Wall-Street si noua economie

Vineri, 21 ianuarie 2005. Ne pregateam sa anuntam lumii faptul ca se lanseaza Wall-Street.ro. Portal de business care la momentul respectiv isi propunea doar sa realizeze o revista a presei de exceptie, alegand pentru cititori cele mai importante stiri de business, prioritizandu-le in functie de importanta.

Aveam deja o “experienta” de 2 luni si jumatate in managementul unui proiect de presa online - 9AM.ro. Wall-Street.ro pornea fara o echipa editoriala, doar cu doi dintre fondatori care lucrau noaptea pentru a prezenta un produs bun dimineata. Fara un trust de media in spate, doar cu ambitia de reusi intr-o piata dificila, atat cu jucatori din print cat si cu nume (atunci) cunoscute in online. Nu putini erau cei care nu ne dadeau nicio sansa.

Youtube inca nu exista (urma sa fie lansat peste o luna). Twitter la fel (urma sa apara abia peste un an si ceva). Facebook era lansat de nici un an, dar in Romania nu se auzise inca de el. iPhone-ul si iPad-ul nu existau decat in imaginatia fanilor StarTrek. In timpul asta, in Romania economia duduia (PIBul crescuse cu 8.3% in termeni reali in 2004), optimismul era in floare (coalitia protocalie venise la putere si bucurestenii sarbatorisera ca la marile meciuri ale Nationalei, in Piata Universitatii), iar investitorii straini incepusera sa descopere o alternativa in Europa de Est.

Fast-forward catre ziua de ieri - 17 noiembrie 2011. Traiam intr-o economie in care totul este schimbat si nimic nu mai este sigur. Este o noua economie. S-au implinit trei ani de la caderea Lehman Brothers si in care totul s-a schimbat, probabil definitiv. Pe vremuri auzeam de prieteni ca isi schimba in fiecare an jobul, acum avem prieteni care cauta de un an si nu isi gasesc un loc de munca. Nu mai avem cele mai noi telefoane (exceptand nebunia iPhone 4, cu S sau fara) si nici nu mai luam credite cu buletinul pentru cel mai nou tip de televizor, care e cu LED si “stie” Youtube si Facebook.

In vocabularul din noua economie au reintrat, profund si dureros, expresii ca “eficienta”, “atentie la costuri”, “crestere sanatoasa”. Intotdeauna au fost prezente, dar parca mai degraba populist decat reale cu adevarat. In teorie, lucrurile de mai sus nu sunt noi. Sunt idei de bun simt pe care teoria economica le-a studiat de sute de ani. Numai ca, exact ca in viata, nu facem tot timpul ce ne invata batranii - si acum trebuie sa reinventam roata si, o data cu ea, sa ne reinventam si pe noi. Sa incepem sa facem lucrurile din nou bine, cu atentie.

Informatia, datorita internetului, este mult mai accesibila. Daca in 2004 cititorii erau obisnuiti sa intre dimineata pentru a citi stirile, la cafea - urmand sa revina abia dimineata urmatoare pentru a se informa din nou, astazi poate publicatiile isi actualizeaza fluxurile de stiri la foc continuu. In 2011 ziarele, fie ele financiare sau nu, se citesc din ce in ce mai putin - ajungand sa ofere gratuit iPad-uri in goana disperata dupa abonati.

David Rosenberg de la managerul de private equity Gluskin Sheff spunea zilele trecute ca suntem de-abia in al patrulea an al unei depresiunii de sapte - zece ani. Nu stim daca este adevarat sau nu, chiar daca semnalele negative abunda in jurul nostru. Sunt insa atatea lucruri noi pe care trebuie sa le invatam (sau reinvatam) despre noua economie incat macar stim cu siguranta ca nu ne vom plictisi. Nu imi ramane decat sa va urez o noua economie cat mai usoara, spornica si, de ce nu... placuta! :)

Setari Cookie-uri