Dialog cu ONG-uri ecologiste: Responsabilitatea companiilor fata de mediu


Care sunt motivele pentru care tot mai multe companii din Romania vor sa fie percepute ca responsabile fata de mediu? Exista beneficii concrete pe care le obtin companiile ca urmare a unei astfel de perceptii? Acestea sunt doar cateva intrebari la care au raspuns 5 reprezentanti ai unor ONG-urile de mediu, intr-un proiect sustinut de www.responsabilitatesociala.ro, un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza.

1 De ce credeti ca tot mai multe companii din Romania vor sa fie percepute ca responsabile fata de mediu? Exista beneficii concrete pe care le obtin companiile ca urmare a unei astfel de perceptii?

Dragos Bucurenci Director, Asociatia MaiMultVerde
Companiile din Romania urmeaza o tendinta globala, a asa-numitului "capitalism etic". Pana la urma, nu e atat vorba ca o companie vrea sa fie perceputa ca fiind responsabila fata de mediu, ci ca nicio companie nu-si mai poate permite sa fie perceputa ca iresponsabila fata de mediu. Schimbarile climatice, intens mediatizate in ultimii ani, au ajutat si ele la accelerarea acestei tendinte.

In ce priveste beneficiile, consumatorii etici, care judeca politica unei companii inainte de a-i cumpara produsele, sunt mai putin frecventi in estul si sudul Europei decat in vestul si in nordul ei. Cred ca beneficiile pentru o companie romaneasca sunt mai degraba psihologice decat comerciale. Pana la urma, companiile sunt conduse de oameni si o parte dintre acesti oameni prefera sa doarma cu constiinta impacata, stiind ca au limitat, atat cat le-a stat in puteri, impactul negativ pe care compania la care lucreaza l-a produs asupra mediului.
Dana Caratas Coordonator, WWF Romania
Protectia mediului este actualmente un subiect la ordinea zilei, prezent pe agenda publica si abordat de majoritatea canalelor media. Este un subiect extrem de important pentru publicurile companiilor clienti persoane fizice, actionariat sau clientii corporatisti.

Exista, asadar, beneficii de imagine pe care o companie le obtine daca este perceputa de publicurile ei drept "responsabila fata de mediu". Si, cel putin la ora actuala, nu putine sunt companiile care activeaza in Romania si care urmaresc in primul rand aceste beneficii in urma implicarii in proiecte de mediu. Aceasta in detrimentul unei abordari solide, care sa vizeze in primul rand reducerea impactului pe care activitatile companiei respective il au asupra mediului, prin identificarea si implementarea unor solutii viabile, benefice atat pentru afaceri, cat si pentru natura.

Exista si beneficii materiale, pe care o companie le poate castiga din randurile unui public educat. De exemplu, un client interesat de protectia mediului va alege produsele acelei companii despre care stie a citit pe net, a vazut la televizor sau a auzit la radio ca se implica in proiecte de protectie a mediului. Clientii corporatisti, de asemenea, vor alege sa se asocieze si sa deruleze afaceri cu acele companii care au o buna imagine in randurile comunitatii, in ceea ce priveste mediul inconjurator.
Radu Mititean Director Executiv, Clubul de Cicloturism Napoca
Companiile din Romania sunt fortate de legislatie sa ia masuri serioase pentru a preveni si reduce impactul negativ de mediu al activitatii lor. Ar fi absurd sa nu faca publice aceste eforturi, din moment ce ele aduc beneficii intregii comunitati.

Companiile fac insa tot mai des pasi mai departe decat le impune pentru moment legislatia. Este si pentru faptul ca publicul, deci implicit clientii, incep si in Romania sa fie mai sensibili la probleme de mediu si deci sa aiba atitudini rezervate fata de cei perceputi ca mari poluatori sau nepasatori fata de mediu.

Dincolo de efectul oarecum publicitar, este si perceptia corecta ca, pe termen lung, ceea ce este benefic pentru mediu este benefic si pentru economie, inclusiv la nivelul unei companii, care investind astazi in tehnologii cu impact de mediu mai redus, poate fi cu un pas inaintea celor care vor investi doar cand ii va forta legea, autoritatile sau atitudinea comunitatii...

Investitiile de mediu pot fi insa si aducatoare de economii pe termen scurt, insemnand de regula reducerea cheltuielilor de energie sau de reziduuri si o publicitate pozitiva implicita, evitarea platii de amenzi si penalitati etc.
Petruta Moisi Presedinte, Centrul de Consultanta Ecologica Galati
Unele o fac in cunostinta de cauza, atente la semnalul dat de Comisia Europeana si la factorul decizional central, guvernamental, altele de fatada, poza de green fiind oarecum la moda. Pe termen scurt nu se pot obtine beneficii, investitiile, substantiale pe segmentul care asigura protectia mediului (management, tehnologie, analiza de risc social, de mediu, etc), conduc la efecte pe termen, in cel mai bun caz, mediu. De aici, conflictul cu nevoia de a se obtine profituri mari pe termen scurt, chiar foarte scurt, eludandu-se legislatia si intretinand coruptia.

Responsabilitatea fata de mediu este incorporata in politica, strategia si planurile companiei privind aplicarea principiilor de dezvoltare durabila. Indicele de masurare a modului in care o companie actioneaza din acest punct de vedere, pe scurt "Indicele Universal de Durabilitate Dow Jones (DJSWI)", introdus din 1999, reprezinta motivatia (valoarea durabila) sau scuza investitorilor. De aici, interesul corporativ. Nu avem informatii legate de numarul/numele companiilor care aplica DJSWI.
Liviu Mihaiu Presedinte, Asociatia Salvati Dunarea si Delta
Este o moda a vremurilor in care "se simte" ca secolul XXI va fi ecologist sau nu va fi deloc. Pe de alta parte este o simptomatologie a culpei corporatiste orientata spre profit cu orice "pret", si, in care, asemenea sepiei care isi arunca cerneala in caz ca este vizata, asa si "balastul" responsabilitatii sociale trebuie marcat public si / sau fata de headqurter-ul companiei.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri