat 5% la cota standard de TVA, nivelul crescand de la 20% la 25%. La 1 ianuarie 2010 Republica Ceha a marit cota de TVA de la 19% la 20%, iar Marea Britanie a revenit la cota de 17.5% dupa ce la 1 decembrie 2008 a redus TVA la nivelul de 15%, ceea ce a avut rolul de stimulent cu efect imediat pentru economia aflata in recesiune. Doar Irlanda a luat o decizie diferita si a redus cota de TVA incepand cu data de 1 ianuarie 2010 de la 21.5% la 21% (miscare prudenta avand in vedere reducerea de 0.5 puncte procentuale). Si in viitor trendul pare sa se pastreze: Spania a anuntat ca va mari cota de TVA de la 16% la 18% incepand cu 1 iulie 2010, concomitent si Finlanda va adauga 1 punct procentual la nivelul standard al cotei de TVA care va atinge astfel 23%.

Chiar daca actualul context nu este unul incurajator, reprezentantii Guvernului sunt inca optimisti privind faptul ca sistemul de taxe si impozite va ramane neschimbat in 2010, ceea ce e mai greu de spus despre anul 2011.

Setari Cookie-uri