Nu e suficient sa masuram numarul de firme active in fiecare an, ci si daca sunt competitive

Daca ne uitam la indicatorii referitori la IMM-uri in Romania, desi acestea angajeaza aproape la fel de multe persoane ca media UE, valoarea adaugata de aceste companii in economie este sub media UE, ceea ce indica o productivitate scazuta a fortei de munca. De asemenea, desi cifra de afaceri a IMM-urilor a reprezentat, in 2012, 58% din valoarea totala a veniturilor firmelor din Romania, profitul reprezinta doar 32% relativ la valoarea totala, ceea ce indica o profitabilitate scazuta a IMM-urilor locale. O explicatie ar putea fi rata mare a firmelor care au ca obiect de activitate comertul (42% dintre IMM-uri, conform SBA fact sheet, realizat de Comisia Europeana).

Privind acesti indicatori, devine evident faptul ca nu e suficient sa ne concentram pe cifre ca numarul de firme create in fiecare an, distributia pe gen si varsta, densitati la nivel national, pe regiuni geografice sau la nivel rural versus urban, ci trebuie sa incepem sa ne concentram si pe indicatori de eficienta si competitivitate in sustinerea acordata IMM-urilor. Iar acesti indicatori se vor imbunatati atunci cand gradul de educatie antreprenoriala va creste si atunci cand nu se va mai discuta atat de mult despre IMM-uri, ci mai ales despre motorul lor, antreprenorii.

Pentru a fi competitivi, acestia vor trebui sa stie intr-o masura din ce in ce mai mare cum sa isi aleaga angajatii potriviti, ce indicatori financiari sa urmareasca, de ce este nevoie de un business plan sau de construirea unui brand, iar exemplele pot continua. Aceasta nevoie este recunoscuta in primul rand chiar de antreprenori, care considera ca al doilea cel mai important obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania este lipsa educatiei antreprenoriale (conform Barometrului antreprenoriatului romanesc 2013, realizat de EY).

Din aceasta nevoie de a sublinia ca nu firmele si cifrele lor de afaceri sunt cele care trebuie sa fie recunoscute in primul rand, ci antreprenorii si angajatii acestora, EY Romania a hotarat sa se afilieze la programul Entrepreneur Of The Year, cea mai mare competitie la nivel mondial care se adreseaza antreprenorilor.

Dupa perioada de inscriere, care se incheie pe 27 iulie, urmata de interviurile cu antreprenorii si doua runde de jurizare, in luna noiembrie a acestui an juriul va acorda trei titluri: Antreprenorul Anului 2014 (Entrepreneur Of The Year), Emerging Entrepreneur Of The Year 2014 si Social Entrepreneur Of The Year 2014 in Romania. In acest mod, vrem sa promovam antreprenorii de succes, care au demonstrat viziune de business, care au construit afacerea depasind esecurile inevitabile si invatand din acestea, antreprenori cu valori solide, care au castigat respectul angajatilor si al comunitatii.

In Romania, rata de ocupare a persoanelor aflate intre 20-64 de ani este de doar 63,9%, sub media Uniunii Europene (EU27), conform datelor Eurostat pe anul 2013. Tot in Romania, cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare reprezinta 0,49% din PIB (nivelul anului 2012, conform Eurostat), mult sub media UE de 2,1%. De asemenea, 42% dintre romani traiesc cu riscul saraciei sau al excluziunii sociale, iar 30% din populatie traieste in conditii de saracie severa, de trei ori mai mult decat media UE27.

Acestia sunt trei din cei cinci indicatori care sunt urmariti in strategia de crestere a Romaniei, parte din strategia Europe 2020, si sunt cei trei indicatori in care antreprenorii pot ajuta prin crearea de locuri de munca, prin investitii in cercetare si dezvoltare si prin dezvoltarea de afaceri sociale si prin initiativa, primul factor al schimbarii.

Setari Cookie-uri