Dupa 6 ani in UE: cum poate modificarea unor reglementari fiscale sa provoace cozi la benzinarii

Pentru un stat care devine membru al Uniunii Europene, cea mai mare parte a armonizarii legislatiei cu cadrul comunitar este asteptata si se produce, evident, pana la momentul aderarii. Se poate afirma asadar ca, intr-un domeniu precum sistemul de impunere, Romania a parcurs o mare parte din drum in urma cu mai bine de 6 ani si ca acum ar trebui sa ne gasim intr-un cadru legislativ clar, acordat la cel european.
Lucrurile pot sa stea asa in privinta transpunerii in sine a legislatiei nationale, dar este oare acest proces (parcurs intocmai de Romania) suficient ca sa ne ofere zi de zi o baza de lucru corespunzatoare? Ii ajuta acum pe cetateni si comunitatea locala de afaceri sa se simta in siguranta odata ce aplica reglementarile si sa mizeze pe un impact stabil, predictibil al cadrului fiscal? Greu de crezut daca vedem ce se intampla in realitate.

Este de ajuns sa observam cum factorii responsabili cu adoptarea actelor normative emit reglementari importante care, pe langa faptul ca nu sunt insotite de normele necesare de aplicare, intra in vigoare cu mult inainte sa devina aplicabile. In cele mai multe cazuri, vorbim de acte emise “cu efect imediat”.

Asa s-a intamplat cu HG nr.84/2013, publicata la jumatatea lunii martie, care stabileste noi reguli de deducerea TVA pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bon fiscal. Pana acum, stiam cu totii ca bonurile de benzina, de exemplu, sunt acceptate pentru deducerea cheltuielilor in formatul simplu: bon fiscal cu stampila. Noile reglementari anuleaza abordarea simplificata introducand conceptul de factura simplificata. Acesta impune ca pe bonuri sa fie trecut cel putin codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, cod care trebuie imprimat de casa de marcat electronica.

Contrar denumirii si intentiei sugerate, factura simplificata a complicat lucrurile. In exemplul cu bonurile de benzina, adoptarea „cu efect imediat” a reglementarilor se traduce prin faptul ca, pe langa bonul fiscal, este acum nevoie si de factura fiscala pentru deducerea cheltuielilor aferente. Efectul a aparut pur si simplu pentru ca lanturile de benzinarii nu au avut cand sa-si adapteze sistemele software la noile cerinte. Multe dintre ele n-au reusit sa finalizeze procesul respectiv nici dupa cateva saptamani de la intrarea in vigoare a hotararii. Ca urmare, la casele de marcat au inceput sa apara cozi lungi de clienti care asteptau sa li se emita facturile fiscale. Asteptarea lor s-a prelungit cateva ore in intervalele de varf. Mai mult, mii de companii din intreaga tara s-au vazut puse in situatia de a nu putea deduce cheltuielile respective, deoarece multe benzinarii n-au putut emite nici facturi fiscale, nici bonurile dupa noile cerinte ale facturii simplificate.

Iata un exemplu clar in care atat furnizorul, cat si clientul au avut si au in continuare de pierdut, desi nici unul, nici celalalt nu este vinovat de crearea acestei situatii. Adaptarea sistemelor IT este un proces complex, care ia timp. Apare asadar o intrebare fireasca: de ce astfel de episoade legislative care provoaca disfunctionalitati evidente nu pot fi anuntate cu 2-3 luni inainte de momentul in care se doreste intrarea lor in vigoare?

Ca o mica gluma, putem spune ca tot ce se poate spera acum este ca retelele de benzinarii sa-si adapteze sistemele pana pe 1 mai, astfel ca ziua respectiva sa fie totusi una de vacanta si nu o zi de asteptare in drum spre mare.

Al doilea exemplu, desi este mai vechi, din 2010 si a fost intens dezbatut la vremea respectiva, merita amintit pentru ca face parte din acelasi tablou simptomatic: trecerea in doar cateva zile de la cota TVA de 19% la cea de 24%. Mii de companii s-au aflat la acel moment in imposibilitatea de a-si adapta atat de repede sistemele interne, pierzand astfel 5% din marja de profit, deoarece au fost nevoite sa preia in contul lor povara schimbarii. Atunci nu au fost cozi la casele de marcat, in schimb s-au produs pierderi financiare.

Este natural sa ne intrebam din nou, la fel ca in 2010 si ca in alte momente, de ce nu poate fi proiectata fiecare modificare legislativa in asa fel incat sa li se dea timp cetatenilor si mediului de afaceri sa-si adapteze comportamentul si procesele in mod corespunzator. S-ar evita astfel consumul evident inutil de timp si efort, costurile suplimentare si pierderile provocate companiilor. In plus, rezolvarea acestei teme ar elimina cu siguranta o buna parte din motivele nemultumirilor privind cadrul fiscal local si ar ajuta pe toata lumea sa parcurga mai usor aceasta perioada economica dificila.

Setari Cookie-uri