Q&A: Jucatorii din online si partea plina a paharului - De ce creste industria in acest an?
Inceputul de 2009 a aratat ca un adevarat montagne rousse pentru industria de publicitate online. Finalul de an a adus insa o usoara revenire, urmat de un debut de 2010 in care optimismul se vede cu ochiul liber, spun specialistii consultati de Wall-Street.
- In 2009 industria de publicitate online a scazut cu 10% fata de 2008, insa semnale pozitive au aparut spre finalul anului. Se simte acest optimism in peisajul online aflat la jumatatea lui 2010?
- Ce tendinte au marcat piata de publicitate online de la inceputul anului si pana acum?
- Cum arata un scenariu optimist pentru industria de profil in 2010? Dar unul pesimist?
- Exista voci in industrie care vorbesc despre cresteri de pana la 20% pentru online in 2010. De unde vine acest optimism?
- Cum poate online-ul romanesc sa depaseasca pragul psihologic de 3-4% alocat in bugetul de marketing?
- Cum impacteaza criza bugetara si valul de vesti negative venite din strainatate bugetele companiilor pentru online?
3 Cum arata un scenariu optimist pentru industria de profil in 2010? Dar unul pesimist?
Cristian Mucichescu
managing director, OMD Romania
Optimist: peste 20% crestere. Pesimist: intre -10% - 0%.
Orlando Nicoara
director general, Apropo Media
25-30% crestere (optimist), 10% crestere (pesimist).
Mihai Seceleanu
CEO, InternetCorp
Optimist ne putem uita la +20, +30% pe lei. Pesimist ne putem uita la un + 20%, in conditiile in care pana acum, in primele 4-5 luni ale anului, piata a inregistrat o crestere de 10% fata de perioada similara anului trecut. Valul doi de criza abia incepe insa...
Calin Rotarus
managing director, ARBOinteractive
Optimism inseamna continuarea tendintelor din prima jumatate a anului, profesionalizarea comunicarii online atat din punct de vedere al investitiei in prezenta online, cat si din punct de vedere al educatiei celor implicati.
Pesimism inseamna revenirea crizei, prabusirea monedei, miscari sociale, destabilizarea guvernarii, toate cu efect imediat asupra economiei si cheltuielilor de marketing.
Pesimism inseamna revenirea crizei, prabusirea monedei, miscari sociale, destabilizarea guvernarii, toate cu efect imediat asupra economiei si cheltuielilor de marketing.
Iuliana Stere
new media manager, Initiative
Estimarile pentru 2010 sunt de crestere peste 10% a bugetelor si acesta pare scenariul realist. Avand in vedere ca bugetele de online nu sunt imune la efectele pe care situatia economica le poate avea asupra consumului, si deci asupra cheltuielior de publicitate, ne asteptam la un declin al bugetelor pentru Q2 2010. Avand insa in vedere impredictibilitatea variabilelor macroeconomice, nu este imposibil ca rezultatul anual final sa cada sub aceste estimari/ asteptari.
Laurentiu Pop
deputy managing director, Httpool Romania
Un scenariu optimist ar insemna cresterea bugetelor cu 30% iar unul pesimist ar presupune o stagnare a bugetelor la nivelul lui 2009.
Irina Morosanu
business affairs manager, F5
Un scenariu optimist ar fi o crestere de 20-25% a pietei in 2010 vs 2009.
Unul pesimist ar insemna ca piata sa ramana la nivelul anului trecut, dar daca luam in calcul acest prim semestru, as spune ca cel pesimist e foarte putin probabil.
Unul pesimist ar insemna ca piata sa ramana la nivelul anului trecut, dar daca luam in calcul acest prim semestru, as spune ca cel pesimist e foarte putin probabil.
Mihai Fanache
media manager, Mediacafe
Un scenariu optimist este unul in care tot mai multe companii sunt interesate de mediul online iar piata va inregistra o crestere de 20-30% fata de anul trecut. Unul pesimist - blocajele financiare si variatiile cursului valutar vor ingheta sau incetini totul in Q4.
Cristian Costache
head of digital, Aegis Media
Optimist - crestere de 30% (sa treaca de 20mil. euro). Pesimist - crestere 10%. Dar cred ca realist o crestere de 20% e cea mai probabila.
Manuela Vasiliu
buying director, United Media
Scenariu optimist ar fi sa mentina cresterea din prima parte a anului de 10-15%, iar pesimist dar destul de probabil, aproximativ 15%.
Mihaela Grafu
director executiv, Digital Ads
Scenariul optimist : "o speranta" de crestere de 10-13 % , cel pesimist : crestere de maxim 5% sau un 2010 ramas la nivelul anului 2009. Corectiile la aceastea estimare au loc dupa S1, dar mai ales in S2 cand volumele nete rulate sunt considerabil mai mari decat in S1.
Calin Fusu
director general, Neogen
Ne dorim ca 10% din totalul pietei de online sa fie revendicat de catre retele sociale, si asta ar putea reprezenta un scenariu optimist; pentru scenariul pesimist, credem ca in prezent fenomenul social media a luat o amploare foarte mare, devenind o metoda de promovare si un instrument de marketing chiar si pentru clientii cei mai rezervati din zona FMCG, telecom, banking.
Laurentiu Dumitrescu
managing partner, Digital Star
Un scenariu optimist ar fi o crestere de 20-25%. Nu sunt pesimist in ceea ce priveste anul 2010. Nu cred ca va fi un an rau pentru online.
Cosmin Nastasa
media director, iLeo Buzz
Creste piata fata de 2009 cu 15-20%, se stabilizeaza oferta, se maturizeaza practicile si comportamentul industriei, se contureaza un nou segment de clienti pentru online. Pesimist: ramanem la un nivel similar anului anterior.
Oana Solca
sef departament propuneri online&dezvoltare web, Romtelecom
N/A