Dincolo de aparente

Cand, dupa primele trei luni din 2010, statisticile CSA au aratat ca politele de tip unit-linked au fost motorul industriei de asigurari in aceasta perioada - si una dintre putinele categorii ce a marcat crestere –, n-au fost putini aceia care s-au aratat surprinsi. Aparent, imprevizibilitatea sporita a pietelor de capital si comentariile perpetue a caror tinta au fost aceste produse de-a lungul timpului, ar justifica scaderea interesului consumatorilor pentru investitii si refugierea lor catre produsele “mai sigure”. In aceste conditii, cum se explica evolutia pozitiva a asigurilor unit-linked din ultimele luni, si ce rezerva viitorul pentru acest tip de produse?

In opinia mea, evolutia pozitiva accentuat al pietei de asigurari cu componenta de investitie, si rezultatele bune inregistrate chiar si in 2009 (cand, intr-o piata care a scazut cu circa 13% fata de anul precedent, a avut o evolutie pozitiva de 8,5%), nu ar trebui sa constituie o surpriza foarte mare, si nici nu se bazeaza pe vreun paradox de neinteles al pietei. Este adevarat faptul ca, intr-un context general marcat de incertitudini de tot felul, de o scadere a veniturilor si de teama de somaj, exista o categorie importanta de consumatori de asigurari de viata care prefera sa se indrepte (asa cum s-a vazut deja in ultima perioada) catre produsele ce le confera un confort psihic mai ridicat - in speta, catre asigurarile ce ofera protectie si randamente garantate. Consider insa ca tocmai experienta ultimilor ani va contribui intr-o masura importanta la maturizarea si dezvoltarea segmentului de asigurari unit-linked. De ce spun acest lucru?

In primul rand, indiferent de contextul economic de la un moment dat, nevoile care au stat la baza aparitiei produselor cu componenta de investitie (initial, in anii ‘70, pe pietele vest europene si incepand cu anii ‘90 si in Est) raman valabile si, chiar mai mult, devin tot mai actuale. Ele ofera, intr-un pachet de tip „2 in 1”, protectie financiara si, simultan, accesul la piata de capital prin intermediul specialistilor in investii (si ca atare intr-o mainera mai simpla ca in cazul altor plasamente), cu scopul de a acumula, in timp, resursele financiare necesare pentru indeplinirea unor obiective importante. Indiferent daca acest obiectiv este de a acumula bani pentru pensie sau resurse necesare pentru sustinerea copiilor, cred ca probleme actuale si diminuarea resurselor pe care Statul le poate aloca cetatenilor sub forma de pensii, alocatii etc. vor genera, in viitor, un comportament de economisire mai responsabil. Punctand faptul ca va exista intotdeauna (in mod natural) o categorie de consumatori cu aversiune la risc, cred ca, in paralel, produsele de tip unit-linked vor continua in aceste conditii sa aiba un public tinta important, interesat de flexibilitatea si oportunitatea unica de a realiza investitii pe piata de capital beneficiind de managementul investitional al unor profesionisti. In plus, acest tip de produse asigura pe de o parte accesul la investitii fara a fi necesare sume mari de bani ca in cazul plasamentelor individuale la bursa, iar pe de alta parte, o diversificare importanta a portofoliului.

Popularitatea produselor unit-linked a fost dintotdeauana puternic conectata cu performantele pietelor de capital, iar acest lucru s-a vazut extrem de clar nu doar in ultima perioada, ci si de-a lungul existentei lor. Pe fondul cresterii pietei de capital din cursul anului trecut, randamentele pozitive obtinute de majoritatea fondurilor de pe piata au redeschis apetitul consumatorilor romani pentru aceste produse. Mai mult decat atat insa, cred ca aspectul “sinusoidal” al pietelor de capital a dovedit, o data in plus in ultima perioada, este un factor extrem de important de educare (intr-o maniera, poate, dureroasa) a publicului.

Toti expertii financiari (administratorii de fonduri, societatile de asigurari, analistii financiari) atrag atentia ca, pentru orice investitor, e important „sa priveasca pe termen lung” pentru a lua cele mai bune decizii; in perioada prelungita in care piata romaneasca de capital a crescut „ca painea calda” acest lucru a fost insa de multe ori uitat. Ca atare, consider ca, depasind momentul imediat, constientizarea acestei realitati este de bun augur si reprezinta un driver de maturizare al pietei romanesti care va avea efecte pozitive pe termen lung.

In plus, cred ca revenirea treptata a pietei unit-linked va fi sutinuta, pe plan local, de miscarea rapida de adaptare a industriei la nevoile actuale ale clientilor. Anticipand nevoia investitorilor de protectie in cazul unor evolutii negative ale pietelor financiare, dar si de acces la performantele pozitive ale acestora, marile companii au lansat produse cu garantii – practic, o noua generatie de asigurari UL. In paralel, reducerea unor categorii de taxe pentru produsele unit-linked au sporit beneficiile clientilor. Si, nu in ultimul rand, anumite companii au inceput sa foloseasca, pentru vanzarea acestui produs, modelul de bancassurance – iar cresterile din acest sector au generat constant venituri pentru industria asigurarilor de viata, bancile reprezentand in Romania al doilea canal ca importanta in distributia asigurarilor de viata.

La fel de adevarat e insa faptul ca provocarile cu care s-au confruntat pietele financiare in ultimii ani au generat si alte schimbari profunde la nivelul consumatorilor, al asteptarilor, dorintelor si exigentelor pe care le manifesta fata de companiile financiare si produsele acestora. Lipsa de transparenta - taxele ascunse, cozile, “scrisul mic” din contracte – este, si va fi din ce in ce mai mult, penalizata de un consumator tot mai constient si mai matur. Pentru piata de unit-linked, aceste schimbari se traduc in tendinte pe care nici un asigurator nu trebuie si nici nu are cum sa le ignore. Prudenta si atentia sporita ii indeamna pe consumatori sa caute acum produse mai ieftine, dar care sa le ofere in acelasi timp o profitabilitate mai mare – iar asiguratorii trebuie sa stie sa ofere acest mix. In conditiile unei volatilitati sporite a pietelor financiare, nevoia de garantii dar si de fonduri cu un management activ, cuplata cu o distribuire adecvata a riscului, sunt alte cerinte ce capata o greutate tot mai importanta. In final, dar nici pe departe in ultimul rand, simplificarea – atat la nivelul produselor, cat si la cel al interactiunii dintre client si companie – este un trend pe care ne plasam deja, care impune si deschide drumul catre remodelari importante ale produselor investitionale.

Acestea sunt cateva argumente care ma fac sa cred ca, pe termen mediu si lung, asigurarile de viata cu componenta de investitie nu numai ca vor continua sa existe, dar vor capata o greutate mai mare in preferintele consumatorilor.



Setari Cookie-uri