Teoria nervilor

Am citit undeva ca sunt cazuri in care e mai ieftin sa cumperi decat sa intrebi. Altfel, in cazul in care intrebarile se intind la nesfarsit, tranzactia are toate sansele sa nu se faca. O regula interesanta in negocieri. Eu o aplic. La fel cum aplic si adevarul ca, atunci cand este vorba despre oamenii mei, e mai ieftin sa intreb decat sa dictez. Si niciodata nu incerc sa le cumpar atitudinea.

Recunosc, n-am fost angajat pana acum. Chiar daca unii clienti au incercat sa ma trateze de parca as fi fost propriul lor angajat, imi e totusi greu sa spun ca scriu acest text din perspectiva cuiva care munceste pentru un salariu. Am dat clienti afara din birou, m-am certat cu asociatii mei, am luat decizii pentru simplul motiv ca eu am crezut ca asa e bine. Si din toate aceste situatii, cred ca am ramas cu ceva.

Uneori, imi place sa le spun “oamenii mei”. Alteori, vorbesc despre ei ca despre “colegii mei”. Cred ca acesta e primul lucru pe care l-am invatat. Niciodata nu e bine sa te referi la oamenii care lucreaza in afacerea ta ca la angajatii tai.

Si, daca tot am ajuns la capitolul impresii utile de impartasit, mai am cateva. Daca tot am vorbit de consultanta data trecuta, ma gandesc ca e bine sa pun pe hartie si cateva dintre ideile pe care le consider utile cand lucrezi cu oameni. Cu oamenii tai, adica.

1. Nu considera ca toti vin la birou pentru bani. S-ar putea sa ai surpriza sa iti pierzi membri importanti ai echipei atunci cand ii tratezi de parca banii sunt totul pe lume. Oamenii valorosi fac rareori compromisuri bazate pe salariul lunar. Oamenii importanti isi doresc obiective atinse mai mult decat bonusuri salariale.

2. Daca faci reguli impreuna cu echipa, respecta-le. Altfel spus, nu veni la ora 12 la birou, in conditiile in care ai stabilit o discutie cu echipa ta la 10 dimineata. Oamenii o sa fie pusi in fata unui paradox: pentru cine sunt regulile? Cum se pot fofila si ei?

3. Accepta multe de la echipa ta, dar e bine sa stii sa zici si NU. Zicala aia cu degetul si mana intreaga e foarte aplicabila.

4. E bine sa stii multe, dar e la fel de bine sa intelegi ca unii se pot pricepe la anumite lucruri mai bine ca tine. Cei mai multi dintre oamenii din echipa au, la randul lor, o experienta de viata interesanta. Multi au cunostinte pe care poate tu nu le ai. De ce sa nu folosesti acest lucru?

5. Trateaza pe toata lumea la fel. Adica bine. Nimeni nu trebuie sa iti suporte crizele de isterie sau accesele de furie.

Daca stau sa ma gandesc, acum, ca tot am scris acest material, imi apare foarte clar un lucru. Problema celor mai multi sefi e aceea ca pozitia lor devine mai mult decat o vocatie. Devine o obsesie. Si de la obsesii la greseli, pasii sunt extrem de mici.

Atunci, de regula, apar pauze in gandire. Am fost martor, recent, la o discutie in care seful le spunea angajatilor: “o sa continuam sa avem aceste intalniri, in fiecare zi, pana cand imi dau seama de ce nu se face nimic in aceasta companie”.

Ups!

Setari Cookie-uri