Q&A: Lupta mall-urilor pentru supravietuire: Care sunt mizele?


Dezvoltatorii au lansat in ultimii ani mall-uri la o distanta de doar cateva statii de autobuz, mizand pe apetitul romanilor pentru cumparaturi. Ce sanse mai au aceste proiecte intr-o perioada in care veniturile populatiei continua sa scada, cum rezista mall-urile mici in fata „pestilor” mari si care sunt sansele pentru proiectele neincepute, sunt cateva dintre intrebarile la care au raspuns specialistii consultati de Wall-Street.

2 Pe ce trebuie sa mizeze acum proprietarii pentru a creste traficul centrului comercial?

Ibrahim Paksoy CEO, Anchor Grup
Este greu de spus care este reteta pentru a creste traficul. Nu exista o formula garantata pentru acest lucru intrucat depinde foarte mult de profilul vizitatorilor pentru fiecare centru comercial in parte. Prin urmare, putem spune ca managementul mall-ului in cauza trebuie sa fie inovativ si mereu in cautare de idei inteligente pe care care sa le poata aplica.

De exemplu, Anchor Grup a lansat recent Optimo Card, un program de loialitate care ofera utilizatorilor discounturi, facilitati la plata produselor, promotii si alte avantaje. Acest program reprezinta totodata un exemplu de parteneriat puternic intre retaileri, Credit Europe Bank si Anchor Grup.

Monica Barbu vicepresedinte si directorul diviziei de retail, The Advisers/ Knight Frank
Pe o oferta cat mai adaptata consumului, adica o proportie mai mare de magazine cu bunuri de stricta necesitate, magazine cu preturi mici, precum si un segment de entertainment. Rolul hipermarketului devine cu atat mai important.

Totodata, reducerea consumului a determinat si anularea multor vacante, insa petrecerea timpului in cadrul unui centru comercial este o alternativa mai ieftina de distractie. Din acest motiv, posibilitatile de distractie din cadrul unui centru comercial functioneaza ca o ancora puternica.

Pe de alta parte, realizarea unui astfel de mix are un impact foarte puternic asupra business plan-ului dezvoltatorilor. Marjele retailerilor care practica preturi mici sunt implicit mici, iar chiriasii ce activeaza pe partea de "entertainment" sunt de obicei un cost pentru dezvoltatori. Din acest motiv, desi pe termen scurt se pastreaza un trafic constant de vizitatori, pe termen lung, rata de returnare a investitiei proprietarului se schimba semnificativ. In plus, schimbarea chiriasilor cu retaileri mai potriviti conditiilor de criza nu se poate realiza atat de usor.

Practic, comertul devine mai mult unul "din necesitate" in defavoarea comertului determinat de impuls. Totusi, nu trebuie subestimat fenomenul de a face cumparaturi sub influenta impulsului. Tinand cont ca impulsul prin definitie nu este un gest rational, operatorii de retail trebuie sa il speculeze si sa creeze magazine cat mai atragatoare, un mix de produse cat mai interesant si oferte de pret "irezistibile". Totodata, nu trebuie neglijata promovarea centrului comercial si disciplina cu care aceasta trebuie realizata.

Din aceste motive, mentinerea si cresterea traficului de vizitatori nu se poate realiza exclusiv de catre proprietari. Realizarea depinde de cat de bine comunica, coopereaza si lucreaza impreuna proprietarul cu chiriasii sai.
Aura Voiculescu coordonatorul departamentului de retail, DTZ Echinox
Cifrele de trafic in centrele comerciale au evoluat in anul 2010 in ambele sensuri. Proiectele comerciale care nu au reusit sa-si fidelizeze publicul tinta, fie din cauza unui mix comercial neatractiv sau a unei locatii descentralizate, au inregistrat scaderi semnificative de trafic in detrimentul concurentilor mai bine pozitionati si ancorati de chiriasi internationali de renume.

Pe de alta parte, mall-urile care si-au adaptat oferta comerciala la specificul zonei de atractie comerciale, fiind in acelasi timp administrate intr-un mod profesionist, au inregistrat cresteri de trafic.
Tal Roma Business Development Manager, AFI Europe
Proprietarii trebuie sa faca tot ce le sta in putinta pentru a transforma vizita clientilor la mall intr-o experienta cat mai placuta. Acest lucru incepe cu accesul catre parcare si apoi cu gasirea usoara a magazinelor pentru care clientul a venit la cumparaturi.

De asemenea, proprietarii centrelor comerciale trebuie sa lucreze impreuna cu retailerii pentru a avea promotii, evenimente si campanii cat mai interesante, care sa distreze vizitatorii si sa le dea posibilitatea de a face cumparaturi la cele mai bune preturi.
Costin Blideanu consultant in cadrul departamentului de retail leasing, Jones Lang LaSalle
Pe discounturi si promotii cat mai atractive.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri