Q&A: Lupta mall-urilor pentru supravietuire: Care sunt mizele?


Dezvoltatorii au lansat in ultimii ani mall-uri la o distanta de doar cateva statii de autobuz, mizand pe apetitul romanilor pentru cumparaturi. Ce sanse mai au aceste proiecte intr-o perioada in care veniturile populatiei continua sa scada, cum rezista mall-urile mici in fata „pestilor” mari si care sunt sansele pentru proiectele neincepute, sunt cateva dintre intrebarile la care au raspuns specialistii consultati de Wall-Street.

5 Ce se poate face pentru proiectele ramase "pe hartie"?

Ibrahim Paksoy CEO, Anchor Grup
Proiectele care au un plan realist si fezabil ar trebui dezvoltate. Prin urmare, proiectele care sunt doar pe hartie ar trebui analizate din nou in contextul pietei actuale si, daca este cazul, regandite complet.
Monica Barbu vicepresedinte si directorul diviziei de retail, The Advisers/ Knight Frank
In acest moment, conditiile impuse de banci sunt mult mai restrictive. Totodata, chiriasii ancore solicita conditii dezvoltatorilor care fac aproape imposibila obtinerea finantarii. Din acest motiv, cel mai probabil proiectele care au nevoie de finantare vor mai sta o vreme pe hartie, pana cand conditiile de finantare se vor mai relaxa, iar retailerii vor epuiza posibilitatile de extindere in cadrul centrelor deja existente.

Pana atunci, se produc schimbari atat in managementul riscului, cat si al asteptarilor. Intrucat investitia intr-un centru comercial este semnificativa, dezvoltatorii care mai doresc sa lanseze proiecte pe piata regandesc proiectele si isi iau masuri de siguranta mult mai mari, astfel incat sa nu mai existe semne de intrebare nerezolvate. In acelasi timp, asteptarile legate de rata de returnare a investitiei ii descurajeaza pe cei care cautau profituri ridicate si rapide.
Aura Voiculescu coordonatorul departamentului de retail, DTZ Echinox
Dezvoltatorii vor fi nevoiti sa faca o evaluare foarte atenta a proiectelor pe care le aveau incluse in planurile viitoare de expansiune, intrucat piata actuala este extrem de competitiva, iar chiriasii foarte selectivi.

In orasele secundare sau tertiare unde exista deja un centru comercial sau un retail park, intr-o locatie premium, este dificil de crezut ca potentialul local va fi suficient pentru o schema suplimentara.

In cazul oraselor unde inca exista oportunitati pentru noi dezvoltari comerciale, dezvoltatorii trebuie sa-si analizeze cu obiectivitate proiectele, iar daca dimensiunea sau conceptul comercial ale acestora sunt neadaptate zonelor de atractie, sa ia in calcul redimensionarea sau chiar regandirea intregului proiect.
Tal Roma Business Development Manager, AFI Europe
Analizati, analizati si din nou analizati. Verificati reactiile chiriasilor ancora, reactiile bancilor si stabilitatea financiara a companiei pe care o conduceti.
Costin Blideanu consultant in cadrul departamentului de retail leasing, Jones Lang LaSalle
Analiza a pietei, mentinerea contactului cu piata, regandirea elementelor fundamentale si adaptarea la conditiile curente, mai ales in ceea ce priveste cererea din partea chiriasilor si conditiile de finantare.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri