Creatie vs. strategie in agentiile romanesti de publicitate
Publicitatea se joaca intre doi pioni de baza: planner-ul si creativul. Marketer la radacina, planner-ul construieste o strategie de promovare care sa-i aduca clientului profit. Creativul preia stafeta si impacheteaza ideea. Care dintre ei aduce mai multa valoare adaugata clientului, ce premii isi doresc, cum se imparte munca intre creatie si strategie, ce e bine si ce e rau in agentiile romanesti ne vor spune doi creativi si doi planner-i cu atitudine.
Un articol de Simina Mistreanu.
Un articol de Simina Mistreanu.
- Creatie sau strategie? Ce aduce clientului mai multa valoare adaugata?
- Ce ar trebui imbunatatit/schimbat pentru ca departamentele de creatie, strategie si client service sa colaboreze mai bine?
- Care vor fi principalele directii de dezvoltare ale publicitatii romanesti in 2008?
- E bine ca un creativ sa faca strategie sau un planner creatie, din cand in cand?
- De ce avem putini planneri in agentiile din Romania?
- Ce isi doresc creativii? Libertate deplina sau o strategie gata conturata de catre planneri, pe care sa o urmareasca?
- Daca s-ar intampla ca agentia sa aiba un singur angajat, care ar fi el?
- Cui putem sa punem in carca, cel mai adesea, insuccesul unei campanii?
- Effie sau AdOr? Ce premiu isi doreste cel mai mult agentia?
- Care sunt principalele trei calitati ale unui creativ? Dar ale unui planner?
5 De ce avem putini planneri in agentiile din Romania?
Serban Alexandrescu
Creative Director, Headvertising
Eu cred ca deja sunt cam multi si cam ne-experimentati pentru cata nevoie reala de strategie exista deocamdata. Sper sa se specializeze in timp si sa devina oamenii de care avem atata nevoie.
Bogdana Butnar
Senior Strategic Planner, McCann Erickson
Pentru ca nu toate agentiile au resimtit inca nevoia de asa ceva din cauza ca nu ofera servicii complete de marketing communications. Noi facem inca spoturi, suntem agentii de spoturi si printuri. Dar agentiile, si in speta plannerii, erau initial consultanti de marketing pentru clientii care nu aveau un departament de profil. Asta e istoria planningului. La noi, aparitia planningului nu a fost una naturala, ci mai degraba impusa. Pentru toate agentiile acum plannerul este un must have, insa fara sa se inteleaga exact de ce si mai ales de unde. Oamenii nu inteleg ca plannerii sunt oameni de marketing si research, sau cel putin asta ar trebui ideal sa fie, si nu inteleg ce sa faca cu un om de marketing intr-o agentie de advertising.
Adrian Preda
Co-Creative Director, Leo Burnett
Un planner bun este ca un vin bun: trebuie sa fie un soi nobil, dintr-o recolta buna, sa fie format in conditii speciale, iar apoi trebuie invechit. Nu cred ca publicitatea romanesca este suficient de batrana ca sa inceapa sa produca planneri excelenti pe banda rulanta.
Sorin Psatta
Integrated Communication Director, Grup BBDO Romania
Pe de o parte, eu nu cred ca sunt putini. Pe de alta parte, planner-ul este un lux pe care ar trebui sa te gandesti bine inainte daca ti-l poti permite. Ori, daca ti l-ai permis, ca ai ce face cu el. Exista, pe afara, multe exemple de agentii mai mici ori mai mari unde activitatea de planning este foarte bine condusa de account.