As trece de la corporatie la antreprenoriat in 2013? De ce da. De ce nu

La 10 ani de cand am parasit mediul corporatist pentru propriul business, m-am trezit punandu-mi aceasta intrebare si analizand cat de oportun ar fi in prezent pentru cineva sa se lanseze in business, mai ales in domeniul constructiilor.

Probabil ca momentul de tranzitie de la criza spre o perioada mai optimista reprezinta in sine o oportunitate pentru a dezvolta un business, insa cat de sigur poti fi in prezent de faptul ca recesiunea nu va reveni sau ca ritmul de crestere va fi suficient de rapid incat sa iti asigure o dezvoltare sanatoasa, cel putin pana la urmatoarea cadere a pietei?

Printre intrebarile pe care mi le-am pus la inceputul carierei in antreprenoriat si la care am incercat
sa-mi raspund si acum s-au numarat:


1. Am de unde sa obtin finantarea?

In 2003, raspunsul a venit sub forma identificarii unor parteneri dispusi sa investeasca, iar in 2004 si in anii urmatori, sub forma unor institutii bancare dispuse sa ofere credit pentru extinderea business-ului. In 2013, lucrurile probabil ar fi mult mai dificile. Potentialii parteneri ar fi reticenti la investitii si ar prefera sa mai astepte, iar bancile ar dori sa vada un prim semn de la autoritati pentru dezghetarea creditarii.


2. Cat de bine cunosc domeniul? Este loc pe piata?

Sunt multi antreprenori care se simt in largul lor experimentand domenii noi de activitate, dar, in actualul context de piata, ai sanse mici de reusita daca nu cunosti foarte bine, din interior, domeniul in care vrei sa activezi si daca nu ai relatii foarte bune cu partenerii de business pe care ii ai in vizor.

Domeniul productiei de materiale de constructii s-a transformat profund in ultimii ani, devenind foarte greu de abordat pentru companii la inceput de drum. Inclusiv companiile mai mici, dar cu traditie, au luptat pentru a face fata jucatorilor cu volume foarte mari si a se mentine, iar despre start-up-uri nici nu s-a putut pune problema. Vorbim despre o piata pe care inclusiv marile multinationale nu si-au gasit locul, tocmai pentru ca traiectoria sa este una greu previzibila. Odata cu dezghetarea pietei este posibil sa asistam la aparitia unor noi investitori, insa acestia trebuie sa aiba pregatite planuri de afaceri pe timp lung, care sa depinda cat mai putin de factorii politici si macroeconomici, atat de dificil de anticipat.


3. Start-up si practic, nu doar in teorie

Multi antreprenori aflati la inceput de drum au cazut in anii trecuti in capcana de a investi din start in sedii impresionante, in masini de firma, fara a tine cont de cash flow. Lectia anilor de criza a fost, inclusiv in domeniul constructiilor, ca profitabilitatea si lichiditatile trec inaintea volumelor. Un antreprenor trebuie sa fie curajos la nivel de viziune, dar in acelasi timp sa fie extrem de rezervat la nivel de cheltuieli si plan de afaceri.



4. Mai este loc de diferentiere pe piata?

Piata materialelor de constructii reprezinta unul dintre sectoarele economice in care diferentierea este extrem de dificila. Din start, in mintea consumatorului vei vinde prafuri, mortar si alte denumiri nu foarte atragatoare pentru beneficiarul final. Provocarea principala pentru toti jucatorii, inclusiv cei care vor intra pe piata in anii urmatori, va fi sa comunice dincolo de ambalaj, pret, promotii, focusandu-se pe a raspunde unor nevoi practice, dar mai ales, de regasire in valorile unui brand.

Raspunsul la intrebarea daca as trece si in 2013 in tabara antreprenorilor este da, dar pastrand mult mai mult din stilul de management corporatist, fiind mai rezervat in planificare si mult mai curajos in pozitionare.

Setari Cookie-uri