Anul acesta, tendinta de sofisticare a pietei cardurilor a continuat, iar portofoliile bancilor au devenit mai complexe pentru a raspunde cerintelor clientilor. Pe fondul unei cresteri vizibile a pietei, segmentarea produselor, un usor avans al cardurilor de credite si lansarea de carduri premium par a fi principalele tendinte din 2008.
In viitorul apropiat, cardurile de credit vor fi privite ca instrumente flexibile de creditare, fiind mult mai accesibile decat un credit de consum, au specificat specialistii, mentionand in acelasi timp ca ritmul de crestere a pietei cardurilor s-a accelerat odata cu schimbarea comportamentului de consum al romanilor.

„Odata cu dezvoltarea pietei si a comportamentului de consum al romanilor, ritmul de crestere a pietei cardurilor s-a accelerat. Desigur, dezvoltarea infrastructurii si a retelei de acceptare raman in continuare foarte importante, fiind factorii care permit o utilizare la scara larga a cardurilor. Acesta este si unul dintre motivele pentru care nu au patruns cardurile prepaid pe piata romaneasca, alaturi de cadrul legislativ”, a explicat Catalin Cretu, general manager pe Romania in cadrul Visa Europe.

Piata romaneasca a asimilat cardurile de debit odata cu nevoia de a trece la un sistem avansat de plata a salariilor si pentru a tine pasul cu nivelul de dezvoltare al celorlalte piete europene.

„Cu toate acestea, romanii au continuat sa foloseasca mult timp cardul de debit doar pentru a retrage banii de la ATM si nu pentru a face plati cu el. Acest start destul de timid a influentat si apetitul pentru cardurile de credit, care incurajau plata la comercianti, comisioanele de retragere fiind mai ridicate decat cele pentru cardurile de debit”.

In plus, mult timp cardul de credit a fost considerat un produs scump de catre romani, multi dintre acestia nu au avut salarii suficient de mari pentru a-si permite obtinerea si intretinerea unui asemenea card.

Tranzactiile cu cardul de credit au crescut cu 13,7% in al doilea trimestru. Astfel, daca la 31 martie volumul tranzactiilor era de 548 milioane lei (147 milioane euro), la 30 iunie, ultima data la care s-au facut raportari oficiale, se inregistrase un volum de 623 milioane lei (171 milioane euro) de astfel de tranzactii.

Pe de alta parte, „pe masura ce bancile se gandesc sa isi extinda ofertele catre diverse categorii de clienti si sa se adreseze clientilor existenti cu noi produse cu o valoare adaugata mai mare, se va dezvolta si infrastructura informatica care sa permita lansarea unor produse care nu sunt prezente acum pe piata din Romania, cum ar fi cardurile prepaid sau serviciul de cashback”, a adaugat Cretu.

Anul viitor, sunt de parere specialistii, vom asista la o segmentare si mai accentuata creata de institutiile financiare in cadrul portofoliilor de produse.

„De asemenea, partenerii nostri vor emite produse care se vor adresa unor noi categorii de consumatori, cum ar fi cardurile business si, in acelasi timp, isi vor consolida portofoliul de produse pe segmentul de credit”, a declarat Denisa Mateescu, general manager Romania si Regiunea Balcanilor, in cadrul MasterCard Europe.

Tot in viitorul apropiat, cardurile de credit vor fi privite ca instrumente flexibile de creditare, fiind mult mai accesibile decat un credit de consum.

„Aceste instrumente de plata permit acces la o linie de credit deloc de neglijat si, cel mai important aspect, ofera posibilitatea de a construi propriul plan de rambursare. In plus, daca banii sunt restituiti pe parcursul perioadei de gratie, nu se percepe nicio dobanda, iar bancile se intrec in a acorda o perioada de gratie cat mai mare. Limita de credit se reinnoieste pe masura ce posesorul de card plateste sumele imprumutate, astfel banii sunt la dispozitia acestuia oricand si oriunde”, a detaliat Mateescu, care a punctat ca anul viitor va fi totodata marcat de lansarea de carduri cu chip si de extinderea platilor contactless.

