Creatie vs. strategie in agentiile romanesti de publicitate
Publicitatea se joaca intre doi pioni de baza: planner-ul si creativul. Marketer la radacina, planner-ul construieste o strategie de promovare care sa-i aduca clientului profit. Creativul preia stafeta si impacheteaza ideea. Care dintre ei aduce mai multa valoare adaugata clientului, ce premii isi doresc, cum se imparte munca intre creatie si strategie, ce e bine si ce e rau in agentiile romanesti ne vor spune doi creativi si doi planner-i cu atitudine.
Un articol de Simina Mistreanu.
Un articol de Simina Mistreanu.
- Creatie sau strategie? Ce aduce clientului mai multa valoare adaugata?
- Ce ar trebui imbunatatit/schimbat pentru ca departamentele de creatie, strategie si client service sa colaboreze mai bine?
- Care vor fi principalele directii de dezvoltare ale publicitatii romanesti in 2008?
- E bine ca un creativ sa faca strategie sau un planner creatie, din cand in cand?
- De ce avem putini planneri in agentiile din Romania?
- Ce isi doresc creativii? Libertate deplina sau o strategie gata conturata de catre planneri, pe care sa o urmareasca?
- Daca s-ar intampla ca agentia sa aiba un singur angajat, care ar fi el?
- Cui putem sa punem in carca, cel mai adesea, insuccesul unei campanii?
- Effie sau AdOr? Ce premiu isi doreste cel mai mult agentia?
- Care sunt principalele trei calitati ale unui creativ? Dar ale unui planner?
6 Ce isi doresc creativii? Libertate deplina sau o strategie gata conturata de catre planneri, pe care sa o urmareasca?
Serban Alexandrescu
Creative Director, Headvertising
Daca sunt pseudo-creativi-festivalieri, vor libertate deplina. Daca sunt profesionisti, vor o strategie, ca sa nu isi piarda mintile sau macar ca sa stie ce sa contrazica sau sa imbunatateasca.
Bogdana Butnar
Senior Strategic Planner, McCann Erickson
Creativii isi doresc libertate deplina. La fel si plannerii. La fel si CS-ul. E mult mai usor sa iti vina tie ideea si sa o dezvolti. Cand lucrezi cu cineva in echipa si trebuie sa respecti niste coordonate, e mai greu. [De aceea de multe ori UGC-ul este mai reusit decat creatiile profi: nu exista constrangeri.] Insa tocmai aici intervine valoarea unui creativ, planner sau CS, din puterea de a face ceva exceptional respectand anumite coordonate. Oricum, in piata libera nu exista situatia de no rules, intotdeauna exista reguli, concurenta, constrangeri.
Adrian Preda
Co-Creative Director, Leo Burnett
Un brief de creatie bun, cu o strategie clara. Briefuri de gen faceti si voi ceva creativ sunt o reteta sigura pentru dezastru.
Sorin Psatta
Integrated Communication Director, Grup BBDO Romania
Desi creatia prin definitie presupune libertatea, in publicitate creatia si arta sunt intotdeauna puse in slujba unui scop, cat se poate de pragmatic si concret, de cele mai multe ori. Din acest motiv, chiar si cel mai inversunat creativ va aprecia un brief de creatie inspirat scris, care-i faciliteaza si canalizeaza efortul. Imi este greu sa stiu ce-si doresc cu adevarat creativii, dar imi place sa cred ca un creativ responsabil este, asemenea lui Sisif, impacat si perfect constient de sarcina sa si, tocmai de aceea, fericit.