Doi englezi in Romania: despre conferinte si cum ne privesc (de fapt) britanicii de rand

Impresia mea este ca unele prezentari ale romanilor pun accent pe companie, pe serviciile pe care le ofera si cat de bune sunt ele! Nu mi se pare ok. In Marea Britanie, majoritatea speakerilor arata ca isi CUNOSC MESERIA, ca stiu multe lucruri. Deci la evenimente ofera informatii de interes si apoi, normal, vin si clientii. Fara PR!

Mi s-a parut o opinie pertinenta a Lisei Myers, una dintre cele mai apreciate persoane specializate pe SEO din Marea Britanie, prezenta la editia din 2013 a ecomTIM si pentru prima oara in tara. Alaturi de conationala sa Hannah Tometzki, web designer, cele doua au putut, timp de trei zile, sa cunoasca mai bine ce inseamna Romania, cu ce „ne laudam” si cum sunt, in general, romanii. Mi s-a parut „un studiu de caz” interesant, sa petrec cat mai mult timp in prezenta celor doua invitate ecomTIM si sa aflu cum este vazuta Romania de britanici.

Wall-Street.ro a fost publicatia care a venit cu initiativa de a oferi ratiuni britanicilor sa viziteze tara, scotand in evidenta 10 motive pentru care sa o faca.

„Sunt constienta de anumite tensiuni intre Romania si Marea Britanie, dar acestea sunt, din punctul meu de vedere, doar la nivel guvernamental, politic. Pe mine nu ma afecteaza cu nimic, nu am preconceptii si nici cunoscuti de-ai mei nu au”, imi spune Hannah, disecand cu grija sarmaluta din farfurie, din pauza de masa a ecomTIM. „Absolut delicioase!”, exclama, din stanga mea, Lisa. „TREBUIE sa gatesc si eu asa ceva!”. Ma ofer sa ii trimit reteta pe e-mail.

Pana la urma, astfel de evenimente regionale reprezinta nu doar oportunitati business cat si ocazia de a afla opinii ce nu au legatura cu afacerile, pareri umane, deschise. Ca parte din echipa organizatorica a ecomTIM, am avut ocazia sa petrec destul de mult timp cu cele doua britanice, schimband pareri (mai mult sau mai putin subiective) despre Romania vs Marea Britanie si ponturi despre prezentari si conferinte.

Dupa cele trei zile la Timisoara, ambele invitate s-au aratat extrem de incantate de Romania dar si oarecum contrariate de anumiti factori. „Twitter nu are decat cateva mii de utilizatori in Romania?! Uau! Ciudat!”. Intr-adevar, Lisa a transmis constant pareri despre Romania pe contul personal, incarcand chiar si fotografii cu mancare romaneasca - dar si pareri despre speakeri si eveniment, per total.

Cele doua britanice au fost surprinse sa afle ca Romania este in top 10 state din lume in ceea ce priveste viteza la Internet sau de faptul ca Timisoara a fost primul oras european, si al doilea dupa New York la nivel global, care a introdus iluminatul electric stradal, in 1884 (alt motiv de Twitter!).

(click pentru marire)

“Prietenii de acasa sunt curiosi sa afle mai multe despre Romania. Trebuie neaparat sa revin, in Marea Britanie nu prea se aude de tara aceasta”, imi spune Lisa. Accept faptul ca Ministerul Turismului nu face o treaba prea buna in promovarea tarii si ca, pana la urma, persoane ca Lisa Myers si Hannah Tometski reprezinta surse chiar mai valoroase de potentiali turisti decat orice slogan sau pancarte (cu sau fara frunzulita aferenta).

Oamenii de aici sunt foarte calzi, par a fi si oameni de business seriosi. In Marea Britanie, la workshop-uri, participantii nu prea pun intrebari din sala, nu prea interactioneaza. Aici am fost placut surprinsa, am primit mult feedback din partea participantilor!”, mai spune Lisa Myers dupa workshop-ul de SEO sustinut in a doua zi a evenimentului.

In ceea ce priveste prezentarile, per total, sfatul ei pentru speakerii romani este succint: “NU mai vorbiti in cadrul prezentarilor de la conferinte despre compania voastra si serviciile pe care le oferiti. Oferiti, in schimb, informatii utile, arata ca iti stii meseria si clientii vor veni!”. Un alt sfat, de data aceasta mai general, este sa nu iti fie teama sa gandesti la nivel inalt, international.

“Eu am reusit sa pun un link al meu pe Apple.com, cel mai valoros domeniu din online, cu page ranking de 9 din 10. Cum? Simplu. Nu mi-a fost teama sa-i contactez, sa scriu un material util, relevant pentru ei si clientii lor. Altceva – nu vorbiti decat in cazuri speciale cu «dumneavoastra». Vorbiti «la per tu», nu puneti bariere inutile!”.

Spre finalul conferintei am tinut sa inregistrez un scurt videoclip cu cele doua britanice, incercand sa aflu, in doar cateva secunde, principalele pareri despre romani si Romania. Pana la urma, scandalurile si declaratiile politice nu inseamna nimic daca reusim ca aproape fiecare dintre invitatii straini sa se simta bine in tara si sa transmita si altora ca Romania MERITA vizitata.

Tu ai exemple de straini ce se simt/s-au simtit foarte bine in tara, atat cat sa doreasca sa revina?

Setari Cookie-uri