„Tehnologia MasterCard PayPass se va regasi in tot mai multe instrumente de plata – fie ca vorbim de telefonul mobil, ceas sau bratara, iar reteaua comerciantilor parteneri se va extinde tot mai mult”, conform oficialului companiei.

Romanii incep sa inteleaga rolul cardului, astfel incat 2009 va fi anul in care MasterCard va aduce in Romania atat cardurile din gama super-premium, care poarte numele World Signia, cat si platile cu card de tip contactless, sub brandul PayPass.

Cardurile super-premium reprezinta varful gamei premium, iar MasterCard le numeste World Signia, Visa – Infinite, iar American Express – Black Card. Nici unul dintre aceste carduri nu este inca disponibil pe piata locala.

Tendinte, lansari in 2008

Anul acesta, piata cardurilor a fost marcata de lansari importante, fiind totodata continuata tendinta inceputa acum 2-3 ani, care vizeaza diversificarea portofoliului de produse a institutiiilor financiare si emiterea de carduri de credit de toate tipurile: standard, co-branded sau premium.

„Institutiile financiare au realizat o segmentare mai accentuata a portofoliului de carduri si au inceput sa puna accentul pe serviciile si beneficiile care se afla in spatele instrumentelor de plata. In acelasi timp, posesorii de carduri sunt din ce in ce mai educati si mai sofisticati, prin urmare stiu ce sa ceara de la carduri. De asemenea, acestia privesc cardurile ca instrumente de plata pe care le folosesc tot mai des la comercianti”, a mai spus Mateescu.

Mai mult, in 2008 majoritatea institutiilor financiare si-au adaptat reteaua astfel incat, la aceasta data retelele accepta carduri cu chip. „Totodata, pe partea de emitere, unele institutii bancare au intrat pe piata direct cu carduri inteligente, altele au migrat cu o parte dintre produsele existente catre cardurile chip”, a mai explicat Mateescu.

De altfel, dintre cele 25 de programe noi lansate de MasterCard anul acesta, numai doua programe au fost carduri de debit (cardul de debit Marea Unire lansat in parteneriat cu Bank Leumi - editie speciala si un card de debit in euro lansat in parteneriat cu Banca Comerciala Carpatica), restul fiind carduri de credit, editii speciale, cu chip sau co-branded.

„Impreuna cu partenerii nostri, institutiile financiare, am lansat anul acesta peste 25 de programe – marea majoritate sunt programe noi, altele sunt carduri emise in editie limitata, iar altele sunt variante imbunatatite ale programelor deja existente”, a precizat Mateescu.

Sub sigla Visa Gold si Alpha Bank a lansat anul acesta, in luna octombrie, un card de credit cu chip prin care utilizatorii pot lua un credit de cel mult 15.000 euro (echivalent in lei) si au o perioada de gratie de pana la 50 de zile.

AlphaCard Visa Gold este emis in lei si in euro, iar suma minima de rambursat lunar este de 2% din creditul utilizat, la care se adauga dobanda si comisioanele datorate.

Noutatile acestui an in modalitatile de plata


In privinta modalitatilor de plata, noutatea adusa a constat anul acesta in lansarea a doua programe in parteneriat cu banci locale, ca de exemplu programul MasterCard PayPass, lansat in parteneriat cu ING Bank si Garanti Bank. „Platile contactless reprezinta viitorul in materie de tranzactii rapide, sigure si comode pentru cumparaturile de valoare mica, iar piata noastra este acum acolo”, a precizat Mateescu.

De asemenea, MasterCard a lansat cardul Black emis de BRD-GSG, pe platforma World Signia. Romania fiind prima tara din Europa de Est in care a fost lansat cel mai exclusivist card de credit din lume.

Apoi, sub sigla Visa, Citibank a lansat anul anul acesta primul sau card pentru persoane fizice in Romania (Citi Card Visa), iar produsul a fost pus la dispozitia pietei in doua variante: Citi Gold si Citi Classic. Detinatorii cardului pot sa-si personalizeze cardul de credit cu fotografia si semnatura proprie tiparite pe fata cardului.

