Lucram in aceasta perioada cu un client care a dezvoltat o academie interna cu scopul de a-i sustine pe angajatii cu potential si pe cei de curand deveniti manageri. Este o practica imbratisata de companiile cu multi angajati si care vad o necesitate reala in pregatirea continua a managerilor lor. Este una din organizatiile care crede si vede rapid ca absenta pregatirii manageriale are un impact direct in performanta financiara a unei echipe, in ritmul de lucru, in angajamentul si calitatea serviciilor celor din prima linie. Iata mai jos cinci practici care intaresc primele nivele manageriale din orice organizatie.

1. Pregateste-te sa devii manager inainte sa ai pozitia formala de manager.

Oportunitatile de avansare in ierarhie sunt frecvente si extrem de tenante pentru cei aflati la inceput de cariera: statutul si pozitia ierarhica sunt in acest moment percepute extrem de atragatoare. Pentru a experimenta cu maturitate prima pozitie manageriala clarifica-ti pe hartie motivele pentru care o doresti: tranzitia de la managementul propriei persoane, la managementul altora este poate printre cele mai provocatoare si importante salturi in procesul nostru de maturizare. Invata cat poti in pozitiile de manager de proiect sau din alte roluri de manager ale tale din afara job-ului principal: invata sa te observi si sa-i asculti pe ceilalti, sa stabilesti obiective, sa dai feedback, sa conduci o sedinta si sa iei decizii impreuna cu echipa, sa indrumi, sa evaluezi perfomanta cuiva – cand inca nu ai miza unei pozitii manageriale care conteaza. Incearca sa ai un set de competente transferabile cat mai mare si o motivatie cat mai puternica: provocarile rolului unui manager sunt mai mari decat te astepti si cer disponibilitate de efort intens pentru o perioada de timp mult mai mare decat iti imaginezi inainte sa fii numit.

2. Agreeaza si verifica regulat asteptarile cu managerul tau direct – acest lucru e in egala masura si responsabilitatea ta si a lui.

Inca de la inceput spune-i ca vei avea nevoie de directionare si suport in primele 6 – 9 luni si stabiliti o frecventa realista a intalnirilor unu-la-unu: la doua saptamani la inceput, apoi - vazand si facand. Solicita sa te observe (inclusiv la sedinte) si sa-ti dea feedback, analizati impreuna esecurile, solicita-i solutii si sa-ti sublinieze reusitele pe care le vede. Parte a parteneriatului vostru, agreaza stilul de leadership in care lucreaza cu tine pe fiecare proiect sau obiectiv in parte. Agreati modul in care luati decizia si ce ai de facut pentru a castiga treptat o autonomie din ce in ce mai mare. Agreati care sunt programele de instruire manageriala pe care le poti accesa si cand ar fi momentul potrivit. Agreati si poate si stabiliti de la inceput o data, la maxim 6 luni de la promovare, in care sa-ti comunice o prima evaluare intermediara a performantei tale manageriale.

3. Comunica inca de la inceput celor pe care ii conduci ce asteptari ai de la ei si la ce sa se astepte de la tine.

Asa cum ai agreat asteptarile cu managerul tau direct, agreaza-le si cu cei pe care ii conduci. Pregateste-te bine si spune-le intr-o sedinta la ce sa se astepte de la tine, aratandu-le cum acest lucru este in concordanta cu lucrurile care te definesc, cu povestea ta, nu cu lucruri inventate sau pe care le stii din carti: obiectivul tau este sa le castigi increderea, sustinerea, sa fii autentic si credibil. Prezinta-le viziunea ta despre rolul unui manager in echipa, despre procesele de lucru si rezultatele pe care le urmariti si cum vezi tu ca acestea sustin un scop comun, mai inalt decat al echipei voastre. Spune-le care sunt standardele de performanta pe care le astepti, atat in rezultatele finale, cat si in procesele de lucru. Agreati atat un ritm al intalnirilor unu-la-unu in care pui in centru nevoile celorlalti pentru a-si atinge obiectivele individuale, cat si a sedintelor de echipa – in care pui in centru nevoia echipei de a lucra colectiv mai bine pentru atingerea obiectivului comun. Invita-i de la inceput sa te ajute si sa-ti semnalizeze cand deraiezi de la principiile pe care le-ai anuntat public.

4. Solicita ajutorul managerului direct ori de cate ori te surprinzi implicat din ce in ce mai mult in tipul de sarcini pe care le faceai pana a deveni manager.

In primele 12 luni ale tale ca manager vei gasi foarte multe argumente si scuze care sa te faca sa te implici in tipul de activitati pe care il faceai inainte de a fi promovat. Roaga-l pe managerul tau direct sa-ti reaminteasca noul tau rol si importanta lui, o perspectiva mai mare, atunci cand simti ca esti coplesit de activitatile operationale: este un lucru care iti va da incredere si te va ajuta sa-ti definesti mai bine prioritatile si sa-ti aloci timp pentru ele, sa te concentrezi pe punerea in valoare si facilitarea performantei celorlalti.

5. Colaboreaza cat mai bine cu ceilalti manageri din echipa ta, de pe nivelul tau.

Odata cu noua pozitie manageriala, devii in primul rand membru in echipa condusa de managerul tau direct. Chiar inainte de a fi team-lider-ul echipei tale, ai responsabilitati de membru al acestei echipe. Performanta rolului de membru in aceasta echipa va fi un indicator foarte relevant al modului in care iti indeplinesti misiunea de team-lider in echipa pe care o conduci. Invata cum sa colaborezi cat mai bine in sedinte cu ceilalti team-lideri, invata cum sa-i sustii si cum sa le castigi sustinerea, invatati impreuna cum sa puneti in centrul proceselor de lucru din aceasta echipa obiectivul ei comun. Descoperind cum sa contribui la maturizarea si la evolutia echipei in care joci, vei descoperi cum sa ai performanta si cu echipa pe care o conduci.

Rareori veti trece cu usurinta prin prima experienta relevanta de manager, dar daca preocuparea pentru maturizare si invatarea continua sunt parte din principiile pe care le imbratisati, castigati increderea si sustinerea celor din jurul vostru, vor creste sansele sa descoperiti in jur oameni pe care va puteti baza cu adevarat si sa va bucurati impreuna de reusitele voastre.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri