Creatie vs. strategie in agentiile romanesti de publicitate
Publicitatea se joaca intre doi pioni de baza: planner-ul si creativul. Marketer la radacina, planner-ul construieste o strategie de promovare care sa-i aduca clientului profit. Creativul preia stafeta si impacheteaza ideea. Care dintre ei aduce mai multa valoare adaugata clientului, ce premii isi doresc, cum se imparte munca intre creatie si strategie, ce e bine si ce e rau in agentiile romanesti ne vor spune doi creativi si doi planner-i cu atitudine.
Un articol de Simina Mistreanu.
Un articol de Simina Mistreanu.
- Creatie sau strategie? Ce aduce clientului mai multa valoare adaugata?
- Ce ar trebui imbunatatit/schimbat pentru ca departamentele de creatie, strategie si client service sa colaboreze mai bine?
- Care vor fi principalele directii de dezvoltare ale publicitatii romanesti in 2008?
- E bine ca un creativ sa faca strategie sau un planner creatie, din cand in cand?
- De ce avem putini planneri in agentiile din Romania?
- Ce isi doresc creativii? Libertate deplina sau o strategie gata conturata de catre planneri, pe care sa o urmareasca?
- Daca s-ar intampla ca agentia sa aiba un singur angajat, care ar fi el?
- Cui putem sa punem in carca, cel mai adesea, insuccesul unei campanii?
- Effie sau AdOr? Ce premiu isi doreste cel mai mult agentia?
- Care sunt principalele trei calitati ale unui creativ? Dar ale unui planner?
1 Creatie sau strategie? Ce aduce clientului mai multa valoare adaugata?
Serban Alexandrescu
Creative Director, Headvertising
Proteine sau glucide? Romeo sau Julieta? Roti sau volan? Strategia fara creatie e ceva ingrozitor de trist. Iar creatia fara strategie e adesea ridicola. Profesorii nu pot fara bufoni iar panzele fara carma te duc naiba stie unde.
Bogdana Butnar
Senior Strategic Planner, McCann Erickson
Nu exista aceasta separare in lumea reala. Consumatorul nu sta sa decodeze cat din reclama este creatie si care e strategia din spate. Daca strategia e corecta si executia inspirata atunci el reactioneaza si asta aduce valoare adaugata clientului.
Adrian Preda
Co-Creative Director, Leo Burnett
Hai sa facem un exercitiu de imaginatie: sa intrebam orice publicitar si/sau client din Romania lucrul asta. Imi pun gatul jos ca 99,99% vor raspunde "amandoua".
Cu riscul de a apartine unui zero unu la suta, voi raspunde creatie. Nu pentru ca nu respect ceea ce inseamna strategia, departe de mine gandul asta. Ci pentru ca o executie creativa foarte buna poate functiona si in lipsa unei strategii revolutionare.
Cu riscul de a apartine unui zero unu la suta, voi raspunde creatie. Nu pentru ca nu respect ceea ce inseamna strategia, departe de mine gandul asta. Ci pentru ca o executie creativa foarte buna poate functiona si in lipsa unei strategii revolutionare.
Sorin Psatta
Integrated Communication Director, Grup BBDO Romania
Intrebare veche, mai degraba retorica! Raspunsul este evident, nu degeaba sunt solicitate ambele agentiei. Mai mult, una nu prea functioneaza in lipsa celeilalte, cel putin pe termen lung.
Asadar, chiar daca originalitatea (citeste creativitatea) este prima porunca a unei campanii publicitare, mesajul transmis audientei poate fi considerat cu adevarat comunicare de marketing (cu toate avantajele sale) abia atunci cand este si relevant (citeste strategic).
Pe de alta parte, trebuie sa recunosc, creatia publicitara a fost, este si va fi intotdeauna partea cea mai vizibila a unei campanii publicitare si, din acest motiv, clientii frecvent opteaza pentru o executie indrazneata adeseori in dauna strategiei de brand, probabil ca multi marketeri autohtoni se concentreaza pe batalii si nu inteleg foarte bine ca miza reala este razboiul.
Asadar, chiar daca originalitatea (citeste creativitatea) este prima porunca a unei campanii publicitare, mesajul transmis audientei poate fi considerat cu adevarat comunicare de marketing (cu toate avantajele sale) abia atunci cand este si relevant (citeste strategic).
Pe de alta parte, trebuie sa recunosc, creatia publicitara a fost, este si va fi intotdeauna partea cea mai vizibila a unei campanii publicitare si, din acest motiv, clientii frecvent opteaza pentru o executie indrazneata adeseori in dauna strategiei de brand, probabil ca multi marketeri autohtoni se concentreaza pe batalii si nu inteleg foarte bine ca miza reala este razboiul.