Segmentul business - servicii financiare tot mai complexe

Pe segmentul business inca exista mult loc de extindere, de aceea jucatorii din piata sunt de parere ca bancile isi vor diversifica portofoliul de produse in continuare si vor tinde o data cu piata spre produse cu un grad de sofisticare crescut, care sa raspunda cererii acestui segment de piata.

„Multe banci se gandesc in viitorul apropiat sa isi extinda ofertele catre diverse categorii de clienti - asta nu numai ca sa atraga noi clienti, ci si ca sa-si pastreze clientii existenti, prin oferirea unui produs cu o valoare adaugata mai mare si cat mai mulat pe preferintele si asteptarile clientului. Pe segmentul de business se observa ca pachetele de servicii financiare, oferite clientilor prin intermediul cardului, devin tot mai complexe, oferind mobilitate si flexibilitate utilizatorilor”, a mai spus Cretu.

In acelasi timp, tot mai multe companii romanesti utilizeaza carduri Visa Commercial, datorita solutiilor de plata diversificate si a posibilitatii de manageriere a banilor. Numarul total al acestor carduri a crescut cu 47,8% in 2007, fata de anul anterior, iar valoarea totala a tranzactiilor cu carduri comerciale Visa a atins 1 miliard de euro. Totodata, numarul mediu de tranzactii pe card Visa business a crescut cu 16,8%, conform datelor furnizate de companie.

In 2008, Libra Bank a lansat special pentru acest segment de piata sub sigla Visa cardurile Business Silver and Busienss Electron.

MasterCard a emis, impreuna cu BRD, cinci carduri de credit business pe parcursul acestui an.

Segmentele Premium si Co-branded incep sa ia amploare


In ceea ce priveste evolutia cardurilor de nisa, aceasta a inceput sa fie observata si in Romania, desi la aceasta data piata cardurilor Premium este la inceput, ponderea in total a cardurilor Premium fiind inca foarte mica.

„Se observa insa o tendinta a bancilor romanesti, in ultimii ani, de a segmenta baza de clienti si de a oferi produse targetate diferitelor categorii de clienti, cardurile Premium si cele co-branded fiind incluse in acest proces de segmentare. Aceasta tendinta se datoreaza dezvoltarii puternice a pietei de retail din Romania, care a oferit numeroase oportunitati de satisfacere a nevoilor clientilor prin intermediul cardurilor.

Pe de alta parte, si clientii au devenit mai sofisticati, cu asteptari mai ridicate si cu o mobilitate mult mai mare, ceea ce determina bancile sa aiba in considerare o diversificare a portofoliului lor de produse”, a mai explicat Cretu.

Tot sub sigla Visa, BRD-GSG a lansat anul acesta cardul BRD Gold, iar grecii de la Piraeus Bank au lansat cardul Piraeus Bank Gold.

Banca Transilvania a lansat cardul Clasic Credit , un card co-brand lansat in colaboare cu Ambient sub egida Visa.

Tot in 2008, sub sigla MasterCard au fost emise mai multe carduri co-branded.

Astfel, BRD-Finance, divizia de finantari pentru consum a BRD-SocGen, a emis un card de credit co-branded in colaborare cu Renault. Limita maxima de credit este de 15.000 de lei, dobanda lunara este de 2,2% si comisionul lunar de administrare este de 0,5%.

BRD Finance si Reader's Digest au lansat cardul de credit Reader’s Digest, un produs financiar destinat in mod exclusiv clientilor editurii. Pentru orice achizitie de produse Reader’s Digest, clientii beneficiaza de o perioada de gratie de pana la 47 de zile, in care pot achita integral sumele creditate, fara niciun cost suplimentar.

Cardul co-cobranded Say – BRD Finance, cu un buget disponibil de pana la 20.000 de lei, cardul Say poate fi folosit fie pentru achizitionarea produselor si serviciilor din reteaua Say, fie la plata la alti comercianti sau la retragerea de numerar de la ATM-urile care afiseaza sigla MasterCard. Totodata, au mai fost lansate si cardurile co-branded Royal Bank of Scotland – AIG, dar si cardul Gecad ePayment – BRD SocGen.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri