Dezbatere cu sefii din leasing: CAND si CUM isi va reveni piata?


Dupa un prim trimestru in care piata autohtona de leasing a scazut cu 32% pana la 242,7 milioane de euro, Wall-Street a vorbit cu managerii companiilor pentru a vedea asteptarile lor in ceea ce priveste volumul total al finantarilor acordate de intreaga industrie la finele lui 2010, dar si despre problemele cu care societatile de leasing se confrunta in continuare pe fondul crizei.

1 Dupa evolutia din primul trimestru, cum credeti ca va incheia piata de leasing anul 2010? Dar compania pe care o conduceti?

Dan Constantinescu managing director - CSO, UniCredit Leasing
Credem ca piata de leasing va atinge nivelul anului 2009. Primul trimestru a fost la nivelul aceleiasi perioade din 2009, adica mai slab pe partea auto, dar mai vioi pe celelalte segmente. Vedem insa o revenire in a doua parte a anului.

In primul trimestru Unicredit Leasing si-a pastrat cota de lider de piata, ne-am concentrat ca si anul trecut pe diversificarea portofoliului si vanzarea sanatoasa. Ca si obiective de crestere ne-am propus 20% in 2010 si suntem increzatori ca il vom atinge.
Bas Hoekstra director general, ING Lease Romania
Ne asteptam ca piata romaneasca de leasing sa ramana la un nivel scazut si chiar sa inchida anul cu un volum al finantarilor mai mic comparativ cu 2009.

Primul trimestru ne-a aratat ca societatile de leasing ezita in continuare cand vine vorba despre investitii, la scara larga, in echipamente sau automobile. Singurul segment in care am vazut mai multa activitate in primul trimestru a fost zona de "sale and lease back" (n.r: vanzarea unei proprietati si inchirierea ei de catre vanzator) pentru piata imobiliara, in special sectorul comercial.

Probabil ca interesul crescut pentru acest produs a fost dat de faptul ca bancile nu mai dau imprumuturi atat de usor, iar companiile au nevoie de lichiditati pe care, in prezent, le obtin prin vanzarea activelor imobiliare si inchirierea ulterioara.

Comparativ cu 2009, ING Lease Romania a avut un inceput relativ bun inregistrand un nivel total al finantarilor, al afacerilor noi, de aproape 9 milioane de euro.
Kurt Leitner CEO, Porsche Finance Group
Piata de leasing depinde foarte mult de evolutia pietei auto si este foarte sensibila la toate schimbarile si tendintele din acest sector.

Contextul economic va continua sa fie plin de provocari in anul 2010, iar efectele vor fi, bineinteles, vizibile si pe piata de leasing auto.

Probabil ca anul acesta vom continua sa resimtim efectele crizei, iar piata va stagna, dar speram sa vedem o crestere in 2011. Convingerea noastra este ca anul 2010 va reprezenta inceputul unei reconfigurari a pietei de leasing, in care leasingul operational va deveni o solutie de finantare din ce in ce mai atragatoare.

Leasingul operational este un produs viabil, in special in aceasta perioada, cand toata lumea incearca sa reduca din costuri si nimeni nu isi permite sa riste surprize de bugetare. Alegand acest produs, clientul stie exact care sunt costurile parcului auto, are un control deplin asupra costurilor si plateste doar pentru ceea ce utilizeaza o rata lunara mai mica, cu flexibilitate crescuta si posibilitatea de a redimensiona si restructura produsul in functie de necesitati, conform numarului de km pe an estimati, perioadei de utilizare si modelului autoturismului.

Chiar daca leasingul operational se afla inca intr-un stadiu incipient de dezvoltare in Romania, consideram ca acest sector va creste in anii urmatori. Evolutia acestui segment a fost deja confirmata de anul trecut, cand a ajuns la peste 3% din totalul de finantari.

Ca exemplu, pe pietele europene mature, leasingul operational reprezinta aproximativ 20-25% din totalul pietei de leasing.

In 2009 am ajuns la o rata de penetrare de 46% in vanzarile importatorului Porsche Romania. Acest lucru inseamna ca, practic, in 2009 aproape fiecare al doilea Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche sau Bentley a fost finantat prin Porsche Finance Group.

Evolutia Porsche Leasing in primele trei luni ale anului a fost conform estimarilor noastre, in special avand in vedere contextul actual plin de provocari de pe piata auto. Anul trecut, Porsche Leasing Romania a ajuns la o cota de piata de peste 20%.

Felix Daniliuc director general, Raiffeisen Leasing
Intr-un scenariu pesimist, putem estima o stagnare a pietei de leasing in acest an, in jurul valorii de 1,3 miliarde de euro, iar, in cel mai fericit caz, o crestere de pana la 1,5 miliarde de euro.

Piata de leasing este puternic dependenta de contextul economic general, iar ultimele masuri anuntate de executiv vor afecta intr-o oarecare masura apetitul de investitii al anumitor companii.

In primele trei luni ale anului, Raiffeisen Leasing a inregistrat o dinamica pozitiva si constanta in ceea ce priveste finantarile, aflate la un nivel mai ridicat decat in perioada similara a anului trecut.
Liviu Serban director general, VB Leasing
VB Leasing a inregistrat in primul trimestru din 2010 o scadere de 7% a valorii bunurilor finantate, de la 12,7 la 11,8 milioane de euro fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Aceasta evolutie se datoreaza cererii scazute din piata pentru contracte noi, pe fondul crizei financiare care domneste in continuare in Romania si a ratei crescute de default datorata clientilor cu un comportament deficitar la plata.

Valoarea bunurilor finantate in 2009 de VB Leasing a fost de 68, 25 milioane de euro.

Razvan Diaconescu director general, Impuls Leasing
Estimam ca la sfarsitul anului 2010 piata de leasing va atinge maxim 1 miliard de euro, in timp ce Impuls Leasing si-a bugetat pentru acest an afaceri de 100 milioane de euro.

preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Setari Cookie-uri