Paradigma: francizat?

Franciza este o forma de colaborare comerciala puternic infuzata de factorul uman: relatia care se stabileste intre francizor si fiecare dintre francizatii sai se intemeiaza tocmai pe calitatile celui care conduce afacerea francizata si care constituie un model, un exemplu pentru cei ce se decid sa il urmeze. Totodata succesul relatiilor care se stabilesc in cadrul francizei este determinat si de calitatile celor care doresc sa se afilieze unei retele, careia ii pot sau nu corespunde. Daca nu se ia in calcul acest aspect, cel al trasaturilor caracteristice ale celor care vor sa se afilieze unei francize, exista pericolul ca afacerea francizorului sa nu poata fi, in concret replicata de catre unul ori altul dintre francizati, pentru un motiv evident in banalitatea lui: pur si simplu, nu exista compatibilitate!

Asa cum spuneam in articolul anterior, optiunea unui intreprinzator care cauta sa se afilieze unei retele de franciza reflecta interesele, profilul acestuia. Exista francizati care au apreciat intr-atat de mult produsul oferit de catre reteaua respectiva incat si-au dorit sa ajunga sa presteze serviciul oferit ei insisi (sau sa il comercializeze, ori sa il vanda, dupa caz). In acest caz se reflecta profilul de consumator pe care il are respectivul francizat. Aceasta este, desigur o situatie pe care cu totii o consideram a fi ideala, a celui care isi sustine existenta din pasiunea sa.

Un alt exemplu de drum parcurs spre calitatea de francizat este cel al unui fost angajat, poate fi chiar al respectivei retele, care dorind sa porneasca intr-un demers pe cont propriu, alege o varianta care il protejeaza contra riscului de esec: francizorul ii transfera viitorului francizat, reteta succesului sau, care daca va fi respectata intocmai de francizat, ii va genera acestuia aceleasi rezultate pe care le-a dat in cazul francizorului. In plus, francizatul are beneficiul de a fi asistat in permanenta de catre francizor, care ii corijeaza in timp real greselile, ajutandu-l pe proaspatul (sau mai vechiul sau afiliat) sa nu sufere pierderi financiare importante. Desigur, totul se va face contra-cost, iar in acest context imi amintesc de marturisirea unui tanar, angajat al unui francizat al unei retele care distribuie ceaiuri, pasionat fiind de aromele ceaiurilor pe care le vindea, mi-a marturisit dorinta lui de a obtine banii necesari pentru deschiderea propriului sau magazin, al aceleiasi retele. Adevarul este ca il intrebasem daca ii apartine magazinul, vazandu-l intr-atat de implicat…

In contextul anilor de criza financiara, iar apoi a depresiunii ce i-a urmat, optiunea pentru franciza s-a dovedit a fi suficient de avantajoasa pentru cei care, odata ajunsi la un nivel de management s-au gasit in situatia de a ramane fara loc de munca. Odata achizitionate anumite cunostinte necesare conducerii unei afaceri si obtinerea unui grad de autonomie decizionala, care este insotita si de responsabilitatile aferente, fostul angajat este pregatit sa devina antreprenor, insa unul protejat in interiorul unui cadru organizat.

Desigur exista si anumite calitati concrete, pe care francizatul trebuie sa le aiba in functie de caracteristicile retelei, de ale produsului, de experienta sa anterioara, care sunt impuse de catre promotorul retelei - francizorul. Acesta poate si in concret este atent la o multime de aspecte, inclusiv la situatia familiala a celui care vrea sa se afilieze retelei de franciza, asa cum o spunea directorul francizei Carrefour Express, Christian Musceleanu.

Pentru a usura procesul de selectie al candidatilor, indeosebi retelele mari, data cu experienta dobandita pe parcursul timpului, ajung sa contureze un portret al candidatului eligibil, iar cu ocazia intalnirilor organizate cu candidatii, acestora li se ofera spre completare un formular standardizat al retelei, care cuprinde intrebari al caror raspuns este relevant pentru francizor.

Atentia pentru selectia francizatilor este justificata de faptul ca reteaua va avea succes doar daca francizatii sai vor avea succes. Deci, un bun francizor va sti, printre altele sa aleaga partenerii – francizatii cei mai potriviti. Desigur ca, la randu-i, un antreprenor, pentru a fi un bun francizor, trebuie sa aiba anumite calitati, despre care voi scrie in articolul viitor.

Setari Cookie-uri