Dialog cu ONG-uri ecologiste: Responsabilitatea companiilor fata de mediu


Care sunt motivele pentru care tot mai multe companii din Romania vor sa fie percepute ca responsabile fata de mediu? Exista beneficii concrete pe care le obtin companiile ca urmare a unei astfel de perceptii? Acestea sunt doar cateva intrebari la care au raspuns 5 reprezentanti ai unor ONG-urile de mediu, intr-un proiect sustinut de www.responsabilitatesociala.ro, un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza.

3 Cat de important este un raport de CSR al unei companii si ce informatii se asteapta un ONG de mediu sa gaseasca intr-un astfel de raport?

Dragos Bucurenci Director, Asociatia MaiMultVerde
Cred ca este esential pentru o companie care vrea sa-i fie luata in serios politica de CSR sa publice cel putin anual un astfel de raport. Documentul ar trebui sa faca transparente atat bugetele pe proiect, cat si alocarile pe tipuri de cheltuieli (au devenit secretul lui Polichinelle proiectele in care bugetul de achizitii media il depaseste pe cel de investitii). Companiile din Romania sunt codase inca la acest capitol, dar cred ca, pe masura ce exemplele de buna practica vor aparea, vor fi destul de multi cei care le vor urma.
Dana Caratas Coordonator, WWF Romania
Este important pentru companii sa comunice constant rezultatele proiectelor lor de CSR pentru a-si informa publicurile si pentru a oferi exemple de buna practica si altor companii implicate in astfel de activitati.

Raportul de CSR este un instrument util pentru ONG-urile de mediu atat timp cat ofera informatii concrete despre proiectele de CSR: actiunile derulate, beneficiarii si, mai ales, rezultatele obtinute, beneficiile pentru mediu si planurile de a continua sau de a transfera procedura / modul de lucru din cadrul proiectul catre comunitate / beneficiari, care sa il continue pe viitor.

Sunt destul de multe companii care nu au oameni specializati in CSR, de aceste proiecte ocupandu-se persoane din cadrul departamentelor de comunicare, PR sau marketing. De aici, tendinta de a incurca lucrurile si de a derula proiecte de imagine sau de marketing, vandute drept proiecte de CSR.
Radu Mititean Director Executiv, Clubul de Cicloturism Napoca
Important este ca un raport de CSR sa nu fie conceput exclusiv sau predominant ca un mesaj publicitar. Daca contine informatii si trimiteri la surse verificabile sau credibile, daca explica in mod rezonabil motivatia companiei pentru CSR, sunt sanse ca rezerva ONG-urilor si publicului fata de asemenea declaratii sa fie depasita.

Altfel, credibilitatea unor asemenea rapoarte va ramane redusa.

Trebuie amintit faptul ca, in conformitate cu dreptul comercial roman si cu legislatia privind persoanele juridice, o companie nu are voie sa fie propriu-zis preocupata de altceva decat de obtinerea de profit, deci orice activitati de CSR trebuie sa vizeze macar indirect scopuri economice, fie prin efectul publicitar, fie prin imbunatatirea mediului social si de alta natura in care activeaza compania etc. O atitudine dezinteresata este necredibila si pentru ca este ilegala, fiind prin definitie interzis oricarui operator economic orice act juridic cu titlu gratuit.
Petruta Moisi Presedinte, Centrul de Consultanta Ecologica Galati
Foarte important. Informatiile pe care un ONG se asteapta sa le gaseasca se refera, neaparat, la componenta de dezvoltare durabila. De obicei sunt preocupate de aceste rapoarte multinationalele, insa nu ca un raspuns la o presiune a pietei sau o cerinta a publicului. Orice actiune directa a companiei (sau sustinuta de companie) trebuie sa atinga obiectivele planificate si rezultate pe termen lung. In plus, ONG-ul urmareste modul in care compania se conformeaza etapelor si cerintelor impuse din 2000 de catre Comisia Europeana si Statele Membre UE: indeplinirea obiectivelor Strategiei de la Lisabona, contributia sectorului de afaceri la dezvoltarea durabila - conflictul intre caracterul voluntar al CSR si standardele minime, modul in care sunt respectate regulile competitivitatii si potentialul inovator la nivel europea
Liviu Mihaiu Presedinte, Asociatia Salvati Dunarea si Delta
Un ONG asteapta sa gaseasca o imbunatatire a mentalitatii companiei fata de mediu si o statistica a acestei schimbari de atitudine. Un ONG asteapta FAPTE ALE COMPANIEI FATA DE MEDIU INTERN SI EXTERN si nu doar o imbunatatire imagologica a companiei.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri