O idee de afacere pentru 2014 sau beneficiile francizei

Schitam in articolele anterioare caracteristicile fundamentale ale francizei si explicam de ce nu este benefica lansarea unei francize inainte de suficienta testare a conceptului francizabil - perioada relevanta pentru rezultatele financiare proiectate. Odata explicat conceptul de franciza, este firesc sa fie expuse, chiar daca intr-o pledoarie echilibrata, avantajele acesteia, pentru a raspunde intrebarii firesti: de ce franciza?

Desfasurarea activitatii in franciza presupune, dar si impune un grad de standardizare a operatiunilor. Acest aspect este de mare importanta pentru francizor, care astfel isi securizeaza metoda sa comerciala, care va fi replicata intocmai. Pentru francizor, dezvoltarea retelei se va face cu costuri mai reduse decat in cazul dezvoltarii retelei prin propriile resurse, cei care investesc fiind francizatii, dar totodata cu respectarea intocmai a know-how-ului. Expansiunea teritoriala a retelei va determina, ca intotdeauna in cazul retelor de distributie, o mai mare expunere a marcii francizorului, deci automat cresterea notorietatii acesteia. Mai mult, francizatii care actioneaza pe cont propriu, fiind constituiti in entitati care sunt independente din punct de vedere juridic de francizor, au o contributie directa la conturarea unei bune imagini a retelei. Diferenta intre cel care lucreaza pentru altul si cel care lucreaza pentru sine, fiind responsabil de cresterea veniturilor sale este vizibila in cazul francizatilor, care promoveaza marca retelei in care sunt integrati, produsele ori serviciile comercializate de retea cu un entuziasm comparabil cu cel al francizorului. Desigur ca dezvoltarea unei retele de franciza, gestionarea acesteia de catre francizor are si inconveniente, presupunand costuri; francizorul trebuie sa supravegheze activitatea membrilor retelei, sa ii sprijine constant, activitatea de asistenta si permanenta instruire ajungand sa fie o profesie in sine (marile retele de franciza au departamente distincte, destinate organizarii retelei).

Asa cum am subliniat mai sus, ca o premisa a expunerii avantajelor francizei, activitatea este standardizata in cadrul francizei. Standardizarea inseamna nu doar existenta unor restrictii in desfasurarea activitatii, ci mai ales ilustreaza realitatea ca francizatul beneficiaza de experienta in afaceri a unui profesionist, are acces la know-how-ul francizorului - o colectie de informatii optimizate, ceea ce reduce riscul de esec. De asemenea, francizatul beneficiaza de asistenta francizorului in varii domenii, inclusiv la alegerea si mobilarea ori utilarea spatiului destinat comertului, asistenta de marketing, sprijin logistic, aprovizionare asistata, cu consecinta unor preturi de achizitie mai reduse. Mai mult, francizatul are beneficiul de a intra in contact direct cu ceilalti membri ai retelei, care ii pot da sfaturi valoroase, oferindu-i o „asistenta ocazionala”. Astfel, se poate ca francizatul sa evite pierderi financiare pe care le-ar fi putut suferi in lipsa comunicarii cu ceilalti membri ai retelei, care nu ii sunt competitori, ci parteneri. Comercializand produsele sau serviciile oferite deja de retea, francizatul beneficiaza de notorietatea marcii francizorului, care ii va aduce automat si o cota de piata. Iar cu integrarea de noi francizati in retea, notorietatea va creste, determinand cresterea veniturilor tuturor membrilor retelei. Asadar, prin integrarea intr-o retea de franciza, francizatul dobandeste nu doar o idee de afacere ci si modalitatea de a o pune in practica si ramanand in acelasi timp independent. In contrapondere, costurile presupuse de franciza sunt mai mari decat cele pe care le-ar suporta un comerciant care isi pune in practica propria idee.

Afirmatia cunoscutului om de afaceri, Warren Buffet „risk comes from not knowing what you’re doing”, este ilustrativa pentru ceea ce este franciza: integrarea in cadrul unei retele de franciza poate reprezenta pentru francizat o garantie impotriva esecului. Pentru francizor, dezvoltarea in franciza reprezinta o modalitate de valorificare a experientei deja dobandite, prin si cu ajutorul unor parteneri direct interesati de bunul mers al retelei. O situatie win-win, care categoric merita sa fie cunoscuta si drept urmare, explorata.

Setari Cookie-uri